Alhoewel het even duurde voordat Molyneux wat losliet over Fable II, heeft de goede man ons langzaam maar zeker warm gemaakt voor de RPG. Zelf was ik echter nog niet overtuigd.

Dat kwam mede door de voorganger, waar ik maar niet in kon komen. Het was een toffe RPG, maar veel dingen die Molyneux had beloofd, waren simpelweg niet goed uitgewerkt.

Tijdens de E3 kon ik een versie van Fable II spelen die zo goed als af was. En wat blijkt, de game speelt prima en alle functionaliteiten lijken hun werk te doen. De RPG-liefhebber die een beetje op de hoogte is, weet dat dit er behoorlijk wat zijn.

Co-op

Eén van de nieuwe features is de drop-in co-op mode, die ik met Dennis heb kunnen checken in de E3-booth van Microsoft. Ik kon op deze manier meteen even kennis maken met het combat-systeem, wat simpel maar doeltreffend is. Tijdens mijn speelsessie miste ik op dat gebied nog diepgang, maar Molyneux wist me uit te leggen dat je personage ook op combat-gebied zal groeien. Je zult niet alleen sterker worden, maar jezelf ook meer aanvallen en combo’s aanleren.

En als je deze combo’s goed gebruikt, dan zal dat je een flink voordeel opleveren. Het afwisselen van gevechtstechnieken levert je namelijk meer ‘orbs’ op die je weer in kan zetten om je personage te verbeteren. Het komt er dus simpelweg op neer dat als je constant op één knop zit te rammen, dat je minder mogelijkheden hebt om je character te versterken.

Tactiek

In Fable II kun je afwisselen tussen close combat, het beschieten van tegenstanders (het buskruit is inmiddels uitgevonden) en magische aanvallen. Alhoewel ik tijdens mijn speelsessie vooral om me heen sloeg en af en toe van een afstand lafjes tegenstanders belaagde, zal er in de uiteindelijke versie zeker wat meer tactiek bij komen kijken.

Zo kun je aanvallen blocken en zijn magische aanvallen direct in te zetten, maar kun je ze ook voor een groter gebied gebruiken. Het is duidelijk dat Fable II een actievol combat-systeem kent, maar een beetje denkwerk is zeker een must als je wilt overleven.

Trouwe hond

Gelukkig staat je trouwe hond je op elk moment bij. Persoonlijk leek me dit een suffe feature, maar toen ik de game eenmaal speelde, viel me dat bijzonder mee. Je hond loopt niet in de weg en na verloop van tijd lijkt het de normaalste zaak van de wereld dat je op elk moment een viervoeter rond hebt lopen.

Sterker nog, je kunt bijna niet meer zonder. Deze hond zoekt schatten voor je, waarschuwt je als er vijanden op je pad komen en kan zelfs tegenstanders bezig houden, terwijl jij ze van een afstandje aanvalt. Heb je even rust tussen de gevechten door, dan kun je spelen met je hond of deze aaien als beloning voor zijn goede werk.

En daar zien we de ervaring die Molyneux op heeft gedaan met de twee Black & White-games terug. Je kunt namelijk aardig voor je hond zijn, maar deze ook verwaarlozen en telkens straffen. Je ziet in dat geval je hond daadwerkelijk veranderen, maar deze zal je nooit verlaten.

Problemen

Toen ik met Dennis de game in co-op speelde, kwam ik direct een paar problemen tegen. Ten eerste heb je een praktisch probleem met de camera. Je speelt namelijk op één scherm en als je te ver van elkaar bent verwijderd, dan kan de een niet meer verder. Dat resulteerde nog wel eens in één van ons twee die vast bleef zitten in de omgeving. Gelukkig kun je altijd de andere speler met een druk op de knop naar je toe verplaatsen.

Een ander probleem was dat Dennis toch wat minder subtiel te werk ging dan ik. Al snel zat hij dan ook op dorpelingen in te hakken. Alhoewel deze niet leken te sterven, wilde ze vreemd genoeg niet meer met me praten. Aangezien dit soort acties permanente gevolgen kunnen hebben voor jouw spel, is het raadzaam om goed na te denken wie je als medespeler meeneemt op avontuur.

Flirten

Je eigen acties zijn vanzelfsprekend ook belangrijk en het bespelen van emoties speelt een grote rol in Fable II. Het is bijvoorbeeld handig om een beetje te kunnen flirten. Zo is het de bedoeling dat je uiteindelijk een gezinnetje sticht en daarvoor moet je wel even je charmes in de strijd gooien. Heb je iemand zo ver gekregen dat hij of zij verder met je wilt, dan kun je vervolgens kinderen krijgen, waarvoor je daadwerkelijk seks zal moeten hebben.


Vreemd gaan

Als je denkt dat je vervolgens niks meer hoeft te doen, dan heb je het mis. Als je jouw gezin verwaarloost door bijvoorbeeld maanden op avontuur te gaan, dan zou je partner je wel eens kunnen bedriegen met een ander. Je zou als tegenreactie met iemand anders vreemd kunnen gaan, maar kijk wel uit. Fable II kent zelfs seksueel overdraagbare aandoeningen. Mocht je levenspartner plotseling sterven, terwijl jij zo nodig op avontuur moet, dan zal je kind in het weeshuis belanden en een nooit meer dezelfde zijn als voorheen.

En daarin lijkt de RPG vooral uit te blinken. De game kent zoveel mogelijkheden dat het soms zelfs een beetje begint te duizelen. Je begint als een wees, doorloopt vervolgens de stadia van een mensenleven (wel in een wat rapper tempo uiteraard) en al je keuzes zullen invloed hebben op het verloop van de game.

Het is zelfs zo dat de wereld verandert naar aanleiding van jouw acties. Steel je bijvoorbeeld een heel stadje leeg en bezoek je dezelfde plek maanden later weer, dan zou de armoede wel eens flink kunnen zijn toegenomen. De wereld zal er dan ook helemaal anders uitzien bij verschillende gamers. Speel je een ‘evil’ personage dan is de wereld een veel duisterder geheel dan als je enkel goed wilt doen.

Behoorlijk wat centen

De hoeveelheid mogelijkheden zien we ook terug in de dingen die je kunt aanschaffen. Molyneux demonstreerde dit door een willekeurig huis te selecteren, waarna hij direct kon besluiten of hij het huis wilde kopen. Een groot huis in een goede buurt kost behoorlijk wat centen en geld verkrijg je op een andere manier dan je gewend ben van RPG’s.

Je ontvangt namelijk niet geld van gevallen tegenstanders, maar zult er voor moeten werken. Je kunt bijvoorbeeld een baan aannemen bij de smid, maar je kunt ook geld verdienen door middel van de aangekondigde Fable II Pub Games. Deze mini-games zullen via Xbox Live Arcade verschijnen voordat de game in de winkels ligt, zodat je alvast flink wat geld kan verdienen. Daarbij kun je altijd een andere spelers bijstaan gedurende hun avontuur om zo wat centjes bij elkaar te sprokkelen.

Toen Fable II werd aangekondigd, had ik niet verwacht dat ik ooit nog uit zou kijken naar de RPG. Tijdens mij speelsessie op de E3 had ik echter moeite de game weer los te laten. En dat is een goed teken. Als alle functionaliteiten naar behoren werken, dan is Fable II een waar geworden droom voor RPG’ers die elk onderdeel van hun (virtueel) leven willen beheersen. Ik ben benieuwd of het eindresultaat dit voor elkaar krijgt.