Bionic Commando maakte een hele tijd geleden furore in de arcadehallen en op de NES. Het 'vervolg', dat twintig jaar op zich heeft laten wachten, heeft in ieder geval veel potentie.

Op de E3-booth van Capcom had ik mijn eerste speelervaring met Bionic Commando die voor de Xbox 360, PS3 en pc zal verschijnen. De game wordt ontwikkeld door Grin, die eerder verantwoordelijk was voor de pc-versies van de GRAW-delen.

Je speelt de game als Nathan Spencer, die onterecht ter dood veroordeeld wordt door de regering. Op de dag van zijn executie zetten terroristen echter een extreem zwaar experimenteel wapen in dat een aardbeving veroorzaakt in Ascension City. In de puinhopen van de stad wordt jij wederom ingezet om wat orde te scheppen.

Bionische arm

Bionic Commando deed mij een beetje denken aan Lost Planet, maar de focus ligt veel meer op close combat-actie. Daarbij zal je jouw bionische arm veel moeten gebruiken, ook tijdens de gevechten. In het eerste level dat ik speelde, werd me haarfijn uitgelegd wat het nut van deze arm is.

Ten eerste zal je de arm gebruiken als grappling hook om afstanden mee te overbruggen. Als een ware Spider-Man zul je van het ene naar het andere punt kunnen zwiepen, om zo bijvoorbeeld over een afgrond heen te komen.

Enige gewenning

Dat heeft echter enige gewenning nodig. De eerste paar keer slingerde ik regelrecht een afgrond in. Behoorlijk beschamend, als je bedenkt dat het om een introductie van de game ging. Al snel begreep ik echter dat je de linker trigger het beste ingedrukt kan houden. Met de A-knop zul je telkens een sprongetje maken, terwijl je met de analoge stick bepaalt via welk punt je vervolgens verder wilt slingeren.

Kom je bijvoorbeeld vast te zitten aan de onderkant van een brug, terwijl op dezelfde brug een aantal tegenstanders staan, dan kun je snel naar boven bewegen door twee keer achter elkaar op de A-knop te drukken. Het werkt allemaal net even anders dan je zou verwachten en je moet het echt even onder de knie krijgen, maar al snel zul je zonder problemen door de wereld van Bionic Commando voortbewegen.

Heroïsche sprong

Je bionische arm kun je echter ook gebruiken om andere problemen op te lossen. Zo kwam ik een groot object tegen, dat in een gebouw was geslingerd en mij de doorgang blokkeerde. Het probleem was dat ik op een afstandje stond en niet direct bij het object kon komen. Na een welgemikt schot met mijn grapple hook wist ik echter het object te raken en vervolgens kon ik deze uit het gebouw trekken. Een heroïsche sprong zorgde er vervolgens voor dat ik het gebouw betrad.


Vanzelfsprekend werd ik in het gebouw opgewacht door een aantal tegenstanders. Nathan Spencer kan deze tegenstanders bestrijden met geweren, maar staat ook zijn mannetje in close combat. De eerste tegenstanders had ik dan ook zo uitgeschakeld met een rake klap.

Fatale trap

Daarbij kan Nathan zijn arm gebruiken om tegenstanders uit te schakelen. Met combo’s kan hij verschillende tegenstanders met een slinger in één keer raken of bijvoorbeeld een tegenstander vastgrijpen met zijn grapple hook, om vervolgens zich met zijn voet vooruit naar hem toe te trekken. Je zult wel begrijpen dat dit een flinke trap oplevert die vaak fataal is.

Het wordt pas echt leuk als je gebruik gaat maken van je omgeving. Zo kun je grote objecten naar je toe trekken, deze vervolgens de lucht inslaan en op tegenstanders afvuren. Geen objecten in de buurt? Geen probleem. Dan trek je gewoon één van de tegenstanders naar je toe en werp je deze naar een andere tegenstander. Daarbij komt er een beetje tactiek om de hoek kijken bij dit principe. Verschuilt een vijand zich bijvoorbeeld achter een object, dan heb je dit voorwerp in no time weggewerkt met behulp van je bionische arm.

Multiplayer

Daarbij gaat multiplayer een belangrijke rol spelen in Bionic Commando. De toevoeging van de bionische arm zal hiervoor een heel nieuw principe opleveren. Je zult nieuwe tactieken moet uitdokteren en rekening moeten houden dat tegenstanders zowel horizontaal als verticaal je te lijf kunnen gaan. Ook de toevoeging van alternatieve combat-tactieken dan het simpelweg schieten, zal een heel nieuwe vorm van multiplayer betekenen.

Dit alles ziet er ook nog eens heel erg goed uit. Vooral de beboste levels in het park maken wat mij betreft indruk, maar de gebieden in de vernietigde stad zijn tevens prachtig vormgegeven. Ook het gebruik van physics, dat erg belangrijk is met alle dingen die je rond laat vliegen met je bionische arm, is heel sterk gedaan. Een leuk weetje is dat Faith No More-zanger Mike Patton de stem verzorgt van Nathan Spencer. Ook op dat gebied kan het wat mij betreft niet meer stuk met Bionic Commando.

Bionic Commando gaat een lekkere vlotte actie-game worden. De toevoeging van de bionische arm voegt een verfrissend element toe aan het genre en zorgt er tevens voor dat je heerlijk vlot door de levels vliegt. Daarbij ziet de game er behoorlijk goed uit en belooft de multiplayer echt wat nieuws te brengen. Capcom mag dan ook tevreden zijn over hun aankomende titels.