Als stoere gamer durf je het bijna niet toe te geven, maar bij deze kom ik uit de kast. Ik vind Buzz leuk. Een gameshow met een viertal zoemers, lekker vragen beantwoorden en je maatjes intellectuele butt kick geven. Vandaar dan ook mijn enthousiasme toen de PS3-versie op de deurmat viel.

De Buzz-serie heeft ondertussen alweer heel wat afleveringen achter de rug. Een tiental schijfjes passeerden reeds de PS2 sinds de game voor het eerst in 2005 zijn gezicht liet zien. Maar met de komst van de game naar de PS3, gaat mijn hart toch ietwat sneller kloppen. Want is de Blu-ray-schijf niet vele malen groter dan de good old DVD? En kunnen er dan niet veel meer vragen, geluidsfragmenten en filmpjes op geperst worden?

Precies! Maar waarom speculeren als je de game in huis hebt. Die schijf in je PS3 en quizzen! Je komt vervolgens in de woonkamer van Buzz zelf terecht. Hij zit onderuit gezakt op de bank en kijkt naar de TV. Hierop kun je een keuze maken uit een singleplay-, een multilplay- of een online sessie. Aangezien ik een aantal Buzz diehards over de vloer heb, is de keus voor de multiplay snel gemaakt.

Na de keuze van een personage, het invoeren van namen en het selecteren van geluiden voor de zoemer, is het dan zover. We duiken de showvloer op. Iets dat meteen opvalt, is dat de upgrade naar de PS3 visueel zichtbaar is. Niets om helemaal gek van te worden hoor, maar het geheel ziet er gelikt uit.

Komkommer inslikken

Al geeft Buzz nog wel steeds het gevoel dat hij vlak voor de show horizontaal een komkommer heeft ingeslikt, met zijn mondopening van oor tot oor. De verschillende deelnemers hebben nog steeds onder de verschillende knoppen hun overbekende moves zitten en die kun je door het spel heen dan ook onbeperkt gebruiken.

De rondes zijn opgedeeld in een vragenronde, waarbij je zonder tijdsdruk de vraag kunt beantwoorden, maar er is ook een ronde waarbij alleen de snelst drukkende speler de punten scoort. De bomronde is (wat mij betreft helaas) ook weer terug. Je krijgt een bom in je handen en bij het goed beantwoorden van een vraag geef je deze door. En op een willekeurig moment ontploft deze, een flink aantal punten in zijn explosie meenemende.

Taart gooien

Een ronde waarbij je zelf de hoogte van je inzet (met een maximum van 500) bepaalt, doet het erg goed. Antwoord goed, punten erbij. Maar let op, foute antwoorden kosten je je inzet. En dit kan de ranglijst behoorlijk op zijn kop zetten. De ronden 'steel de punten', waarbij je na een goed antwoord punten van een concurrent mag jatten en “taart”, waarbij je bij een goed antwoord je tegenstanders met een taart mag bekogelen, staan weer garant voor kleine scheurtjes in eens zo goede vriendenrelaties. Niemand kan het immers waarderen als hij te grazen wordt genomen door mensen die zich in het dagelijks leven voordoen als zijn of haar vriend.

En dan als laatste de 'Final Coutdown'. Je wordt op een pilaar geplaatst en hoe meer punten je hebt gescoord, hoe hoger de pilaar. De tijd loopt en de pilaar zakt. Diegene die zijn pilaar het langst in de hoogte weet te houden, wordt de overall winnaar van de show. Een leuke toevoeging, want je kunt dus winnen, wanneer je niet de hoogste score had voor deze ronde.

Online mogelijkheden

De online mogelijkheden van de PS3 maken de game af. Je kunt online tegen anderen de strijd aangaan, of zelf een quiz samenstellen en deze via het net aanbieden. Ook bestaat de mogelijkheid om quizzen van anderen te downloaden en te spelen. Daarnaast worden via de PlayStation Store nieuwe categorieën aangeboden. Zo kun je nu al de Sci-Fi- en de Rockhelden-categorie binnenhalen, al is de prijs van €4,99 per onderdeel wel wat aan de stevige kant wat mij betreft.

Maar waar blijft dan nu dat verhaal over de filmpjes, de geluidsfragmenten en al die extra mogelijkheden die de Blu-ray de PS3-versie moet geven? Dat blijft uit. Want tot op dit moment (en er zitten al behoorlijk wat uurtjes in) zijn deze nog niet aangetroffen. En het is dan ook met enige zekerheid aan te nemen dat ze er niet inzitten. En dat is jammer. Het nieuwe medium heeft zoveel mogelijkheden voor Buzz en ze worden (nog) niet gebruikt. En dat is dan een van de weinige minpuntjes die ik kan plaatsen bij deze game.

Buzz is een concept dat staat als een huis. Een leuke multiplay-game die de hersencellen prikkelt. De PS3-versie brengt het geheel verder. Dat is een ding dat zeker is. Al zijn de uitbreidingen ten opzichte van zijn PS2-broer nog wel wat magertjes. Dat neemt niet weg dat deze game een goede aanschaf is wanneer jij tot de categorie trivia-liefhebbers behoort. Maar ook als je het leuk vindt om zo nu en dan je vrienden/familie een oor aan te naaien, moet je je kunnen utleven in onderdelen van deze game. Een dikke voldoende, die echter beduidend hoger had uitgevallen wanneer de uitbreidingen nog iets meer naar next-gen neigden. (79%)