Guitar Hero is immens populair, SingStar is al jaren een cash cow voor Sony en Donkey Konga kreeg Nintendo-fans zelfs aan de bongo’s. Een combinatie van die drie blijkt nog leuker dan vooraf verwacht.

In Rock Band kun je een complete band formeren, bestaande uit een drummer, zanger, gitarist en bassist. Achter deze game zit de oorspronkelijke ontwikkelaar van Guitar Hero en dan mag je er in ieder geval van uitgaan dat die geen half werk aflevert. En inderdaad, Rock Band biedt het nodige en kan zeker als de volgende stap binnen muziekgames worden gezien.

Het gitaarwerk is, niet helemaal onverwacht, vergelijkbaar met Guitar Hero. Je moet op een nagemaakte Fender-gitaar noten naspelen die op je scherm verschijnen. De gitaar bevat vijf knoppen (plus nog vijf kleinere knoppen) die je kunt bespelen en daarnaast is er een tremolo, waarmee je extra effecten aan het gitaargeluid kunt geven. Zingen doe je met een standaard microfoon en dit onderdeel doet dan weer denken aan SingStar. Ook verschijnt er een notenbalk op je scherm en daarbij krijg je de songtekst voorgeschotelt. In de game wordt vervolgens bijgehouden hoe zuiver je eigenlijk zingt.

Het drumstel maakt nog de meeste indruk, voornamelijk omdat we dit nog niet eerder op deze wijze hebben gezien in een game die in Europa is uitgekomen. De verschillende instrumenten worden slim op het scherm weergegeven en zelfs bij vier partijen blijft het overzicht behouden.

Overdrive

Toch lijkt producent Harmonix zich er op bepaalde punten toch een beetje te eenvoudig van af te hebben gemaakt. Zo kun je Overdrive activeren door de gitaarhals naar boven te bewegen, als je genoeg goede noten hebt gespeeld. Op deze manier worden het aantal behaalde punten gedurende een korte tijd verdubbeld, wat prima werkt.

Bij het drummen en zingen is deze Overdrive echter nogal overdreven. Bij het drummen moet je namelijk een roffel improviseren, ook als dit totaal niet past binnen het nummer en in het geval van de zangpartij moet je bijvoorbeeld een korte improvisatie doen. Daar had Harmonix best wat beter over mogen nadenken.

Vals zingen

De instrumenten van Rock Band voelen wel erg solide aan. De gitaar bevat een hendel die als snaar dient. Deze bevat een veer en dat is dan ook anders dan bij Guitar Hero, waar de trigger geen weerstand geeft. Daarbij voelen de knoppen iets steviger aan en glijdt de hals net iets lekkerder. In de praktijk geeft je dit meer controle over je noten en levert dit minder foute aanslagen op.

De bijgeleverde microfoon is jammer genoeg niet draadloos, maar doet zijn werk wel verder prima. Hij registreert je stem dan ook goed en straft je direct af bij eventueel vals zingen. Het drumstel doet nog het meeste denken aan een elektronisch drumstel en bevat vier drumpads en een voetpedaal. Je hoeft absoluut niet voorzichtig om te gaan met je drumstel, aangezien het echt wel een stootje kan hebben. Rock Band is aan de prijzige kant, maar je krijgt daar wel degelijke instrumenten voor terug.

Exclusieve nummers

Hoewel Rock Band zich vooral richt op multiplayer, is de game ook alleen te spelen. Je neemt dan zelf één van de partijen voor je rekening, terwijl de console de andere partijen invult. Je zult telkens vijf nummers moeten spelen om door te mogen naar volgende ‘gig’, waar je wederom vijf nieuwe nummers voor je kiezen krijgt. Naast de 58 nummers die ook in de Amerikaanse versie beschikbaar zijn, kent de Europese versie 9 exclusieve nummers.

Het totaalpakket is dan ook flink en Rock Band kent meer dan genoeg lekkere nummers, zoals In Bloom van Nirvana, Enter Sandman van Metallica, Gimme Shelter van The Rolling Stones en Cherub Rock van Smashing Pumkins. Wel moet gezegd worden dat Rock Band minder stevige nummers kent dan de Guitar Hero-serie, waarin bijvoorbeeld bands als Slayer en Lamb of God niet geschuwd werden.

Het aanbod aan downloadbare tracks, dat direct beschikbaar is voor de Europese markt, kent wel wat stevigere nummers. Het gaat om meer dan 200 nummers die wekelijks aangevuld worden en behoorlijk divers zijn. Je betaalt per nummer 160 Microsoft Points. Rock Band blijkt sowieso niet voor de zuinige gamer weggelegd. Je betaalt voor één microfoon, één gitaar en één drumkit maar liefst 170 euro en voor de game nog eens meer dan 60 euro. Dat is even slikken als je bedenkt dat je in Amerika voor hetzelfde maar 170 dollar betaalt. Zeker gezien de lage dollarkoers is dit verschil aanzienlijk.

Behoorlijk pittig

Rock Band blijkt overigens behoorlijk pittig. Het is dan ook aan te raden om eerst de tutorial te raadplegen, als je niet gewend bent de instrumenten te bespelen. Om de game op de hoogste moeilijkheidsgraad te spelen, moet je echt meester zijn van je instrument. Na genoeg geoefend te hebben in de singleplayer, mag je jouw muzikale kunsten showen in de multiplayer.

De game is in de multiplayer zowel offline als online te spelen. Offline krijg je echt dat typische bandgevoel en het blijkt behoorlijk tof om met z’n vieren een goede song neer te zetten. Toch verschilt Rock Band van het spelen in een echte band. Het is immers een game. Heeft een bandlid een te moeilijke partij voor zijn rekening genomen, dan kan jij hem redden door de genoemde Overdrive te activeren. Lukt dit niet op tijd, dan is het einde verhaal en heeft je gehele band voor het nummer gefaald. Ieder bandlid kan verschillende moeilijkheidsgraden kiezen, waardoor je met vrijwel iedereen een band kunt vormen.

De multiplayer staat als een huis

Het online gedeelte van Rock Band blijkt goed te werken. Je meldt je simpelweg aan als muzikant om vervolgens bandleden te zoeken. Daarnaast zijn natuurlijk ook mensen uit je friend list uit te nodigen, mits deze deze game ook bezitten. Is dat laatste niet het geval, dan is het mogelijk via de officiële website van Rock Band een oproep te doen om zo alsnog een band te vormen. De multiplayer van Rock Band staat als een huis en tilt het genre daadwerkelijk naar een hoger niveau.

Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat Rock Band met flinke vertraging in Nederland is uitgekomen. In Amerika konden gamers er alweer sinds eind vorig jaar mee aan de slag en ook in bepaalde Europese landen is de game alweer flinke tijd verkrijgbaar. Daarbij is de game momenteel enkel voor de Xbox 360 beschikbaar in Nederland.

Als je bedenkt dat Rock Band 2 gepland staat voor een september-release in Amerika en Guitar Hero: World Tour waarschijnlijk niet veel later zal verschijnen, dan kun je misschien beter wachten op één van die titels. Dat doet overigens niks af aan de game, die gewoon heel goed in elkaar zit. Het is alleen erg jammer dat het zo lang heeft geduurd voordat Rock Band in Nederland verscheen.

Rock Band is een evolutie op het gebied van muziekgames. De game zet vooral een geslaagde multiplayer neer en weet het typische bandgevoel goed te simuleren. Als je de game op detailniveau bekijkt, dan laat hij wel een paar steekjes vallen. Als geheel staat Rock Band echter als een huis. Een dikke aanrader voor de muziekliefhebber die niet schrikt van het flinke prijskaartje en niet kan wachten op Rock Band 2 of Guitar Hero World Tour. (90%)