Castlevania keert deze herfst voor de derde keer terug naar de Nintendo DS en wel met Castlevania: Order of Ecclesia. Een nieuw aanvalssysteem en een nieuw hoofdpersonage moeten van deze titel een vernieuwende Castlevania maken.

Als er één franchise is die zijn sporen in de gamegeschiedenis heeft verdiend dan is het Castlevania wel. De franchise waarvan in 1986 voor het eerst een titel verscheen op de MSX 2 heeft sindsdien vrijwel geen enkele console overgeslagen en wist direct een trouwe schare fans aan zich te binden. Over de tijdslijn die de gameserie handhaaft, is veel speculatie. Eén ding weten we in ieder geval zeker, een Castlevania-titel staat altijd weer garant voor een tof avontuur in het optrekje van Dracula.

In Order of Ecclesia zal dit niet veel anders zijn. Toch zullen we volgens ontwikkelaar Konami in deze nieuwe titel meer buitenlocaties te zien krijgen en wordt er een geheel nieuw aanvalsysteem geïntroduceerd met de naam Glyph. Hierdoor wordt het voor de speler mogelijk speciale combinaties te maken van verschillende aanvallen.

Buitenlevels

Uit de eerste beelden en informatie over deze game wordt duidelijk dat de nieuwe buitenlevels zich vooral in bossen en bij zeeën zullen afspelen en dat het verhaal zich uitspreidt over maar liefst twintig levels. Het zal dus mogelijk worden om naast het immense Dracula-kasteel ook een aantal toffe andere locaties te verkennen en voor de afwisseling kan dat wel zo prettig zijn.

Hoofdpersoon Shanoa behoort tot de Order of Ecclesia. Een organisatie die de taak op zich heeft genomen om tegen Dracula te strijden in een periode dat de Belamonts er niet meer zijn. In de zeer verwarrende tijdslijn van Castlevania lijkt deze game dus ergens plaats te vinden na het verhaal uit Symphony of the Night.

Een toch niet zo nieuw gevechtssysteem

De besturing van de game zal een combinatie worden van de bekende Castlevania gameplay en het nieuwe Glyph gevechtssysteem. Volgens Konami kunnen spelers door dit Glyph aanvalssysteem nu meer dan honderd verschillende combinaties uitvoeren terwijl er door de twintig levels wordt gevochten. Helemaal nieuw is de Glyph waarschijnlijk niet, want op het eerste gezicht heeft het vrij veel weg van de manier waarop we in Dawn of Sorrow al het Tactical Soul System konden gebruikten.

Het is mogelijk om drie Glyphs aanvallen tegelijkertijd geselecteerd te hebben en deze worden dan ieder met een eigen knop ingezet. Door deze aanvallen te combineren kun je dus zeer veel verschillende combo’s uitvoeren en lijkt er dus wat mee afwisseling te komen in de manier waarop je door het kasteel vecht.

Volgens ontwikkelaar Konami kunnen spelers de Glyph nu niet alleen meer dan honderd verschillende combinaties maken, het biedt bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om een magnetische ring te creëren. Deze kun je dan als een soort grapple hook gebruiken om naar strategische plekken in het leven te slingeren. Gelukkig heeft Konami er ditmaal wijselijk voor gekozen niet het touch screen te gebruiken voor dit Glyph aanvalssysteem, want we hebben in de voorgaande Castlevania DS-titels kunnen zien dat deze mogelijkheid niet echt veel toegevoegde waarde heeft voor deze serie.

Head-to-head

Een toffe toevoeging is de mogelijkheid om via Nintendo’s Wi-Fi verbinding head-to-head tegen andere gamers te spelen. Ook kun je onder andere de gevonden items en uitrusting op deze manier met anderen ruilen. Een echte complete multiplayer is het dus niet, maar toch zullen deze online mogelijkheden de gameplay enigszins kunnen verlengen. Naast het feit natuurlijk dat het loont om de singleplayer meerdere keren uit te spelen, want op die manier krijg je de verschillende eindes van het verhaal mee te maken. En als echte Castlevania-fanaat wil je ze natuurlijk allemaal een keer gezien hebben.

Order of Ecclesia lijkt op grafisch gebied erg veel op zijn twee DS-voorgangers. De verse art-stijl en het gebruik van de Glyph geeft het dan wel een verfrissend gevoel. Toch lijken een aantal levels in de eerste in-game beelden wel erg veel op die uit de oude games. Zo komen we in ieder geval een aantal oude vijanden tegen en zullen ook een aantal achtergronden helaas weer eens gerecycled worden.

De mooie art-stijl, het nieuwe wapensysteem en de massale gevechten met eindbazen maken mij toch wel weer erg benieuwd naar deze nieuwe Castlevania. Door de verschillende eindes die in de game verwerkt zitten, zal de replaywaarde vooral voor de hardcore fans een stuk hoger zijn. Toch heeft deze nieuwe Castlevania op het eerste gezicht wel erg veel overeenkomsten met Portrait of Ruin en ik kan me voorstellen dat veel gamers wel een keer genoeg hebben van de half gerecyclede Dracula-kastelen. Hopelijk kan het nieuwe stijltje in Order of Ecclesia samen met de vernieuwende gameplay-elementen toch voor voldoende frisheid zorgen om ook deze titel interessant te houden.