Met Alone in de Dark in de schappen, een nieuwe Silent Hill en het nieuwe Dead Space in aantocht krijgt Resident Evil 5 het zwaar. Is er reden tot paniek of blijft de koning op zijn troon?

De game-industrie bestaat, nog meer dan de filmindustrie, uit vervolgen. Is een game een succes dan kun je er zeker van zijn dat er een vervolg aankomt. Soms slaat dit door en verandert het succes van een franchise de laatste incarnaties in slappe aftreksels van ooit goede ideeën.

Resident Evil stond met het vierde deel op een belangrijk kruispunt. Zou de studio in staat zijn de serie nieuw leven in te blazen en daarmee het succes voor de komende jaren te verzekeren? We weten inmiddels dat het antwoord hierop een volmondig ja is. Eerst op de GameCube en later op de PS2 zagen we een hernieuwde versie van de game die volgestopt was met gameplay-ideeën die in bijna alle gevallen prima uit de verf kwamen. Dat Capcom het roer niet nogmaals zo drastisch zal omgooien, blijkt wanneer we de eerste feiten rond de langverwachte opvolger op een rijtje zetten.

De oorsprong van de mens

Ditmaal geen Leon Kennedy, maar held van het eerste uur Chris Redfield en geen Umbrella laboratorium of Spaans bos met bezeten boeren, maar een niet specifiek benoemd Afrikaans land. Niet omdat (zoals sommige denken) de Japanners achter de game een hekel hebben aan Afrikaanse mensen, maar omdat in Afrika de oorsprong van de mens ligt en het dus logisch is dat hier ook de essentie van het Las Plagas virus te vinden is.

Hier lopen we dus tegen de eerste overeenkomst aan met zijn geniale voorganger. De tweede is te vinden in de reden waarom Chris überhaupt in Afrika aanwezig is. Hij is namelijk op zoek naar een ontvoerde blonde schone (nope, niet Ashley) die door de bewoners van het dorp waar hij in de trailers in rondwandelt, gevangen gehouden wordt.

Net als in recentelijk Alone in the Dark zal Chris grote vlakten moeten onderzoeken om de blonde dame te vinden en uit te zoeken wat er aan de hand is. Ditmaal gebeurt dit niet alleen horizontaal, maar mag je ook verticaal aan het werk. De balkons van het met zon overgoten dorp zijn namelijk ditmaal allemaal te bereiken door de behendige Chris.

Leentje buur

Waar Resident Evil 4 leentje buur gespeeld heeft bij Metal Gear Solid op het gebied van Codec-gesprekken deed Kojima dit weer bij Resident Evil 4 in het geval van de wapenhandelaar (Drebin). Zowel Metal Gear Solid 4 als Resident Evil 5 maken gebruik van flashbacks om de personages en hun beweegredenen te verduidelijken.

Waar het bij MGS4 beperkt bleef tot veel knopgedruk en een stukje spelen van de klassieker zullen in Resident Evil 5 letterlijk stukken uit het verleden van Chris te spelen zijn. Dit zal de game de broodnodige afwisseling van het Afrikaanse landschap moeten gaan bieden. Het is onduidelijk welke oude bekenden Chris tegen het lijf zal lopen, al is wel al uitgelekt dat onze favoriete vijand Albert Wesker zijn geblondeerde kop weer zal laten zien.


Op het gebied van wapens en spullen zijn er ditmaal geen kisten of covers om mee te slepen, maar moet je op het gewicht van alle zooi letten, want Chris kan maar zoveel meenemen als hij kan dragen. Dit dwingt je natuurlijk constant om keuzen te maken wat de game en tactisch snufje meegeeft. Verder zul je rekening moeten houden met licht naar donker en vice versa situaties. Chris zijn ogen zullen moeten wennen aan een verandering waardoor je plotseling heel kwetsbaar kunt zijn voor figuren met minder goede bedoelingen.

'Handicap'

Ondanks deze ‘handicap’ heeft Chris ook een aantal nieuwe mogelijkheden. Zo kan de goede man tegen een muur aanleunen en om een hoek schieten wat vast wel handig is gezien de hoeveelheden vijanden die op hem af komen en ook nog eens zeer onvoorzichtig omgaan met gereedschappen als bijlen en kettingzagen.

Je zult hulp krijgen tegen de overmacht van door parasieten bezeten Afrikanen van een vrouw die iets wegheeft van Chris zijn zus Claire. Deze Afrikaanse lijkt meer dan haar mannetje te gaan staan en voor een ieder die de game co-op wil gaan spelen (ja, dit zal mogelijk zijn) zal de andere ongetwijfeld in de huid van deze strijdlustige dame treden.

Gezien de enorme groei die de game grafisch heeft doorgemaakt sinds zijn eerste teaser tot de laatste trailer zal er weinig aan te merken zijn op de grafische presentatie van de game. De glans van de Unreal 3-engine lijkt goed van pas te komen om de Afrikaanse landschappen tot leven te wekken.

Alles lijkt op rolletjes te lopen voor Resident Evil 5. Enige zorg die we kunnen bedenken is dat de game niet door het team van het vierde deel wordt gemaakt, maar door een andere studio van uitgever Capcom. Hoewel dit natuurlijk net zo makkelijk juist positief kan uitvallen, hebben we in het verleden gezien (denk aan Call of Duty) hoe groot het verschil van studio kan zijn op het eindproduct. Het duurt nog even voordat Resident Evil 5 op ons wordt losgelaten, want het lijkt pas 2009 te worden.