Het Entertainment Merchants Association (EMA) heeft in zijn jaarlijks rapport bevestigd dat games steeds dichter inlopen op de filmverkoop. Het rapport geeft verder ook een beeld over het budget van de consument en de waarde van de game-industrie.

Gemiddeld geeft een Amerikaan jaarlijks $310 uit aan entertainment, waarvan de helft naar films gaat. Slechts $36 wordt uitgegeven aan games, maar deze markt blijft groeien, dit in tegensteling tot de verkoop van films waarvan de verkoop achteruit blijft gaan. Het rapport heeft ook een verklaring gegeven voor het feit waarom Blu-ray mogelijk heeft gewonnen.

Blu-ray was, in vergelijking met HD-DVD, het duurste HD product. In 2006 was de industrie er algemeen van overtuigd dat Blu-ray de strijd niet zou verliezen. Volgens het EMA is het tij gekeerd dankzij de komst van de PlayStation 3. Men verwacht dat standalone Blu-ray spelers pas in 2009 de PlayStation 3 op het gebied van verkoop zullen overstijgen.

2007 was een goed jaar voor games

In 2007 is er wereldwijd zo'n $17,94 miljard aan console software verkocht en $910,7 miljoen aan pc-games. In totaal zijn dat ongeveer 268 miljoen games. De meest succesvolle game was Halo 3 met bijna 5 miljoen stuks, kort gevolgd door Wii Play (4,1 miljoen) en Call of Duty 4 voor de Xbox 360 (3 miljoen).

Uit het rapport blijkt ook dat gamen niet noodzakelijk voor jongeren is. De gemiddelde gamer is namelijk 33 jaar. Iets meer dan een kwart van de gamers is onder 18 en de helft is tussen de 18 en de 49 jaar oud.

Hardwareverkoop stijgt

De hardwareverkoop is in vergelijking met 2006 meer dan verdubbeld. Wereldwijd is er $7,04 miljard aan hardware verkocht. Die verdubbeling is vooral te danken aan de enorme groei van de consoles. Die zijn ten opzichte van 2006 met 73 procent gegroeid. In totaal is de consoleverkoop goed voor $5,12 miljard van de totale hardwareverkoop.