We moeten er nog heel even op wachten, maar in september komt dan eindelijk de Blob uit op de Wii. Wij werden door THQ uitgenodigd om deze kleurrijke puzzel/platformgame alvast even grondig te testen.

Het mag inmiddels bekend zijn, de Blob heeft zijn wortels diep in Nederlandse bodem zitten. De aanvankelijke pc-versie was namelijk een promotiegame voor de stad Utrecht en werd ontwikkeld door negen studenten van de Hogeschool voor de Kunst.

Wat volgde was een onverwachte populariteit van deze zeer vermakelijke en gratis te downloaden promotiegame en dat ontging ook THQ niet. Ze waren er dan ook snel bij om de studenten voor een gesprekje uit te nodigen, met als gevolg een complete Wii-titel die in september een wereldwijde release zal krijgen.

Comrad Black

De I.N.K.T.-organisatie heeft onder leiding van Comrad Black alle kleur uit Chroma City gehaald en aan jou nu de taak om weer wat vrolijkheid te gaan brengen in deze grauwe stad. Als de Blob zal je volgezogen met verf rondspringen, -rollen en -stuiteren om zo alles in de stad van een kleurrijk likje verf te voorzien. Je zal tussendoor vechten met de I.N.K.T.-politie, de boobytraps van Black ontwijken en vele uitdagende puzzels moeten oplossen.

Belangrijk hierbij zijn de vele verfpatronen die in de levels verspreid liggen. Als je hier met de Blob doorheen rolt, slurpt hij deze kleur op en kun je tegen gebouwen aanspringen om deze de betreffende kleur te geven. Wil je een andere kleur dan de primaire tinten die er de vinden zijn? Dan rol je gewoon door meerdere patronen om zo de gewenste kleurencombi te maken.

Dat beetje extra fun

De pc-versie van de game werkte al erg tof, maar met de mogelijkheden die de Wii te bieden heeft, komt de game alleen nog maar beter tot zijn recht. De besturing is namelijk erg goed uitgewerkt en geven de game net dat beetje extra fun waar het in de pc-versie nog aan ontbrak. Je rolt namelijk rond met de analoge stick en vervolgens kun je met de WiiMote bijvoorbeeld springen door hem omhoog te bewegen of vijanden verpletteren door de Blob er gewoon op te smijten.

Het is verder mogelijk om met meerdere sprongen een hele reeks van jumps tussen verschillende gebouwen te maken. En dat werkt erg goed. De Blob blijft ook altijd even lekker aan een gebouw plakken zodat je net genoeg tijd hebt om je volgende sprong voor te bereiden. Het maken van deze combo’s zorgen er samen met de lekkere besturing voor dat de gameplay constant snel door blijft lopen en gedurende het hele level zit je dus in een lekker flow.

Een goed gevoel

Een puzzeltje oplossen, een bepaald aantal gebouwen rood kleuren, tien I.N.K.T.-agenten verpletteren, je bent constant bezig met het uitvoeren van dit soort kleine maar zeer toffe opdrachtjes. Hierdoor scoor je steeds meer punten en die zijn dan weer nodig om je toegang te geven tot het volgende level, waar uiteraard weer genoeg nieuwe gebouwen en opdrachten op je liggen te wachten.

Het eerste gevoel bij de Blob is dus erg goed. Toch is het duidelijk merkbaar waar THQ en ontwikkelaar Blue Tonque in het verhaal zijn gekomen, want de extra toegevoegde elementen komen wel erg geforceerd over. Natuurlijk was het aanvankelijke gameconcept van de studenten niet voldoende om als volwaardige titel uit te geven en dus moest de ontwikkelaar er meer omheen verzinnen.

Beetje te makkelijk

De personages waar ze mee op de proppen zijn gekomen voelen helaas een beetje te makkelijk en weinig creatief aan. Zo bestaat de vriendengroep van de Blob bijvoorbeeld uit de altijd aandoenlijke professor, de stoere en gespierde vechtersbaas, een verplicht vrouwelijk personage en de nerd-achtige whizzkid. Gelukkig blijken deze figuren niet meer dan bijzaak te zijn, want tijdens de speelsessie met de game was het toch vooral lekker kliederen en vijanden verpletteren met de Blob.


De game ziet er grafisch zeer degelijk uit. Je kleuren zijn lekker fel en het halve cell-shade stijltje geeft de spelwereld een prima vibe. Het doet dus precies wat nodig is voor deze titel, maar verwacht zeker geen visueel spektakel. Daar komt nog bij dat er veel zorg is besteed aan de animaties van de Blob. Je hebt echt het gevoel alsof je met een slijmerige stuiterbal door de stad aan het gooien bent, hij blijft overal lekker aan plakken en waar hij neerkomt zit alles meteen onder de verfspetters.

Eigen soundtrack

Terwijl je fanatiek door Chroma City aan het stuiteren bent, creëer je ook nog eens je eigen soundtrack en dat werkt eigenlijk best wel tof. Dit komt doordat iedere verfkleur zo zijn eigen geluidjes heeft en doordat je voorafgaand aan een level je favoriete muziekstijl kunt selecteren. Zo heb je dus complete controle over de muziek in de game. Hoe meer gebouwen je vervolgens hebt onder gekliederd hoe heftiger en voller de muziek wordt, een zeer leuke en waardevolle toevoeging aan de gameplay.

Met de lekkere besturing, het toffe level design en de mogelijkheid om je eigen soundtrack te maken, lijkt het er sterk op dat de Blob alles in zich heeft om een zeer verrassende Wii titel te worden. Toch vraag ik me af hoe lang het rondspringen met de Blob daadwerkelijk leuk blijft. Het rollen, springen en kleuren werkt allemaal erg goed, maar na een half uurtje wordt het al snel eentonig. Toch mag dit zeker geen reden zijn om deze titel te laten liggen als hij in september verschijnt, want hij zal garant staan voor iedere dag minimaal een half uurtje lekker kliederen in Chroma City. Prima dus om even tussendoor te spelen als je genoeg hebt van het diepgaande GTA IV of de laatste Metal Gear Solid.