Vrij door een stad rennen kennen we al. Zelfs met superkrachten door een stad rennen zagen we al eerder. Is Prototype dan nog wel een prototype?

Deze game speelt zich ergens in 2008 af in New York. Er is sprake van een virusuitbraak waar de overheid al zo’n jaar of veertig mee bezig was. De stad is daarmee een grote warzone geworden met geïnfecteerde mensen en het leger. Jij speelt het spel onder de naam Alex Mercer. Je bent zelf ook geïnfecteerd en hebt geen idee (meer) wie of wat je bent. Je hebt namelijk last van geheugenverlies. Je weet wel dat je superkrachten bezit en dat je deze gaat gebruiken om erachter te komen wie of wat ervoor heeft gezorgd heeft dat jij nu zo bent.

Alex is eigenlijk geen mens, hij heeft alleen een menselijke verschijning. Hij is een soort ‘shapeshifter’. De eigenschap om van vorm te kunnen veranderen, brengt natuurlijk veel mogelijkheden met zich mee. Zo kan hij zijn lichamelijke samenstelling zo aanpassen dat hij onder andere een dikkere huid krijgt waardoor hij langer overleeft als hij onder vuur ligt.

Lichamen absorberen

Maar hij kan zijn ledematen ook als wapens benutten. Om het helemaal af te maken heeft Alex ook nog de mogelijkheid om de gedaante van andere mensen aan te nemen. Dit doet hij door hun lichamen te absorberen. Hierbij krijgt hij ook meteen de herinneringen en mogelijkheden van die overgenomen persoon cadeau. Neemt Alex bijvoorbeeld een helikopterpiloot over, dan zal hij daarna ook in staat zijn in helikopters te vliegen.

Dit geldt voor meerdere dingen. Het aannemen van iemands personage brengt uiteraard de nodige mogelijkheden met zich mee. Neem je bijvoorbeeld een soldaat over, dan laat je troepen jou volgen en hen voor je vechten. Begin je dan op jouw ‘eigen’ troepen te schieten, dan raken ze compleet verward. Ze beginnen in de ontstane chaos op elkaar te schieten omdat iemand in hun midden de ‘Prototype’ is. Maar wie dat is, is voor hen de vraag natuurlijk. Je kunt ook een wildvreemde aanwijzen als Prototype. Dat zorgt ervoor dat jij even verdachte af bent en minder verdacht.

Black watch

Zijn de vijanden erachter dat jij toch de ‘Prototype’ bent, dan kun je het nogal zwaar krijgen. Ontwikkelaar Radical wilde ervoor zorgen dat de speler zich heel krachtig zou voelen, maar met vijanden die bij wijze van spreken geen deuk in een pakje boter kunnen slaan, zou de game voor de speler geen enkele uitdaging bieden.

Daarom hebben ze ook de supergeheime eenheid Black Watch ontworpen. Zij zijn speciaal getraind om met biologische gevaren, zoals de infectie, om te gaan. Ze hebben geen moeite om hele families uit te moorden omdat ze zich daarbij richten op het grotere doel: de infectie stoppen. Ze weten dan ook dondersgoed waar ze mee te maken hebben en passen zich constant aan om het jou zo moeilijk mogelijk te maken.

Een uitbraak van een infectie zonder geïnfecteerde burgers is onmogelijk. De burgers van New York hebben in deze game zo te zien meer last van de infectie dan jij. Ze veranderen in complete monsters die de hele stad proberen te verwoesten als jij er niets tegen doet. En dat is natuurlijk best zonde van een stad die met behulp van zo’n 20.000 foto’s is nagebootst.


Assassin's Creed

Nu moet jij niet denken dat het even groot is als de echte stad New York. Het is ongeveer gelimiteerd tot het eiland Manhattan inclusief een eigen Time Square. De stad kun je van boven tot beneden verkennen omdat Alex nogal goed kan free runnen. Iets wat we al gezien hebben in Assassin’s Creed.

Daar zagen we ook de capuchon eerder. Het verschil is dat Alex in staat is tot een extremere versie van het free runnen in vergelijking met Altaïr. Door zijn speciale krachten kan hij van grote hoogtes vallen of springen en daarna zonder kleerscheuren zijn weg vervolgen. Daarnaast kan hij ook veel hoger en verder springen en veel, maar dan ook veel harder rennen dan een normaal mens dat zou kunnen.

Het lijkt erop dat Prototype niet de meest originele game ooit is geworden. Het is duidelijk te zien dat de mensen van Radical zich flink door games als Assassin’s Creed en Crackdown hebben laten inspireren. Gelukkig zitten gamers niet altijd op vernieuwende gameplay te wachten. Een game moet gewoon goed zijn en dat houdt niet in dat hij daarbij ook meteen vernieuwend moet zijn. Prototype lijkt dus vooral heel goed te worden.