Unreal Tournament III is al een tijdje uit voor de pc en verscheen later ook voor de PlayStation 3. Nu we deze zomer eindelijk de Xbox 360-versie zien verschijnen, kunnen we ons de vraag stellen: is het nog wel nodig?

Normaal gezien zou de Xbox 360-versie kort na de PlayStation 3-incarnatie moeten verschijnen, maar uiteindelijk is dat bijna een half jaar na dato geworden. Dat betekent overigens niet dat deze versie de meest complete is.

Zo komen we meteen bij het belangrijkste minpunt van de Xbox 360-versie van de game. De user generated content is namelijk voor deze versie, zoals het er nu naar uitziet, in de vriezer beland waardoor de Xbox 360-game het met een kortere levensduur zal moeten doen. Het is bekend dat Unreal Tournament haar populariteit, zelfs jaren na release van een game, te danken heeft aan de fanbase die steeds nieuwe maps en mods produceert.

Meer van hetzelfde

Verder is deze game gelijk aan zijn pc en PlayStation 3-broers. De singleplayer is niet veranderd, de instant action en de multiplayer ook niet. Grafisch doet de game verder niet onder voor de huidige games, ondanks het feit dat hij toch al wat ouder is. Toch zijn er een aantal kleine verschillen die niet over het hoofd gezien mogen worden.

Zo heeft de Xbox 360-versie als enige van alle versies een splitscreen optie gekregen. Die hebben we dan ook uitvoerig getest. De 'singleplayer' in co-op is zeker de moeite waard. Uiteraard speelt het niet zo goed als wanneer je het volledige scherm tot je beschikking hebt, maar na enige gewenning loopt de game weer als een tierelier. Je bent in ieder geval verzekerd van een aantal uren plezier met z'n tweetjes op de bank.

Taunts

Wat wel irritant is bij de splitscreen is dat je alle taunts en uitspraken van je teamleden steeds twee keer achter elkaar hoort. Op een bepaald moment lopen echt alle uitspraken door elkaar waardoor je helemaal gek wordt. Verder viel het op dat bepaalde meldingen van je teamgenoten na een tijdje nergens meer op sloegen. Regelmatig hoorden we “I’ve got the flag” in Capture the Flag, terwijl dat helemaal niet het geval was.

Ondanks het feit dat er dus (voorlopig?) geen user generated content zal verschijnen voor de Xbox 360-versie, heeft deze versie een behoorlijke update gekregen. Er zijn twee nieuwe personages te unlocken, maar je zal zien dat bij het uitzoeken van een personage in de instant action en multiplayer, je al meteen een hele hoop nieuwe personages hebt in vergelijking met de andere versies.

Nieuwe mappen

Dat is echter nog niet alles. ontwikkelaar Epic heeft ter compensatie voor het gemis van de eerder aangehaalde user generated content, er een aantal mappen bijgegooid. Niet alleen zijn er vijf exclusieve mappen toegevoegd, ook bevat de disc alle downloadbare content die de vorige versies al te slikken kregen. Reken er vervolgens nog een exclusieve trailer bij van Gears of War 2 en je weet dat ontwikkelaar Epic toch nog zijn best heeft gedaan om van deze 360-versie een aantrekkelijke game te maken.

Er is nog wel één punt waar ik gamers voor wil waarschuwen. Toen ik de game wilde testen op een oude breedbeeldbak, werd ik onaangenaam verrast. Het leek wel alsof ze bij iedere map het licht hadden uitgedaan. Blijkbaar werkt de game niet goed op iedere oudere tv. Ik hoop dat dit niet voor alle oudere tv's geldt, maar een gewaarschuwde gamer telt voor twee.

Ik heb ondertussen alle versies van Unreal Tournament III gespeeld en ik kan zeggen dat deze versie zonder schaamte met de andere versies kan meekomen. Ik verwacht jammer genoeg dat de levensduur iets korter is, tenzij Epic toch extra content kan aanbieden, al dan niet betaald, bijvoorbeeld via Xbox Live map packs of via de XNA Tools. Mark Rein heeft beloofd dat Epic hieraan verder zal werken, maar hoe of wanneer is nog niet bekend. Verder mag je er zeker van zijn dat je weer een aantal uurtjes zoet bent met deze game en dat hij nog regelmatig naar boven zal komen als je een medefragger op bezoek hebt. (89%)