De release van Wii Fit ligt alweer twee maanden achter ons en dus is het de hoogste tijd voor een nieuwe game die het Balance Board ondersteunt. Namco Bandai komt nu met de eerste third party-titel voor deze nieuwe controller en wel in de vorm van Family Ski.

Met Family Ski brengt uitgever Namco Bandai een zeer vrolijke en toegankelijke ski-game naar de Wii die niet meer te bieden heeft dan de titel je doet beloven. Een game dus voor het hele gezin die zich afspeelt in het altijd gezellige Happy Ski Resort waar je met een zelf ontworpen personage, of je Mii, over de verschillende skiparcours glijdt. Dit personage kun je vervolgens compleet naar eigen smaak stylen en aankleden met behulp van de maar liefst 220 aanwezige kledingsstukken die vrij te spelen zijn door elk van de 160 events te spelen.

Klein en makkelijk

Omdat direct vanaf het begin alle tracks beschikbaar zijn, is het mogelijk om de game te spelen zoals jij dat wilt en geheel in jouw eigen tempo. Dit zorgt vooral in het begin voor een lekker gevoel van vrijheid, maar als je vervolgens ziet hoe ontzettend klein het Happy Ski Resort is, valt het allemaal toch wel erg tegen. De events waaraan je kunt deelnemen variëren van de standaard ‘speed races’ en ‘slalom parcours’ tot meer komische opdrachten waarbij je bijvoorbeeld zo snel mogelijk eten moet bezorgen bij een aantal hongerige vakantiegangers.

Toch zorgt de wel erg lage moeilijkheidsgraad ervoor dat je snel bent uitgekeken op deze saaie events. De hele game heeft namelijk te lijden onder een chronisch gebrek aan uitdaging, snelheid en afwisseling. En dat zijn toch juist die ingrediënten die een weekje wintersport zo tof maken. Gelukkig is het niet helemaal hersenloos naar beneden glijden in deze game, want als je in de lucht hangt kun je door op bepaalde knoppen te drukken en bewegingen met de WiiMote te maken, trucjes uithalen. Maar de logica waarom ze deze trucjes vervolgens naar voedsel hebben vernoemd, ontgaat mij een beetje.

Toffe controls

Gelukkig is niet alles aan deze titel negatief. De besturing van Family Ski is namelijk best goed uitgewerkt. En daar mogen we blij mee zijn, want deze controls zijn de enige reden waarom je de game niet al na drie events in de hoek gooit. Ook als je het Balance Board niet in je bezit hebt, kun je de game prima spelen met alleen de WiiMote en de Nunchuck. Je gebruikt deze controllers als skistokken door met je armen de bekende skibewegingen te maken en door naar links en rechts te kantelen stuur je vervolgens soepeltjes om de verschillende obstakels heen.

Maag goed, echt leuk wordt het natuurlijk pas op het Balance Board. En hoewel deze bewegingsgevoelige controller niet meer doet dan het naar links en rechts sturen, maakt het de hele game-ervaring wel een stuk toffer. De manier waarop je door middel van hand- en voetcoördinatie naar beneden skiet, is gewoon erg grappig. Je leunt gewoon naar recht of links om te sturen en door de WiiMote en Nunchuck als stokken onder je armen te vouwen, maak je extra snelheid. Maar goed, dan heb je het ook wel een beetje gehad met deze titel. Want hoewel het best leuk is om een game met je voeten te besturen, heb je als gamer toch ook iets van uitdaging nodig om het interessant te houden.

Op het gebied van uitdaging gaat het namelijk helemaal mis met Family Ski. Een moeilijkheidsgraad is erg ver te zoeken, waardoor het hele spelverloop aanvoelt als een doelloos proces waarbij het vooral draait om het hersenloos van een berg afglijden. Gelukkig biedt de game naast een zeer beperkte singleplayer ook nog een splitscreen multiplayer voor vier spelers. Dit weet de levensduur van Family Ski aardig te rekken, want het blijkt nog best tof om met z’n vieren op de piste te skiën en als idioten met de WiiMotes en Nunchucks te zwaaien. Heb je zin om de multiplayer op het Balance Board te spelen dan zal je een flinke teleurstelling te verwerken krijgen, want deze mogelijkheid is om de een of andere reden namelijk niet ingebouwd. Erg jammer.

Games besturen met het Balance Board blijkt ook na Wii Fit nog steeds leuk te zijn. Alleen zou het dan wel fijn zijn als ook de betreffende game nog van enige kwaliteit is. En daar ontbreekt het bij Family Ski nou net aan. De veel te lage moeilijkheidsgraad maakt de game dan wel toegankelijk, aan de andere kant zorgt het ook voor een saaie spelervaring en veel te makkelijke events. Het is overduidelijk dat Namco Bandai haar best heeft gedaan om er een echte skigame van te maken en zo voelt de besturing in Family Ski dan ook aan. Zowel met als zonder het Balance Board is deze game namelijk prima te spelen. Toch is deze besturing één van de weinige pluspunten die ik heb kunnen ontdekken en daarom weet Family Ski toch niet helemaal te overtuigen. (60%)