2008 is het jaar van Ninja Gaiden. Naast een nieuw avontuur op de Xbox 360 maakt Ryu Hayabusa ook de sprong naar de DS. Weet de spelserie ook op de handheld van Nintendo te overtuigen? Rogier zoekt het uit.

Het kan gek lopen. Aan de ene kant is de Ninja Gaiden-reeks springlevend, door het uitbrengen van Ninja Gaiden II voor de Xbox 360 en Ninja Gaiden Dragon Sword. Aan de aan de andere kant is door het vertrek van Tomonobu Itagaki (de grote man achter de spelserie) en de leegloop bij de rest van het ontwikkelteam, het maar de vraag of we in de komende jaren een nieuwe hoogstaande Ninja Gaiden kunnen verwachten.

Qua timing landt de spelserie echter op een perfect moment op de Nintendo DS. Met de vakanties in aantocht is de handheld zeker al ingepakt bij veel mensen. Voor voor gamers komt Ninja Gaiden Dragon Sword op een goed moment, want vooral voor die groep is de oogst aan goede titels eigenlijk door heel 2008 al erg mager. Het is toch vooral een handheld voor kids en mainstream gamers.

Hardcore game

Dat is Ninja Gaiden duidelijk niet en hoewel de game zeker toegankelijker is dan zijn grote broers op de Xbox, Xbox 360 en PS3 is Ninja Gaiden Dragon Sword een echte hardcore titel. Het spel begint met verrassende twist. Je houdt je DS namelijk vast als een boek (net als in de Brain Training-games). Er is voor deze opzet gekozen zodat de game qua beeld overzichtelijker wordt en beter geschikt is voor de besturing via de stylus.

Je hebt in deze Ninja Gaiden niet alleen de controle over Ryu Hayabusa, maar ook zijn knappe leerling Momiji. Het spel borduurt voort op de gebeurtenissen in de originele Ninja Gaiden. De zoektocht naar de zogenaamde Dragonstones en de oorsprong van het Dragon Sword staan centraal. Genoeg plot om een lekkere hack & slash-game aan op te hangen, want actie staat honderd procent centraal in Ninja Gaiden Dragon Sword.

Alles via touch screen

Je machtigste wapen is natuurlijk je stylus, want in navolging van games als Zelda: Phantom Hourglass gaat de besturing voor negentig procent met het bekende aanwijspennetje. Je gebruikt het om te lopen, springen, werpsterren te gooien, magie te ontplooien en natuurlijk om flink uit te halen met je zwaard. Toch went het systeem razendsnel. Het spel is echter wel een flinke beproeving voor het touch screen van je DS, gezien de heftige bewegingen van de stylus.

Het mag gezegd worden. Team Ninja is erin geslaagd om het maximale uit de nieuwe besturing te halen, want het combat-systeem is lekker uitgebreid. Ondanks de vloeiende actie heeft de besturing ook wat nadelen. Het kan door de hectiek op het scherm lastig zijn om specifieke combo’s te maken. Het valt niet mee om rustig naar boven en vervolgens twee keer naar beneden te bewegen met je stylus, als je heftig wordt aangevallen.

Vooral veel actie

Een ander nadeel is dat de besturing zich niet goed leent voor platformen en het uitvoeren van allerlei andere acrobatische toeren. Dit element komt dan ook bijna niet terug in Ninja Gaiden Dragon Sword, waardoor het spel wel erg op actie aankomt. Die ziet er dan ook wel heel goed uit. Ondanks de keuze voor 3D, ziet Dragon Sword er geweldig en gedetailleerd uit. En ondanks de zware belasting van de DS blijft het spel altijd vloeiend draaien.

Wie zich in de actie stort, zal de game niet zo snel wegleggen. Combineer dit met de milde moeilijkheidsgraad (zeker in vergelijking met andere games uit de spelreeks) en je hebt een game die je wel in een uurtje of tien hebt uitgespeeld. Een extra moeilijkheidsgraad en wat extraatjes zijn er dan nog voor de hardcore fans.

Ninja Gaiden Dragon Sword is zeker geen slap aftreksel van de spelserie die groot is geworden op de Xbox, Xbox 360 en PS3. De game is er prima in geslaagd om de kwaliteiten van de DS te benutten om een vermakelijke Ninja Gaiden te maken. De touchscreen-besturing is goed uitgewerkt en heb je zo onder de knie. Wel is het af en toe chaotisch en komt het wel erg aan op actie, die er echter wel zeer goed uitziet. De game is met tien uurtjes uitgespeeld (wel met wat extra’s), dus je vlucht moet niet al te lang duren. Toch is Ninja Gaiden Dragon Sword één van de betere DS-games van dit jaar. (82%)