Too Human is al flink lang in ontwikkeling en is door velen zelfs al een beetje afgeschreven. De previewcode die ik speelde, heeft mij in ieder geval overtuigd.

Heel kort door de bocht zou je Too Human kunnen zien als een kruisbestuiving tussen Devil May Cry en Diablo. De game heeft echter zeker een eigen smoel. Zo is de setting alvast bijzonder te noemen.

Too Human speelt zich namelijk af in een futuristische wereld waarin de mensheid bedreigd wordt door een mechanisch ras. Jij bent Baldur, een Noorse god die over cybernetische krachten beschikt. Zoals je waarschijnlijk al vermoedde, heb jij de zware taak de mensheid te redden. Het verhaal van Too Human is misschien niet het meest originele, maar kent wel de nodige diepgang. Zo zal de game de nodige plottwist en af en toe zelfs soap-achtige dialogen kennen.

Verschillende klassen

Alhoewel je altijd als Baldur zal spelen, heb je wel de keuze uit verschillende klassen als je aan de game begint. Zo heb je de gebalanceerde champion, de defender die veel klappen kan hebben, de berserker die vooral zijn mannetje staat in close combat, de commander die juist op afstand strijdt en de bio engineer die zichzelf en medestanders kan genezen.

In eerste instantie zul je niet al teveel van de verschillen merken, maar naarmate de game vordert, zul je zien dat de verschillende klassen daadwerkelijk anders spelen. Als je aan de game begint, dan is het vooral knokken geblazen. De game is werkelijk beladen met actie en veel tijd voor adempauzes is er niet. Heb je net een flinke lading mechanische tegenstanders uitgeschakeld, dan kom je drie stappen later vaak de volgende lading alweer tegen.

Vloeiende actie

Gelukkig kan Baldur flink de beest uithangen met zijn wapentuig. Met de triggers kun je schieten en met de rechter analoge stick kun je met je melee-wapens slaan. Dit werkt iets anders dan je gewend bent. Door de analoge stick naar een kant te bewegen, voer je een aanval uit op een tegenstander die zich in de aangegeven richting bevindt. Je hoeft niet eens pal naast een vijand te staan, aangezien Baldur naar tegenstanders toe kan sliden. Hierdoor is de actie altijd vloeiend.

Aangezien je constant veel tegenstanders om je heen hebt, zul je telkens je analoge stick naar verschillende kanten moeten bewegen. Dat lijkt een beetje saai, maar als je het wat beter onder de knie hebt, dan merk je toch dat dit systeem variatie biedt. Zo kun je bijvoorbeeld springen en dan een aanval uitvoeren, waardoor je een tegenstander op afstand kan aanvallen. Wordt je bijvoorbeeld belaagd door een vijand die van een afstandje raketten op je afvuurt, dan kun je een sprongetje uit de actie wagen, om vervolgens de rakettenwerper via de lucht uit te schakelen.

Klungelen met de besturing

Het actiesysteem werkt erg lekker, maar aangezien de rechter analoge stick niet dient om de camera te besturen, is dit flink wennen. Vooral tussen de gevechten door ben je nog wel eens een het klungelen met de besturing, aangezien de camera niet helemaal doet wat je wil. Je kunt gelukkig wel op ieder moment de camera centreren met de LB-knop.

Het schieten werkte naar mijn idee niet helemaal perfect. De game maakt gebruik van een lock-systeem, maar je kunt ook met de rechter analoge stick de richting van je wapen aanpassen. Je raakt dan echter al snel het overzicht kwijt vanwege de vele tegenstanders. Je zult dan ook niet geheel om close combat heen kunnen.

De actie zelf is niet al te afwisselend, maar het level-up systeem geeft de game net dat beetje meer diepgang. Heb je namelijk genoeg tegenstanders uitgeschakeld, dan zal Baldur in level stijgen en kun je punten gaan verdelen. De game maakt gebruik van een skill tree, waarin je bijvoorbeeld punten kan spenderen om zo snellere aanvallen uit te voeren of een battle cry te unlocken. Hiermee kun je tijdelijk je gehele team van een snelheidsboost voorzien en zorgen dat ze tegenstanders harder zullen raken. Deze skills zijn vervolgens weer te upgraden door er meer punten in te steken.

Goed naar Diablo gekeken

Daarbij heeft Too Human goed gekeken naar Diablo wat betreft item looten. De game is werkelijk beladen met nieuwe bepantsering, speciale wapens en upgrades. De ontwikkelaar heeft hiervoor een heel doeltreffende menustructuur toegevoegd, waardoor je makkelijk armour en wapens kunt vergelijken om deze vervolgens te selecteren. De overbodige items kun je direct verpatsen, wat gewoon heel erg goed werkt.


Het beheren van je personage en items is sowieso een must, aangezien je steeds sterkere tegenstanders tegen zal komen. Daarbij heb je niet bepaald veel aan je medestanders, die met een beetje geluk nog wat tegenstanders onder vuur nemen, terwijl jij ze naar het hiernamaals mept of schiet. Veel hoef je echter niet van ze te verwachten.

In de previewcode bleek de kunstmatige intelligentie van de medestanders namelijk niet helemaal in orde. Toen ik bijvoorbeeld een zware tegenstander moest uitschakelen en het niet echt lekker leek te gaan, bleken mijn teamgenoten simpelweg niet verder te zijn gelopen. Even teruglopen bleek tijdelijk te werken, maar ook daarna bleven ze stokstijf stilstaan. Ik veronderstel dat de ontwikkelaar dit nog zal verbeteren voor de uiteindelijke versie.

Co-op

Hier zal je sowieso minder last van hebben als je de game co-op speelt. Dit lijkt een sterke feature te worden van Too Human en sluit perfect aan bij de gameplay. Zo kan één speler bijvoorbeeld een sterke tegenstander afleiden door deze onder vuur te nemen, terwijl de ander achter zijn rug om sneakt, wacht tot zijn bepantsering kapot is geschoten om vervolgens op hem te klimmen en een genadeklap toe te dienen.

Daarbij blijken de genoemde sprongaanvallen extra handig te zijn in co-op, aangezien één speler een tegenstander in de lucht kan slaan, waarna de ander deze extra veel schade kan aanrichten via de lucht. Hier komt tactiek dan ook om de hoek kijken en laat de game zien dat er meer diepgang inzit dan de gemiddelde actiegame.

Kloppend plaatje

Grafisch weet Too Human behoorlijk indruk te maken. Vooral de futuristische omgevingen en mechanische tegenstanders zien er heel tof uit. Het hele plaatje lijkt te kloppen en als je in bepaalde wijdse omgevingen terecht komt, dan sta je echt wel even van de grafische pracht te kijken (totdat de actie weer genadeloos toeslaat).

Daarbij is het een leuke toevoeging dat je daadwerkelijk je bepantsering en wapens ziet, als je deze selecteert voor je personage. Aangezien je veel van items zal wisselen, zal Baldur er dan ook telkens anders uitzien. Opmerkelijk is wel dat personages in cut scenes er niet goed uitzien. Ze zien er een beetje te clean uit en kennen weinig detail. Een kleine smet op een verder prachtige game.

Too Human heeft me verrast. De game speelt erg lekker en de (lichte) RPG-elementen geven de game net wat meer diepgang dan de gemiddelde actietitel. Daarbij weet de game grafisch indruk te maken, alhoewel de personages in de cut scenes niet veel detail kennen. Tevens is de kunstmatige intelligentie van je medestanders nog niet helemaal in orde. De ontwikkelaar heeft nog even om dat laatste recht te trekken en dan zou Too Human wel eens een stille topper kunnen worden.