Met de nadruk op online, worden de wapens in WipEout HD waarschijnlijk belangrijker dan ooit tevoren in de serie. In deze special kijken we wat spelers zoal om de oren krijgen in Sony’s nieuwste snelheidsduivel.

Zoals jullie reeds in de preview konden lezen, is WipEout HD een soort verzamelalbum van hoogtepunten uit vorige delen uit de serie. Hoofdrolspelers zijn Pure en Pulse, de twee toppers die op de PSP verschenen in een tijd dat WipEout zich buitengewoon afzijdig hield van de consoles. Van deze twee delen zijn de meeste sporen in WipEout HD terug te vinden, inclusief ondersteuning voor online.

Met zijn terugkomst naar de consoles brengt WipEout HD namelijk datgene mee wat veel spelers waarschijnlijk altijd al wilden hebben, namelijk online multiplayer, waarbij de wapens belangrijker worden dan ooit tevoren. In deze special nemen we daarom die wapens onder de loep. Welke wapens schuilen er onder al die symbooltjes die je krijgt wanneer je zo’n power-up oppakt tijdens een race? En misschien nog belangrijker: wat kun je er mee?

Smijten of nassen

Alvorens dieper op de individuele wapens in te gaan, eerst wat basics. Alle power-ups in WipEout HD kunnen op twee verschillende manieren worden ingezet. Ten eerste natuurlijk op de ‘traditionele’ manier als offensieve of defensieve wapens. Lekker raketten, mijnen en plasma’s naar tegenstanders keilen terwijl je jezelf een weg naar voren baant langs de rokende brokstukken.

Echter, power-ups kunnen ook ‘verorberd’ worden, zoals ik het maar noem. De power-up wordt dan niet als wapen gebruikt, maar opgevreten door je schip waardoor de energievoorraad deels herstelt. Die energie is essentieel om je schip te beschermen tegen botsingen en vijandelijk vuur. Heb je niets over, dan is de race met een paar tikken voorbij en beland je schip op de schroothoop. Het gebruik van power-ups is dus wikken en wegen tussen jezelf een weg naar voren banen of jezelf beschermen. Tot zover de basis, tijd om te kijken wat er allemaal te wachten staat.

Cannon

Hoewel de naam misschien anders doet vermoeden, plakt de Cannon geen grote loop op je schip waar één projectiel uit komt zeulen. Veel handiger dan dat; je krijgt dertig kogels om tegenstanders te doorzeven. Niet alleen lopen ze hierdoor schade op, ook vertraagt hun schip naar mate ze vaker geraakt worden. Om zo veel mogelijk schade toe te brengen, is het aan te raden in korte salvo's te vuren en niet in één keer alle kogels tegen het achterwerk van één tegenstander aan te jassen.

Mines

Ideaal wanneer je voorop ligt, of één hardnekkige tegenstander in het bijzonder wilt afschudden. Met de Mines laat je een spoor van kleine, zwevende mijnen achter die vrolijk knipperend wachten op een voorbijganger om tegen ze aan te knallen. Vooral wanneer ze in een krappe of blinde bocht los worden gelaten, zorgen de Mines voor maximaal effect en frustratie. Ook kun je er speedstrips mee blokkeren of ze vlak erna loslaten, waardoor iedereen die deze speedstrip pakt in de val loopt. Door tijdens het uitzetten van de mijnen een zwier te maken over de breedte van de baan, is zelfs een spoor overdwars te leggen dat nauwelijks te ontwijken is. Het moge duidelijk zijn: de Mines zijn een wapen om rekening mee te houden.

Bomb

Het pretpakket van WipEout HD. Neergooien en genieten van de chaos in je achteruitkijkspiegel. De Bomb is relatief makkelijk te ontwijken, mits deze niet op een moeilijk te overziene plek ligt. De echte sadisten leggen deze daarom steevast in een krappe of blinde bocht waar niemand hem aan ziet komen en de ravage het grootst is. De Bomb richt zeer zware schade aan en kan makkelijk fataal zijn voor mensen wiens energievoorraad laag is. Daarbij valt hun schip tijdelijk stil, waardoor ze een blokkade vormen voor anderen. Ook krappe plekken waar niemand omheen kan zijn daardoor ideaal om de Bomb uit te gooien.

Rockets

Met de Rockets power-up krijgen spelers een pakketje van drie raketten die alle drie tegelijk in één lijn naast elkaar worden afgevuurd. Het beste te gebruiken op rechte stukken, aangezien de raketten niet doelzoekend zijn en er dus nauwkeurig gemikt moeten worden. Hoe korter de afstand, hoe groter de kans op succes. Een bijeffect van de Rockets is dat tegenstanders die geraakt worden meteen een duw krijgen. Hierdoor kunnen de Rockets leuke effecten opleveren in de buurt van schansen en stukken zonder vangrail.

Missile

Eén raket lijkt krenterig vergeleken met het drietal van de Rockets power-up, maar de Missile heeft tactische foefjes. Ten eerste kan de Missile via een vangrail worden gestuiterd als 'effectballetje'. Als alternatief kan de Missile ook doelzoekend worden door een lock-on te krijgen op een vijand door korte tijd achter hem of haar te blijven hangen. De Missile kan wanneer hij een lock-on heeft, ook flauwe bochten maken en zodoende tegenstanders achtervolgen.

Plasma

De grote favoriet van menig speler, gewild maar ook gevreesd. De Plasma is een paarse energiebol die via de voorkant van je schuit wordt afgevuurd op nietsvermoedende tegenstanders. Enige nauwkeurigheid is vereist, maar de Plasma richt extreem veel schade aan bij tegenstanders die op zijn pad liggen. Net als de Bomb kan de Plasma makkelijk fataal zijn voor tegenstanders wiens schild al op een laag pitje staat. Daar komt bij dat tegenstanders die geraakt worden, opzij worden geslingerd en stilvallen. Hierdoor is de Plasma een zeer effectief wapen, met name op rechte stukken waar geen vangrail is.

Quake

Zoals de Plasma een wapen is voor scherpschutters, zo is de Quake ideaal voor spelers zonder richttalent 'what so ever'. De Quake veroorzaakt een schokgolf in het circuit, die zich in rap tempo naar voren beweegt. Iedereen die geraakt wordt loopt schade op en wordt afgeremd. Ideaal om binnen korte tijd veel plaatsen te klimmen in het klassement. De Quake is echter waardeloos wanneer je op kop ligt. Dan loont het om deze te verorberen om je energievoorraad bij te vullen. De enige manier om jezelf effectief tegen een Quake te verdedigen, is met een Shield power-up. Als je die hebt tenminste.

Auto Pilot

Moeilijk stukkie in het circuit? Een serie bochten die je niet weet te halen, zonder links en rechts tegen de vangrails te stuiteren? Dan komt de Auto Pilot goed van pas. Met de Auto Pilot kun je enkele seconden achterover leunen terwijl het schip zichzelf bestuurt. Het spreekt voor zich dat je deze power-up goed moet bewaren tot dat ene stuk van het circuit waar je moeite mee hebt. Effe de Auto Pilot activeren en je pakt moeiteloos een paar seconden snelheidswinst. Op het eerste gezicht lijkt de Auto Pilot misschien een minderwaardige extra, maar vooral op technische circuits en in de hogere snelheidsklassen kan deze makkelijk het verschil betekenen tussen een plak van edelmetaal, of net naast het podium piesen.


Shield

Het kogelvrije vest van de WipEout-wereld. Wanneer Shield actief is, ben je tijdelijk niet vatbaar voor vijandelijk offensief. Shield is met name handig wanneer je voorop ligt en de nummer twee en andere conculega's in je nek hijgen. Ook wanneer je ergens middenin een kluitje racers zit, waar vaak de hardste klappen vallen, dan is Shield erg handig om jezelf te beschermen en te ontsnappen terwijl de anderen elkaar de hersens inslaan. Race je ergens achteraan dan is Shield relatief waardeloos en is het beter deze te 'verorberen' als de energievoorraad van je schip niet optimaal is. Vervolgens ben je weer vrij om een andere power-up te pakken. Met een beetje geluk eentje waar je wel wat aan hebt.

Turbo

De ideale power-up om zonder geklooi een lading tegenstanders te passeren of je voorsprong te vergroten. Met de Turbo wordt je schip over een korte afstand naar voren geschoten. Dit lijkt weinig bijzonders, maar er zijn enkele handige tricks mee uit te halen. Wanneer je deze vlak voor een schans gebruikt bijvoorbeeld, kunnen veel grotere sprongen worden gemaakt dan normaal. Zo kun je tegenstanders voorbijspringen, wat veel kleerscheuren kan besparen. Je kunt zelfs in enkele gevallen een moeilijk stuk circuit overslaan. Een gevaarlijk trucje, dat wel, aangezien het al te makkelijk is om rechtstreeks de afgrond in te zeilen of ergens tegenaan te knallen. De Turbo is tevens de enige power-up die tijdens de Speed Lap-spelmodus gebruikt kan worden.

Leech Beam

De nieuwe, maar nu al roemruchte Leech Beam. Eén druk op de knop en een blauwgroene laserstraal verbindt het schip van de gebruiker met de dichtstbijzijnde tegenstander. Vervolgens slurpt deze straal de energievoorraad van de ongelukkige leeg, wat een aantal nare gevolgen voor hem heeft. Naast het feit dat zijn schip zeer vatbaar wordt voor schade, remt het ook nog eens af. Vooral wanneer je energie bijna op is, is de Leech Beam een zegening, of een nachtmerrie als je aan de ontvangende kant staat. De truc is dat je wel enigszins in de buurt van de tegenstander moet blijven om de Leech Beam zijn werk te laten doen. Een snelle manier om van een 'Leecher' af te komen is daarom om een paar speedstrips achter elkaar te raken, waardoor je schip naar voren wordt geschoten.

Tot zover de basis over het arsenaal dat WipEout HD in petto heeft. Plenty wapengekletter om jezelf mee af te reageren, te treiteren, te revancheren en met een beetje geluk, zelfs ook te winnen. Natuurlijk zal ieder al snel zijn of haar eigen favorieten krijgen en wat niet is, kan nog komen. Ontwikkelaar Sony Liverpool is immers van plan om WipEout HD na lancering regelmatig van downloads te voorzien. Wie weet wat er in de toekomst nog aan exotische power-ups op deze lijst kan belanden dus. Sony’s plannen zijn wat dat betreft even onvoorspelbaar als de races zelf, waar je tot de eindstreep nooit zeker bent van winst of verlies. Die onvoorspelbaarheid heeft altijd al in WipEout gezeten. En met menselijke tegenstanders in plaats van een baldadige computer, zal dit er in WipEout HD niet minder op worden.