Special: Diablo III

We wisten eigenlijk allemaal dat de game eraan zat te komen, maar als de officiële aankondiging dan toch daar is, dan doen we met z’n allen een vreugendansje.

Tenminste, de hack ’n slash RPG-liefhebbers dan. Vorig jaar wist Blizzard RTS-liefhebbers nog te verblijden met het nieuws dat StarCraft II eraan komt en dit jaar is die andere grote franchise van de ontwikkelaar/uitgever aan de beurt.

Afgezien van het genre, blijken de gelijkenissen tussen de twee aanwezig. Wat namelijk gelijk opvalt als je de screenshots en de trailers bekijkt, is dat Blizzard erg trouw is gebleven aan de look and feel van de serie.

Het kwaad is nog niet uitgeschakeld

Daarbij zal ook het verhaal niet al teveel afwijken van zijn voorgangers. De game speelt zich twintig jaar na het tweede deel af. Alhoewel zowel Mephisto, Diablo en Baal zijn verslagen, is het kwaad nog niet geheel uitgeschakeld. De Worldstone, die als een bescherming diende voor de inwoners van de wereld van Sanctuary tussen de krachten van hemel en hel, is namelijk vernietigd. Het kwaad heeft dan ook weer zijn weg gevonden naar Tristram.

Kortom, je zult weer strijd moeten leveren tegen hordes aan tegenstanders uit de hel. Daarbij heeft Blizzard aangegeven dat we naast nieuwe omgevingen ook bekende plaatsen en zelfs personages uit oude games tegen zullen komen.

Beproefde gameplay

De focus in Diablo III zal niet liggen op grafische pracht, maar op de kenmerkende en beproefde gameplay die we kennen uit de voorgaande delen. We hoeven ons dan ook niet druk te maken dat we opeens in first person of in third person ‘hell spawn’ moeten afslachten, aangezien we nog steeds zullen battlen in isometrisch perspectief.

En daar is natuurlijk niks mis mee. De eerste Diablo sloeg een decennium geleden in als een bom binnen het RPG-genre en heeft destijds vele malen als inspiratiebron (of simpelweg als blauwdruk) gediend voor andere titels binnen dit genre. Diablo II richtte zich vooral op het online element en wordt daardoor zelfs nu nog veel gespeeld. Het gameplay-principe lijkt dan ook tijdloos.

Interactieve spelwereld

Blizzard borduurt op dit principe voort en met de bergen ervaring die ze inmiddels hebben, lijkt het niet meer mis te kunnen gaan. Vanzelfsprekend komen we ook nieuwe features tegen in Diablo III. Het isometrische perspectief mag dan wel behouden zijn, er kan wel veel meer binnen de spelwereld. Zo zijn veel dingen vernietigbaar, waaronder bijvoorbeeld meubels en anders objecten. Diablo III maakt gebruik van een degelijk physics-systeem, zodat objecten natuurgetrouw uit elkaar vallen.


Dat ziet er niet alleen vet uit, je kunt er ook je voordeel uit halen. Kom je bijvoorbeeld een aantal tegenstanders tegen die naast een te vernietigen muur staan, dan kun je deze raken zodat deze instort en je tegenstanders verpulvert. Een interactieve omgeving betekent overigens niet altijd een voordeel voor jezelf. Zo zul je ook ‘schatkisten’ tegenkomen die een val triggeren. Het is dus zaak altijd op je hoede te zijn.

Diablo-kenners weten natuurlijk dat je sowieso flink weerstand moet gaan bieden aan de vele tegenstanders in de game. Verwacht dan ook weer dungeons en buitenomgevingen vol met ghouls en ander gespuis. Gelukkig kunnen de verschillende helden die je kunt kiezen flink wat hebben. Blizzard heeft laten weten dat we zo meteen de keuze hebben uit vijf klassen, die elk hun specifieke sterktes hebben.

Brute actie

Twee daarvan zijn al bekend. Gamers die gaan voor brute actie, kunnen het beste gaan voor de 'barbarian'. Deze ‘one man army’ is vooral goed in close combat en heeft een gespierd lichaam om de meeste klappen op te vangen. De barbarian komt een heel eind met om zich heen rossen, maar heeft ook andere trucjes in huis.

Zo kan hij een whirl wind uitvoeren. Een krachtige aanval die in één keer veel (zwakke) tegenstanders kan meenemen in zijn draaikolk. Daarbij neemt de barbarian alle losse objecten met zich mee, wat er spectaculair uitziet. Daarnaast kan de barbarian hard stampen op de grond, waardoor schilden uit de handen van tegenstanders vallen.

Side kicks

Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als je side kicks (hulpjes) bij je hebt. Deze kom je bijvoorbeeld in een dungeon tegen en zullen je tijdelijk bijstaan tijdens gevechten. Je zult zelf natuurlijk het meeste werk moeten doen (jij bent immers de held), maar je hulpjes kunnen bijvoorbeeld de zwakkere tegenstanders bezig houden, terwijl jij gaat voor het grotere werk.

Ga je liever niet voor simpel hak- en smijtwerk, maar voor wat meer tactiek, dan is de kersverse ‘witch doctor’ wellicht een betere keuze. Dit personage heeft als specialisme tribal magic en heeft daardoor aparte magische trucjes in zijn arsenaal. Zo kan hij bij tegenstanders plotselinge angst veroorzaken, de welbekende 'confuse spell' gebruiken waardoor ze elkaar gaan aanvallen en vijanden belagen met insectenzwermen.

Aangezien de witch doctor zelf niet al te veel klappen kan hebben, kan hij altijd beesten oproepen die hem bijstaan. Een toffe feature is het gebruik van je eigen insectenzwermen op deze beesten, zodat ze extra disease-schade aanrichten. Vijanden die geplaagd worden door een insectenzwerm zullen tevens nabije tegenstanders aansteken. De witch doctor is dan ook vooral handig als je de boel om je heen wil manipuleren en zal vooral de tactische RPG’er aanspreken.

Online co-op

Wie graag gaat voor het beste van verschillende klassen, kan altijd online een vriend vragen om mee te strijden. Blizzard heeft namelijk aangekondigd dat je met meerdere spelers het avontuur aan kan gaan, wat natuurlijk een toffe feature is binnen de game. In één van de trailers zie je bijvoorbeeld dat vier strijders tegelijk flink wat tegenstanders om zeep helpen.

En daar zien we direct de kracht van Diablo III. Nu al draait de game behoorlijk soepel, terwijl er flink veel op je scherm gebeurt. Blizzard besteedt veel aandacht aan grafische details, zoals weerseffecten, weerspiegelingen in het water, explosies en natuurgetrouw vuur, waardoor de game er heel verzorgd uitziet. Daarbij zien de tegenstanders er behoorlijk tof uit. Vooral de grote tegenstanders, die je met man en macht moet uitschakelen, maken behoorlijk indruk.

Item looten

Behalve het co-op spelen, kunnen we zo meteen ook online tegen elkaar strijden. En vooral op dat gebied lijkt Diablo III weer punten te scoren. Het item looten speelt wederom een grote rol in de RPG, wat online gewoon altijd goed uitpakt. Wat is er namelijk niet toffer om die ene magische ring of dat zeldzame zwaard te bemachtigen waar iedereen naar op zoek is. Op dat gebied hoeven we ons alvast niet druk te maken, aangezien al beloofd is dat de game werkelijk stampvol zit met vette items. Het klinkt zo simpel, maar Blizzard heeft dit principe tot een ware kunst verheven. En dat doen maar weinig partijen ze na.

Het is misschien een beetje voorbarig, maar ik kan me niet voorstellen dat Diablo III gaat tegenvallen. De game blijft trouw aan zijn roots, voegt de nodige interessante features toe en zal vooral online weer gaan spetteren. We weten inmiddels dat de game uit zal komen voor de pc en Mac, maar Blizzard heeft nog niet losgelaten wanneer we de game kunnen verwachten. Wij kunnen in ieder geval niet wachten.

Tip de redactie