Met Command & Conquer 3: Kane’s Wrath doet EA nogmaals een poging om de succesvolle RTS franchise succesvol naar de Xbox 360 over te zetten. Grote vraag hierbij is natuurlijk of de besturing dit maal wel goed uit de verf zal komen.

Bij een Command & Conquer-game is het zeer belangrijk dat je snel kunt handelen en zonder al te veel moeite je orders moet kunnen opgeven. Een foute beslissing zal namelijk direct kunnen leiden tot een zwaar en beschamend verlies. Een poging om deze gameplay over te zetten naar de Xbox 360 pakte met Command & Conquer 3 vorige jaar helaas niet al te goed uit en ontwikkelaar EA heeft dan ook de controls voor Kane’s Wrath vanaf de grond opnieuw opgebouwd. Met als resultaat een besturing die het eindelijk mogelijk maakt een stuk sneller door de menuopties te werken.

Sneller menu

Het D-pad menusysteem is helemaal overboord gegooid en dat is maar goed ook, want het was tijdrovend en kwam niet in de buurt van de eenvoudige pc-besturing. In plaats daarvan maken we nu gebruik van het Command Wheel. Klinkt stoer en dat is het ook best wel. EA heeft blijkbaar goed geluisterd naar de vele kritiek op hun vorige consoleversie van C&C, want de besturing van dit Command Wheel werkt gelukkig een stuk beter. Door simpelweg de rechter ‘trigger’ ingedrukt te houden, kun je met de analoge stick bijvoorbeeld kiezen welke units, voertuigen of gebouwen je wilt bouwen.

Voordat je echter van dit makkelijke systeem kunt profiteren, moet je eerst wel even een tijdje gespeeld hebben om de vrij ingewikkelde structuur van het menu door te krijgen. De basismogelijkheden heb je dan wel vrij snel onder de knie, maar toch blijft het lang zoeken als je meer wilt dan alleen deze basisfuncties. Als je het Command Wheel een beetje door hebt en weet waar de voor jou belangrijke orders te vinden zijn, dan kun je met een paar simpele bewegingen al je basisorders makkelijk uitvoeren. Op deze manier kun je dus veel sneller de hoognodige linie Harvesters opzetten, GDI commando’s produceren of een zeer zware Redeemer bouwen.

Minimap-probleem

Hoewel ik zeer te spreken ben over de manier waarop EA het Command Wheel heeft ontworpen, komen ze ook in deze nieuwe C&C helaas niet met een oplossing voor het minimap-probleem. Vecht je namelijk een strijd uit op meerdere fronten op de kaart dan kun je alleen tussen de verschillende brandhaarden schakelen door met de cursor over het hele veld te scrollen. Het was al een grote smet op de Xbox 360-versie van C&C 3 en ook in Kane’s Wrath moeten we dit irritante probleem nog slikken. Best jammer.

Naast de nieuwe besturing zitten er in Kane’s Wrath maar liefst zes nieuwe (sub)factions. De bekende Global Defense Initiative, Brotherhood of Nod en Scrin hebben zich elk namelijk opgesplitst in drie groepen. Kortom, je hebt de keuze uit maar liefst negen(!) factions die ieder zijn eigen sterke en zwakke punten kent. Uiteraard verschijnen deze nieuwe groepen niet zonder het bijbehorende futuristische oorlogsarsenaal op het slagveld. Zo zullen er weer een aantal nieuwe en zeer krachtige voertuigen in zitten, waaronder de MARV die zelfs de Mammoth Tank tot niets doet verbleken.

De verhaallijn in Kane’s Wrath bestaat grofweg uit drie delen. Zo zal je de game beginnen in het tijdperk van Tiberium Sun, vervolg je een aantal missies ten tijden van Command & Conquer 3 en kom je in het laatste deel terecht in de periode kort hierna. In totaal heb je na de dertien missies meer dan twintig jaar overbrugd en dat is dus helemaal zo slecht nog niet voor een standalone expansion.

Exclusieve online modus

Online heeft Kane’s Wrath ook nog een aantal zeer leuke opties te bieden. Zo is er niet alleen de standaard ‘capture the flag'-modus maar ook nog het exclusieve Siege, die niet op de pc-versie te vinden is. Het klinkt exclusiever dan het is, want in feite is het in plaats van de Global Conquest modus gekomen. Volgens EA kwam deze turn-based spelmodus namelijk niet zo goed uit de verf met de Xbox 360-besturing en daarom is er gekozen voor deze real-time variant. Een andere exclusieve modus is Kane’s Challenge waarin je het als een van de factions opneemt tegen de andere acht factions.

Tel deze multiplayer op bij de erg toffe singleplayer-mogelijkheden, de nieuwe controls en de zeer voordelige prijs en je krijgt met Kane’s Wrath gewoon een zeer degelijke RTS-titel in handen voor de Xbox 360. Hierbij komt met name de besturing een stuk beter uit de verf dan bij zijn voorganger en zorgt de hoge moeilijkheidsgraad ervoor dat C&C-spelers ook nog meer dan genoeg uitdaging zullen vinden. Toch zijn er nog best een aantal punten ter verbetering over, maar hopelijk zijn die weggepoetst als we later dit jaar met Red Alert 3 aan de slag kunnen.

Kane’s Wrath is een standalone uitbreiding op Command & Conquer 3, maar de game zit zo volgepakt dat het eerder lijkt op een volwaardig nieuw deel uit de serie. Met een dertien levels tellende singleplayer-modus, een totaal van negen fractions en een goed uitgedachte besturing laat EA zien dat ze de ambitie een volwaardige RTS-game voor de Xbox 360 zeer serieus nemen. Door de hoge moeilijkheidsgraad zullen doorgewinterde C&C-spelers meer dan genoeg uitdaging vinden in deze titel. Hoewel de besturing soms best wat te wensen over laat en er nog steeds geen oplossing is voor het minimap-probleem is de uitvoering van de game best goed uitgepakt. Laten we hopen dat EA deze stijgende lijn doorzet, want dan kan Command & Conquer: Red Alert 3 wel eens de eerste RTS-game op de Xbox 360 worden die zich kan meten met de pc-versie. (75%)

Platform: Xbox 360, PC | Gespeeld op: Xbox 360