Hideo Kojima was in Amsterdam. Hij verbleef in het super-de-luxe Amstel Hotel waar hij ook wat interviews gaf. Wij reisden af naar Amsterdam om wat vragen te stellen.

Metal Gear Solid 4 is een van de beste games ooit gemaakt volgens veel mensen. Hoe zie je MGS 4 zelf?

Ik heb de titel af gemaakt en ben tevreden over de kwaliteit, maar het is voor mij verleden tijd. Ik ben alweer bezig met nieuwe ttiels. Ik hou me niet meer bezig met MGS 4, maar ik wil wel weten hoe het gaat tijdens de release.

Het verhaal was duidelijk nog niet af aan het einde van de vorige games. Was het moeilijk om alle eindjes aan elkaar te knopen?

Over de story line: het was voor mij niet erg moeilijk om een einde aan mijn verhaal te maken. Het is uiteindelijk toch mijn verhaal en het zijn mijn personages. Ik heb alles verzonnen, dus ik kan er ook makkelijk een einde aan maken. Het was natuurlijk wel een uitdaging, omdat er veel tijd tussen de games zat. Sommige stukken verhaal lagen zo’n zes jaar uit elkaar. Waar ik meer moeite mee had, waren de details. Sommige technische dingen die in de eerdere games voorkwamen, zouden in deze game niet goed uitkomen. Daarom duurde het dik zes maanden voordat ik deze onderdelen goed gestroomlijnd had.

Vond je het ook moeilijk om afscheid te nemen van Solid Snake?

Ik heb geen spijt dat ik afscheid heb genomen. Ik denk simpelweg: oké, doei Snake. Ik ben ook alweer bezig met andere games en daarom heb ik niet echt tijd om er stil bij te staan. Het is net als dat je voor je werk wordt overgeplaatst naar een ander land. Je houdt je dan vooral bezig met de goede en leuke dingen die bij de overplaatsing komen kijken. Je voelt geen slechte dingen bij het afscheid van je familie in het begin. Zo voel ik me een beetje over het afscheid van Snake.

Conspiracy theories komen veel voor in MGS-games. Ben je er zelf ook in geïnteresseerd, of vond je het gewoon goed voor het verhaal?

Ik ben zelf opgegroeid tijdens de Koude Oorlog. Er waren dus sowieso al veel theorieën en dat bracht ook een spanning met zich mee in die oorlog. Hierdoor ben ik wel geïnspireerd bij het schrijven van het verhaal voor Metal Gear. Ik vind ook dat een spy game een paar conspiracies moet hebben, omdat het hele spioneren altijd wel gebaseerd is op een of andere conspiracy-theorie.

De Metal Gear-serie zal doorgaan, maar waaraan zullen wij gamers kunnen merken dat het een Metal Gear-game zal zijn?

Het stealth-aspect van de game zal altijd blijven en hierdoor zal de spanning van de games ook altijd blijven.
Ik maak elke Metal Gear met het idee dat het de laatste is, maar elke keer blijkt het toch niet de laatste te zijn.
Voor mij is het verhaal van Solid Snake afgelopen. Als er nog een Metal Gear-game zal komen, zal het dus zonder hem zijn en met een compleet nieuw verhaal. Maar willen mensen meer Solid Snake, dan zou het kunnen dat hij toch nog terug komt. Ik ben zelf alweer bezig met nieuwe projecten en als ik dus aan een nieuwe MGS zou gaan werken, dan zou het alleen als een producer zijn.

Als je de game aan het maken bent, kijk je dan ook naar de concurrentie? En als de game in de winkels ligt, houd je dan rekening met andere games die uitkomen?

Als een titel aan het maken ben, kijk ik expres niet naar vergelijkbare games. Ik speel wel games die volgens mij helemaal anders zijn dan de game waar ik mee bezig ben. Hieruit kan ik misschien wel leuke ideeën halen. Ik wil niet dat ik bewust of onbewust invloeden haal uit games die vergelijkbaar zijn aan de game waar ik op dat moment aan bezig ben.

We weten dat je de speler meer betrekt bij de game dan dat gebeurt bij de gemiddelde game. Denk aan eindbaas Psycho Mantis in Metal Gear Solid 1. Waarom doe je dit en ben je eigenlijk niet bang dat het de speler van de game zal weg jagen?

Eigenlijk stop ik die Psycho Mantis-dingen al langer in games. Wat wel grappig is, is dat het Psycho Mantis-gedeelte in MGS 1 slecht werd ontvangen toen de game net uitkwam. Mensen vonden dat het hardcore-gedeelte van de game verpest werd door deze toevoeging, maar nu zegt niemand dat meer. Ik denk ook dat dit soort gimmicks echt alleen in games kunnen werken.

Games zijn voor mij meer dan de console en de monitor. De afstand tussen de speler en de monitor speelt ook mee. Daar houd ik rekening mee. Als er iemand voorbij loopt als je aan het gamen bent, kan die ook verrast zijn door het spel. Ik vind dat je de hele omgeving moet gebruiken waarin de gamer zicht bevindt.

Wat ik ook nog wel zie gebeuren, is dat een camera een grote rol gaat spelen bij dit soort gimmicks. Bijvoorbeeld dat de camera de omgeving opneemt en deze omgeving ook bruikbaar maakt in de game. Maar in de game wordt de hele omgeving aangepast op de gameplay en daarmee ook gelijk interactief gemaakt. Er zijn nog heel veel mogelijkheden.

Als je met een andere franchise begint, denk je dan dat je veel last zult hebben van de hoge verwachtingen die toch met je naam samengaan? MGS-games zijn toch altijd van een hoge kwaliteit geweest.

Ik zie de hoge verwachtingen meer als een positief ding dan als een negatief ding. Dit komt door twee dingen. Eén: ik maak games speciaal om fans blij te maken en twee: ik doe dingen altijd precies het tegenovergestelde als normaal, niet om mensen boos te maken, maar om ze te verrassen. Hierdoor is er eigenlijk geen druk of stress. Het is altijd leuk voor mij om dingen in games te stoppen die niemand verwacht.

Hoe beviel de PS3 om voor te ontwikkelen?

Er waren veel verrassingen, maar ook veel tegenvallers. Bepaalde dingen die ik wilde doen konden wel, maar andere dingen konden weer niet. Uiteindelijk kwamen we op 50-50 wat wel of niet kon. Wat wel heel handig was, was de cell-processor. Door deze structuur konden we veel processen splitsen. Als de centrale CPU iets niet aankon, konden we de berekeningen naar een andere cell sturen waardoor de kracht beter verdeeld werd.

Er is een duidelijke connectie tussen games en films. Zijn er plannen voor Metal Gear The Movie?

Ik kan daar geen gedetailleerde informatie over geven, maar zoals jullie weten zal er een Metal Gear-film komen. Deze is momenteel in productie in Hollywood en het project vordert gestaag. Ik weet dan ook niet precies wanneer de film uitkomt, maar hij zal er zeker snel aankomen.