Onlangs heeft Time Warner, een groot mediamagnaat uit Amerika, ruim veertig miljoen dollar in ontwikkelaar Turbine geïnvesteerd. Turbine gaat dit gebruiken bij de ontwikkeling van een nieuwe MMO.

Time Warner wil zich op de MMO-markt gaan storten en Turbine heeft interesse in een console MMO. Het lijkt dan ook een ideale combinatie. De communications director van de ontwikkelaar, Adam Mersky, geeft aan dat het bedrijf druk bezig is met een titel voor de consoles. Hij kon echter niet meer informatie geven.

Time Warner

Mersky zei dat de investering van Time Warner een belangrijke boost is voor het bedrijf. "We hebben inmiddels zestig mensen aangenomen sinds het begin van het jaar en er staan nog veertig vacatures open", aldus Mersky. "Time Warner heeft ook een groot distributienetwerk en dat kan natuurlijk in ons voordeel werken."

Lord of the Rings Online

Momenteel is Turbine ook bezig om Lord of the Rings Online in China te lanceren. In Zuid-Korea is de closed beta inmiddels al afgesloten. "Azië heeft een grote markt voor MMO's en dat is belangrijk voor Turbine", zei Mersky.

De eerste jaarlijkse uitbreiding op het spel, The Mines of Moria, is ook bijna afgerond. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan een nieuwe Book-update om Volume 1 af te sluiten en de game klaar te stomen voor de uitbreiding.

Volgens Mersky staat de volgende uitbreiding voor volgend jaar ook alweer op de planning. Turbine heeft tot 2012 rechten om games te maken gebaseerd op Tolkien's universum, met de mogelijkheid om dit tot 2017 te verlengen.

Dungeons and Dragons Online

Ook Dungeons and Dragons Online staat niet stil. "De game is nu twee jaar oud en dat kan je niet van heel veel MMO's zeggen", aldus Mersky. Er gaan wat geruchten dat deze titel naar de consoles komt, maar Merksy zegt dat deze zijn ontstaan door de updates met nieuwe content waar de ontwikkelaar mee bezig is. Zowel de oude als nieuwe content krijgt een update en DirectX10 zal ook ondersteund worden na de zomer.

Dynamische wereld

Voor nieuwe MMO's denkt de ontwikkelaar na over een dynamische wereld. "We hebben een grote wereld, ontworpen door gespecialiseerde werknemers, maar hoe kunnen we spelers daar hun eigen draai aan laten geven? We willen spelers zelf gameplay-elementen laten ontwerpen", aldus Mersky.