Na twee uitgebreide specials zou je verwachten dat we wel weer even genoeg hebben gehoord over Fallout 3. Inmiddels heb ik echter contact gehad met de ontwikkelaar, die me van een update voorzag.

Na twee uitgebreide specials zou je verwachten dat we wel weer even genoeg hebben gehoord over Fallout 3. Inmiddels heb ik echter contact gehad met de ontwikkelaar, die me van een update voorzag.

Daarbij heeft Dennis tijdens de Ubidays nog even wat brandende vragen kunnen doorspelen aan Bethesda, waardoor ik weer meer dan genoeg informatie heb over de RPG-topper. Ben je nog helemaal niet bekend met Fallout 3, lees dan mijn vorige special.

De RPG-liefhebbers die bang zijn dat Fallout 3 teveel afwijkt van de voorgaande delen, kan ik gerust stellen. Bethesda heeft inmiddels aangegeven dat we veel herkenbare elementen tegen zullen komen. Zo zal je wederom opgroeien in een atoombunker en komen we veel bekende objecten tegen in de wereld van Fallout 3. Het is duidelijk dat Bethesda veel ontzag heeft voor de Fallout-reeks, waardoor de game behoorlijk wat nostalgische waarde krijgt.

Pip-boy 3000

Maar ook essentiële elementen komen bekend voor, zoals de welbekende Pip-boy, die in Fallout 3 de toevoeging 3000 meekrijgt. Dit is als het ware je inventory, journal en informatievoorziening in één. Deze draag je om je arm en dient als de leidraad binnen de game. Daarbij kun je op elk moment via de Pip-boy 3000 jouw status bekijken, zodat je weet hoe het zit met de gezondheid van je personage.

De wereld van Fallout 3 zit namelijk vol gevaren en je bent natuurlijk niet voor niets in een atoombunker opgegroeid. Je moet in de buitenlucht dan ook uitkijken voor nucleaire straling. In sommige gevallen kan deze straling zelfs permanente schade aanrichten, waardoor je bijvoorbeeld minder goed kunt zien of je minder snel kunt lopen.

Doktersbezoek

In veel gevallen zal deze straling echter te verhelpen zijn. Stromend water doet in dit geval vaak wonderen en als je toevallig een werkende kraan tegenkomt, dan ben je er al snel vanaf. In voorgaande delen kon je tevens een dokter opzoeken als je teveel blootgesteld was aan straling en het ligt voor de hand dat ook dit terugkeert in Fallout 3.

De vele vijanden die je tegenkomt zijn vaak niet op tijd geweest met hun bezoek aan de dokter en zijn dan ook veelal gemuteerd. Denk aan Feral Ghouls, al dan niet lichtgevend, en de welbekende Super Mutants. Deze Orc-achtige wezens blijken in 3D nog meer indruk te maken en zijn de taaie tegenstanders in Fallout 3.

Super Mutants

Bethesda heeft overigens aangegeven dat Fallout 3 niet volledig geschaald is als het gaat om je tegenstanders. Kom je in het begin van de game een Super Mutant tegen, dan zal deze dus niet zwakker zijn dan als je deze tegenkomt als je personage tien levels is gestegen. Deze Super Mutants kunnen wel sterker zijn door middel van een beter armour, afhankelijk van het gebied waar ze zich bevinden. Je moet dan ook je momenten kiezen, wat zeker past bij de post-nucleaire setting van Fallout 3 waar opportunisme van levensbelang is.

Dit principe geldt overigens niet in ruimtes waar je ‘vast komt te zitten’. Kom je bijvoorbeeld in een ruimte waar de deur bij wijze achter je dichtvalt, dan zal de game jouw level bepalen en daar de tegenstanders op aanpassen. Op die manier sluit de ontwikkelaar uit dat je op dit momenten niet verder komt in de game.

Dogmeat

Genoeg vijanden in Fallout 3 en gelukkig hoef je het klusje niet alleen te klaren. Tijdens je avontuur kom je allerlei personages tegen, waarvan een aantal best wel even met je mee wil strijden. Je kunt telkens één speelbaar en één niet speelbaar meenemen in je team. Bethesda heeft daarbij aangegeven dat de hond Dogmeat terug zal keren en met je mee kan strijden. Deze hond kan zelfs items voor je vinden in de nabije omgeving, zoals bijvoorbeeld munitie.

Naast je teamgenoten heb je vanzelfsprekend ook het nodige wapentuig tot je beschikking. Jammer genoeg heeft Bethesda nog niet veel losgelaten over de wapens in de game, maar laat wel weten dat deze aan slijtage onderhevig zijn. Je moet ze dan ook (laten) repareren. Het ligt voor de hand dat we weer de nodige gemodificeerde wapens tegenkomen en hopelijk zelfs futuristische wapens. Bethesda heeft aangegeven dat munitie schaars is, waardoor je zult moeten uitwijken naar close combat-gevechten, mocht je als een ware Rambo tekeer gaan en niet zuinig omgaan met je kogels.

Pacifist

In Fallout 3 kun je echter ook de pacifist uithangen. Dat is natuurlijk al tig keer eerder gezegd door RPG-ontwikkelaars en het is maar de vraag hoe ver je daadwerkelijk komt met enkel lullen, maar het zou natuurlijk tof zijn als je veel conflicten kan oplossen met een goed gesprek (hoe suf dat ook klinkt). Fallout 3 maakt gebruik van een oudbakken speech-systeem waarmee je simpelweg telkens een aantal opties hebt wat je kunt zeggen.

Ik zeg bewust oudbakken, aangezien dit onderdeel toch een beetje gedateerd overkomt. Aan de andere kant is het een beproefd systeem waar veel RPG'ers aan gewend zijn. Fallout-fans zullen helemaal vrolijk worden als ze horen dat niet alleen de perks, de traits, maar ook karma/reputation terug zal keren in het derde deel. Jouw keuzes (die vaak een morele lading hebben) hebben daadwerkelijk effect op de manier hoe andere personages je zien. Dat is misschien niet vernieuwend, maar de belofte dat Fallout 3 inmiddels meer dan duizend verschillende eindes kent, afhankelijk van jouw acties, is indrukwekkend te noemen. En dan is dat zelfs een understatement.

Geen voertuigen

Een onderdeel dat jammer genoeg niet terugkeert in Fallout 3 is de aanwezigheid van voertuigen. Dat wil zeggen, deze zijn wel in de omgeving aanwezig, je kunt er alleen geen gebruik van maken. In Fallout 2 kon je nog een auto kopen, maar dit is niet het geval in het derde deel. Daarnaast blijft Bethesda vaag over de aanwezigheid van de random encounters, die juist zo geliefd waren in de voorgaande twee delen.


Bethesda heeft aangegeven dat veel actie zich zal afspelen in een nagebouwd Washington DC en de focus lijkt minder te liggen op de Mad Max-achtige vlaktes. Toch lijkt de sfeer van de voorgaande delen behouden en weet de ontwikkelaar een hele aannemelijke vernietigde wereld neer te zetten. Tel daar een dag/nacht-cyclus en dyamische weerseffecten bij op en je weet dat je op grafisch gebied weinig te klagen zal hebben.

Fallout 3 begint steeds meer vorm te krijgen en het ziet er nog steeds naar uit dat RPG-liefhebbers niet teleurgesteld gaan worden. Duidelijk is dat Bethesda niet simpelweg een Oblivion met guns creëert, maar daadwerkelijk een waardig nieuw deel in de Fallout-serie. Toch blijven er nog een aantal vraagtekens over, die ik vast en zeker in de nabije toekomst kan beantwoorden.