Het heelal blijft een fenomeen dat we regelmatig terugzien in games. De Utrechtse sterrenkundigen willen die interesse gebruiken in hun nieuwe game Collision: Galaxies at War.

Het heelal blijft een fenomeen dat we regelmatig terugzien in games. De Utrechtse sterrenkundigen willen die interesse gebruiken in hun nieuwe game Collision: Galaxies at War.

De game, die in de herfst van volgend jaar moet verschijnen, is gebaseerd op een mogelijke botsing tussen ons Melkwegstelsel en het sterrenstelsel Andromeda. Deze botsing zal waarschijnlijk over drie miljard jaar plaatsvinden.

"Andromeda is een groot sterrenstelsel dat met zo’n honderd kilometer per seconde op ons afkomt. Door de botsing zullen nieuwe sterren ontstaan, en de zwaarste daarvan exploderen dan als supernova’s. Hierbij komt een energie van een triljard atoombommen per seconde vrij", aldus de makers Diederik Kruijssen en Reinier Zeldenrust.

De mensheid is in gevaar

In Collision zul je de mensheid moeten redden voordat de botsing plaatsvindt. Je zult op zoek moeten gaan naar nieuwe planeten die leefbaar zijn voor de mens. Uiteraard kom je op je weg allerlei verschijnselen tegen, sommigen zijn bruikbaar, anderen kun je beter vermijden.

Op deze manier hopen de makers sterrenkunde aantrekkelijker te maken bij het publiek. Een community moet ervoor zorgen dat spelers hun bevindingen delen met elkaar en ze kunnen daar ook meer achtergrondinformatie krijgen. Suggesties in de community kunnen er weer voor zorgen dat er nieuwe werelden gecreëerd worden in het spel.

Academische prijs

De makers van Collision hopen op 11 juni de Academische jaarprijs te winnen. Deze prijs moedigt wetenschappers aan om hun onderzoek toegankelijk te maken voor een breder publiek. De hoofdprijs is 100.000 euro en de makers willen met dat geld de game verder ontwikkelen. Een trailer van Collision is hier te bekijken.