Een RTS op een console is gedoemd te mislukken. Ze zijn bijna niet speelbaar zonder muis en keyboard, maar wat nu als je een RTS maakt die helemaal geen muis en keyboard gebruikt?

Een RTS op een console is gedoemd te mislukken. Ze zijn bijna niet speelbaar zonder muis en keyboard, maar wat nu als je een RTS maakt die helemaal geen muis en keyboard gebruikt?

Ubisoft Shanghai is de uitdaging aangegaan om een RTS te maken die op de consoles heel goed te spelen is. Sterker nog, hij wordt specifiek voor de consoles gemaakt. En om die RTS goed speelbaar te krijgen op een console moet je eerst kijken wat de belangrijkste elementen zijn in zo’n game, de rest eromheen weghalen en opnieuw opbouwen.

Dat hebben ze in Shanghai gedaan. Eén van de dingen die niet in EndWar zit, is een camera die hoog boven het slagveld vliegt en jou als commandant de mogelijkheid geeft om alles vrij te bekijken. In EndWar ben je gebonden aan hetgeen jouw units zien. Elke eenheid heeft een eigen camerastandpunt waar je gebruik van kunt maken.

Beslissingen

Hierdoor weet jij pas waar en wanneer vijanden zich bevinden als een van je eenheden het aan je doorgeeft. Natuurlijk heb je wel wat informatie gekregen voordat je startte, maar het is aan jou wat je ermee doet. Daarnaast heb je nog een soort kaart, maar daar zie je ook geen vijandelijke eenheden op. Het geeft je alleen maar een betere kijk op het slagveld. Zo kun je dus beter beslissen wat de strategische punten zijn en wat de beste routes erheen zijn.

Helaas ziet de game er niet zo heel sterk uit. Andere RTS-games die nu op de markt zijn, zien er beduidend beter uit, maar ondanks dit loopt de game wel op rolletjes. De rookpluimen zie je al in de verte en de explosies en gevechten op de voorgrond zullen ook niet haperen. En daarbij komt dat de animaties van de eenheden heel vloeiend lopen.

De kracht van de processor wordt dus niet voor de grafische engine gebruikt. Ik gok dat dit komt doordat de game met je stem bestuurd wordt. En herkennen wat je zegt kost wat rekenkracht, zeker omdat de game nagenoeg alles verstaat wat je zegt. Je kunt bijna met je mond vol tegen het apparaat praten en hij zal er een goed verstaanbaar commando uit kunnen krijgen. Of het is wat jij bedoelde is een volgende, maar er is een commando gegeven.

Overbodig

Nu moet je niet denken dat de controller helemaal overbodig is geworden. Ten eerste bestuur je de camera met de rechterpook op de controller. Je wilt wel zien wat er om je heen gebeurt en je wilt je eenheden naar het gebied sturen waar jij ze heen wijst. Daarnaast heb je nog een knopje in gebruik. De linker trigger werkt als een soort opnameknop.

Deze druk je in als je een commando wilt geven en laat je los als het commando klaar is. De game maakt er dan binnen milliseconden een duidelijke order van en de eenheden zullen doen wat jij ze gezegd hebt. En dat voelt op het begin wel vrij vreemd. Je bent heel erg gewend aan klikken op de eenheid, daarna klikken op hetgeen dat je wilt dat ze doen. Nu hoef je dus nergens meer op te klikken. Je hoeft de eenheid niet eens meer te selecteren.

Zie je in je beeld dat een van je eenheden in gevecht is en denk je dat ze wel wat back-up kunnen gebruiken. Het enige dat je dan hoeft te doen is de naam van de unit te zeggen en daarna te zeggen dat je wilt dat ze de vijand aanvallen die jouw manschappen onder vuur hebben genomen. En zonder enige tegenstribbelingen zal de gekozen eenheid de beste route kiezen naar het gevecht en daar het vuur openen op de vijand.

Unit X

Maar het switchen tussen eenheden en daardoor te bekijken wat ze doen, is nog nooit zo makkelijk geweest. Het enige dat je zegt is “unit x camera” en de camera vliegt met een noodgang naar de genoemde eenheid. Deze is gelijk geselecteerd en kan commando’s via de stem krijgen, maar de optie om knoppen te gebruiken zit er ook nog in. Staat je cursor dicht op een toren waar je eenheden in kunnen schuilen, dan hoef je hem er alleen maar op te zetten en op de knop te drukken.

Niet alleen met de besturing van EndWar wil Ubisoft wat anders doen, ook online wil de ontwikkelaar wat nieuws introduceren. Bij de release van de game kun je namelijk meedoen aan een echte Derde Wereldoorlog. Twee maanden lang zullen mensen tegen elkaar kunnen strijden terwijl ze elk verschillende missies opgedragen krijgen. De resultaten worden aan het eind van elke dag opgeteld en daardoor zal de frontlinie verplaatsen.


Oorlog ook zonder jou

Maar het mooiste komt nog. Deze oorlog gaat namelijk ook door zonder jou. Verlaat jij het gevecht, dan neemt de AI het van je over. Kom je weer terug, dan zul je het gevecht weer moeten oppakken waar het op dat moment bezig is. En die beslissing zal niet al te makkelijk gemaakt worden omdat je manschappen al vanaf missie één bij je zijn en ze sinds die tijd ook ervaring hebben gekregen.

Al die ervaring zet zich om in meer dan 400 extra’s die je voor deze eenheden kunt aanschaffen. Van betere motoren voor tanks tot betere munitie voor de geweren van je soldaten. Het is allemaal te krijgen. De ontwikkelaar wist ook al te vertellen dat we meer van dit soort extra’s kunnen verwachten als downloadable content, maar of we hiervoor moeten betalen willen ze nog niet zeggen.

EndWar is de eerste RTS waarin je je echt een generaal zult voelen. Ik pakte het heel snel op. Dit komt doordat de commando’s erg voor de hand liggen en omdat de computer mijn stem prima kon analyseren. Geen enkel commando verstond hij fout en daarom liep de game zo soepel als ik maar zou kunnen wensen. Het mag er dan niet zo goed uitzien als andere RTS-games, EndWar weet je veel meer te betrekken bij de gevechten en dat is mij meer waard dan grafische pracht.