Fikkie steken op een vlakte met veel wind en veel dor gras is nooit een goed idee. Toch heb ik het even gedaan op de Ubidays.

Fikkie steken op een vlakte met veel wind en veel dor gras is nooit een goed idee. Toch heb ik het even gedaan op de Ubidays.

Een van de grootste games die Ubisoft dit jaar gaat uitgeven, is natuurlijk Far Cry 2. En dat was ook wel te zien tijdens de Ubidays. Alle games kregen een enkel standje, maar Far Cry 2 kreeg er twee. In de één kon je elke versie van de game spelen en in de ander kreeg je uitleg over de demo die te spelen was.

En je zou zeggen dat de gemiddelde pers al moe wordt zodra ze het woord presentatie hoorden, maar bij deze game begonnen de ogen te glinsteren. De stand was dan ook constant tot de nok toe gevuld met geïnteresseerde journalisten. En meer dan een simpele walkthrough van de demo was het toch echt niet. Misschien kwam het door het absurd grote scherm met het absurd harde geluid waardoor de beleving van de game nagenoeg perfect over kwam.

Vrienden

Maar zeggen dat de ervaring er minder van werd toen ik met een koptelefoon achter een 22 inch scherm plaatsnam, kan ik niet. Na wat korte aanwijzingen van één van de creative directors over de controls en de bedoeling van het level, kon ik aan de slag. Het eerste dat ik deed, was het maken van wat vrienden. Deze kunnen heel erg van pas komen.

Een gemaakte vriend zal je namelijk komen helpen als je sneuvelt op het slagveld. Ga je neer nadat je de fatale kogel opgevangen hebt, dan komt de vriend je redden. Hij spawnt min of meer naast je, pakt je op en sleept je al schietend naar de dichtstbijzijnde veilige plek waar hij je weer omhoog helpt en je zijn wapen geeft. Jij bent namelijk al je wapens verloren toen je op sterven lag.

Mobiel

Ook al heb je een mobiel in Far Cry 2, maar hij zal nooit zo’n rol gaan spelen als dat hij dat doet in GTA IV. Je hoeft geen vrienden te onderhouden, je maakt ze gewoon een keer door even met ze te praten in een kroeg. Daarna zullen ze vooral jou bellen om je op de hoogte te houden. Dankzij die vrienden krijg je ook de mogelijkheid om bepaalde missies uit te voeren.

Maar er zijn geen verplichtingen in Far Cry 2. Je kunt alles doen zoals jij denkt dat het moet gebeuren. Je kunt als een bezetene over het 50 vierkante kilometer grote landschap gaan rijden, maar je kunt ook serieus bezig gaan met het pakken van de bad guys. En hoe je dat doet, dat laat de game helemaal aan jou. Net als in Crysis geeft Far Cry 2 je een objective en hoe je er komt en hoe je het gaat oplossen, zoek je zelf maar fijn uit.

Frituren

En dat maakt Far Cry 2 zo tof. Moet je een dorpje van wat mensen ontdoen en heb je opgemerkt dat er een stevig windje staat, dan kun je ervoor kiezen om een brandje te starten op een afstandje en de wind het werk te laten doen. Even achterover leunen en toekijken hoe de brandende, paniekerige mensen uit het dorpje rennen. Wil je mensen graag zelf frituren, dan heeft Far Cry je de mogelijkheid gegeven om met een vlammenwerper rond te lopen.

En dan zou je denken dat al die vrijheid ten koste zou gaan van de grafische kracht van de game. Een wereld van 50 vierkante kilometer zonder laadtijden, een volledige dag- en nachtcyclus en verschillende weertypes waarin je alles kunt slopen, kan nooit echt mooi meer zijn. Je hebt natuurlijk de screens gezien en de game stelt ook speelbaar zeker niet teleur.


Het verschil tussen de pc-, de Xbox 360- en de PlayStation 3-versie was nagenoeg niet te vinden. Wel is er gezegd dat de pc-versie heel erg schaalbaar is en dat het er dus veel slechter of beter dan de consoleversies uit kan zien. Dat ligt helemaal aan de dikheid van de pc die onder je bureau staat. Ben je zeker van de kwaliteit van je pc of heb je een PS3 of een Xbox 360, dan hoef je nergens bang voor te zijn. Dan zal Far Cry 2 overkomen zoals dat zou moeten.

Niets

Waar ik nog wel een beetje bang voor ben, ondanks al het vette aan de game, is dat de missies en daarbij het schieten snel eentonig kunnen worden. Als je voor elke missie een dorpje in moet, dat moet clearen en daarna iets op moet blazen, dan kan dat nogal eens snel gaan vervelen. Maar daar kunnen we nog niets over zeggen

Waar we ook niets over kunnen zeggen, is de multiplayer. Natuurlijk zullen de standaard modes als deathmatch en team deathmatch in de game zitten evenals een vorm van capture te flag, maar de ontwikkelaar wil ook iets nieuws, iets vers op multiplayergebied gaan doen. Wat dat is, dat vertelden ze natuurlijk niet.

Far Cry 2 is alles, zo niet meer dan wat ik ervan verwachtte. Het speelt heerlijk, de wapens zijn vet en het ziet er prachtig uit. Tel daarbij op dat je een ongekend grote wereld zonder laadtijden om je heen hebt waarin je alles kunt doen en laten. Bomen omschieten, of gewoon in de fik zetten, mensen omschieten of gewoon in de fik zetten of, alsof het nog niet genoeg was, complete dorpjes in de as leggen. Kortom, het is logisch dat Ubisoft zoveel aandacht besteedde aan Far Cry 2 tijdens de Ubidays. Deze game gaat de lat voor shooters een stuk hoger leggen.