Eén van de aankomende PlayStation Network-titels is Echochrome. De gamepers keek al een tijdje uit naar deze titel die zich vooral heeft geïnspireerd op de tekeningen van Escher.

Eén van de aankomende PlayStation Network-titels is Echochrome. De gamepers keek al een tijdje uit naar deze titel die zich vooral heeft geïnspireerd op de tekeningen van Escher.

Wanneer de titel nu precies in de PlayStation Store gaat verschijnen is momenteel, net als de prijs, nog steeds niet bekend, maar wij hebben ondertussen al voorproefje gehad van deze puzzelgame. Wat meteen opvalt, is dat de game behoorlijk simplistisch is. Een witte achtergrond met lijntjes is de beste omschrijving.

De game draait volledig om visuele illusies. Een getekend poppetje zal een eindpunt moeten halen en door alles te draaien en te kantelen kun je nieuwe wegen maken en obstructies verbergen. Het idee is dan ook ‘wat je niet ziet, is er niet’.

Visuele illusie

Wanneer je personage niet verder kan omdat de weg is onderbroken, hoef je slechts de camera zo te draaien totdat er een balk net voor die onderbreking komt te staan. Visueel gezien is dan de onderbreking weg en kan je personage zijn eindpunt bereiken.

Verder heb je valgaten en springplatformen die je pas echt goed kunt gebruiken als je het beeld net goed draait. Anders kan je personage de afgrond in vallen. De essentie is dus dat je het totale plaatje altijd in de juiste hoek moet houden om zo het altijd bewegende poppetje naar zijn eindbestemming te krijgen. De gameplay bestaat dan ook alleen maar uit het bewegen met je pookjes om zo steeds het beeld te verdraaien.

Toch een gedwongen pad

Klinkt allemaal erg geniaal en je zou denken dat de game je volledig vrijlaat in je fantasie. Dat is in praktijk niet altijd waar. De game dwingt je toch om slechts één oplossing te gebruiken en andere pogingen werden bij de preview-versie niet aangenomen.

De game is grafisch erg simpel en heeft klassieke muziek als achtergrond. Niets mis mee, maar op bepaalde momenten werd ik toch behoorlijk nerveus van de muziek wat me al snel op de mute-knop deed drukken.

Een humanere Portal-dame

De dame die je in het begin verbaal begeleidt heeft veel weg van de stem die we ook bij Portal mochten aanhoren, alleen heb je net iets minder het gevoel dat een hoopje metaal je aanspreekt, ze klinkt een stuk humaner.

Echochrome lijkt een uitstekende game te worden voor het PlayStation Network. De kleine minpuntjes die ik bij de preview tegenkwam, wegen niet op tegen het totale concept van de game. Het is gewoonweg leuk, fascinerend en toegankelijk voor iedereen.