De TOCA-, DTM- en Racedriver-series zijn dood. Codemasters vond het tijd voor een nieuwe racefranchise. GRID werd verzonnen en moet alles beter doen dan de vorige series ooit gedaan hebben.

De TOCA-, DTM- en Racedriver-series zijn dood. Codemasters vond het tijd voor een nieuwe racefranchise. GRID werd verzonnen en moet alles beter doen dan de vorige series ooit gedaan hebben.

In GRID speel je een beginnende racer die zijn naam wil maken in de racerij. Natuurlijk heb je op het begin nog niet zoveel te eisen, maar dat betekent gelukkig niet dat je met een Mazda 121 de weg op moet. En je hoeft ook geen rijbewijzen te halen om ergens aan mee te mogen doen. Het enige wat je hoeft te doen, is te kiezen uit verschillende aanbiedingen die je krijgt van bestaande teams. Zij geven jou de mogelijkheid om gelijk in dikke bolides rond te scheuren.

Geen slap begin van GRID dus. Met de races die je aangeboden krijgt, verdien je geld en verhoog je jouw reputatie. Beide zijn erg belangrijk in de game, omdat je zonder die twee geen stap verder komt. Geld heb je nodig omdat je niet alleen maar voor andere teams wilt rijden. Je wilt je eigen team starten en dat kost handen vol geld.

Sponsors

Natuurlijk verdien je een gedeelte van dat geld als je voor andere teams rijdt, maar als je voor je eigen team rijdt, is het de bedoeling dat je sponsors werft. Rij je goed, dan komen de grote merken met veel geld zich als sponsor aanbieden, maar rij je slecht dan krijg je misschien wel geen sponsors of je krijgt aanbiedingen van merken die je niets zeggen en je niet veel geld bieden.

Daarnaast heb je nog je reputatie. Hiermee loop je door de verschillende klassen in de story mode. Met elke race kun je reputatie verdienen. Je moet namelijk niet alleen de race finishen, je moet ook het gevraagde doel behalen. Neem bijvoorbeeld de bekende LeMans van 24 uur. Bij deze race was het het doel om het Nederlandse spijkerteam voor te blijven. Lukte dat niet, dan kreeg je geen reputatie en heb je dus een lange race voor alleen wat geld gereden.

Regionen

In alle klassen heb je lekker veel verschillende races. De klassen zijn onderverdeeld in regionen, te weten Europa, Japan en Amerika. En natuurlijk heb je bij deze regionen de races die je zou verwachten. In Japan heb je vooral driftsessies, races met getunede japanse auto’s en de races over krappe bergwegen (Touge). In Europa heb je de DTM en wat meer standaard races, maar natuurlijk ook de LeMans en in Amerika is het vooral racen met de muscle cars en dat gaat er niet zacht aan toe.

Vooral in de Amerikaanse races zul je merken dat GRID een fantastisch schademodel heeft. Je kunt je hele auto compleet in puin rijden. De eerste paar bochten in een gemiddelde race kun je bijna vergelijken met een destruction derby. Je start standaard ergens aan het einde van de line-up. Dat betekent dat je hard moet vechten om vooraan te kunnen komen. Als de kunstmatige intelligentie niet zo agressief rijdt en jij dat wel doet, verlies je al snel je motorkap of je complete voorpanelen.

Total loss

Niet dat het erg is dat al dat blik van je auto valt, je merkt er toch niets van. Je moet wel heel hard tegen iets aanrijden voordat je auto total loss verklaard zal worden of voordat je iets gaat merken aan de besturing van de auto. Ik heb vaak zonder voorpanelen gereden zonder dat de auto anders aanvoelde, maar het kwam zo af en toe ook voor dat ik iets te vaak met de rechterkant de bocht verkeerd aansneed, waardoor het rechtervoorwiel een beetje aanliep. De auto begon dus naar rechts te trekken en had vooral moeite met bochten naar links.

Dat is natuurlijk knap vervelend als je net lekker aan het rondrijden bent. Gelukkig kun je de race een stukje terugspoelen en opnieuw doen vanaf het punt dat jij denkt dat goed is. Je kunt dus terugspoelen tot voor die ene bocht waar jij tegen de vangrail aan ging hangen, waardoor je voorwiel bleef hangen.

Je kunt dan mooi de bocht opnieuw nemen en de vangrail proberen te missen. En dat is vooral handig voor mensen zoals ik. Ik heb namelijk de vervelende gewoonte om de allerlaatste bocht compleet te verpesten. Dat kost me vaak de winst en dat houdt in dat ik een race weer vanaf het begin kan doen. GRID geeft me de mogelijkheid om de bocht wel goed te nemen.

Alles klopt

En daar komt nog eens bij dat het helemaal niet vervelend is om naar die replay te kijken. De game ziet er grafisch heel goed uit. Alle auto’s zien er in nieuwe staat prachtig uit, maar ook naarmate de race vordert, zie je dat ermee geracet is. De krassen op de bumpers, de barsten in je ramen, de deuken in je zijpanelen; alles klopt. En de omgevingen zien er ook goed uit. Het leukste hiervan is misschien wel dat het publiek reageert op jouw acties.

Knal je tegen de vangrail aan waarachter nog wat publiek staat te kijken dan zul je angstschreeuwen horen. Wat ook invloed heeft op de race zijn de andere dingen die je buiten de baan kunt vinden. Banden zie je rondvliegen als je er langs schampt en zand of curb stones betekenen over het algemeen een spin waardoor je heel wat plaatsen achter komt te liggen.

Niet de perfecte game

Maar GRID is niet de perfecte game. Zo heb je maar de keuze uit zo’n 45 auto’s en dat is wat weinig als je het vergelijkt met een Forza of een Gran Turismo. Daarnaast wordt je min of meer verplicht om bij elke race een andere auto te kopen. Het komt niet al te vaak voor dat je met dezelfde auto een compleet andere race kunt doen. En je kunt ook niet sleutelen aan je vierwieler. Dat ding komt zo uit de fabriek en daar moet je het maar mee doen.


Vind jij dat je auto niet lekker stuurt doordat hij te zwaar is of vind je dat de acceleratie van je auto toch echt wat te wensen overlaat, dan heb je knap pech. Je kunt geen sleutel in de hand nemen om even fijn aan je motor te sleutelen of om de passagiersstoel eruit te meubelen. Tevens blijf je niet al te lang in een auto rijden. Net als je gewend bent aan de wegligging van de auto, moet je vaak alweer een nieuwe kopen en begint het gewenningsproces weer opnieuw.

GRID is een hele vette racegame voor de mensen die een Forza of een Gran Turismo wat te diepgaand vinden en voor degene die games als Need For Speed te simpel vinden. Het is misschien wel de meest complete racegame die je vandaag in de winkels kunt vinden. Bijna elk racetype komt namelijk terug in de game, maar dat gaat ook ten koste van perfectie. Om alles speelbaar te houden, voelt alles een beetje hetzelfde aan en dat vind ik een beetje jammer. (87%)