Toen Ubisoft tijdens de Leipzig Games Convention 2007 op haar stand een heel vroege versie van Haze liet zien leek de game al vroegtijdig door zowel pers als publiek te worden veroordeeld als een b-titel.

Toen Ubisoft tijdens de Leipzig Games Convention 2007 op haar stand een heel vroege versie van Haze liet zien leek de game al vroegtijdig door zowel pers als publiek te worden veroordeeld als een b-titel.

Dit terwijl men met de game in principe al de juiste troeven in handen heeft om deze een shooter van formaat te laten worden. Zo is er ontwikkelaar Free Radical, een team dat is opgericht door mensen die ooit aan de Nintendo 64 klassiekers GoldenEye en Perfect Dark hebben gewerkt en daarna faam maakten met hun TimeSplitters games. Dan is er nog uitgever Ubisoft zelf die we ook zelden op slechte titels hebben kunnen betrappen. Tijd om te zien of de previewcode die wij speelden de kritiek van intussen ruim een half jaar geleden weg kan nemen.

In de game speel je als soldaat van de Mantel Coöperatie. Een bedrijf met zijn eigen privé-leger dat strijd voert tegen door hen zelf verklaarde ‘terroristen’. Mantel’s methode is het best te omschrijven als lomp en grof. Het enige wat hun soldaten lijken te doen is alles op hun pad overhoop knallen. En mochten ze iemand levend in handen krijgen dan wijken ze niet voor sadistische handelingen als het afsnijden van vingers.

Nectar

Waarom zij zich zo gedragen lijkt vooral samen te hangen met de drug Nectar die iedere Mantel soldaat krijgt toegediend. Wanneer je later in de game tegenover je oude collega’s komt te staan merk je pas hoe groot het effect van de drug is geweest op je eigen handelen en die van je ex-collega’s. Waar je aan het begin van de game vooral de positieve kanten van het spul leert kennen (het maakt je sneller, scherper en minder kwetsbaar) blijkt al snel dat er ook nog wel wat negatieve kanten aan het goedje blijken te zitten.

Want of je nu een vijand neerschiet of een voertuig opblaast, alles in Haze lijkt aanvankelijk te verdwijnen. Er zijn geen lijken die langer dan een paar seconden zichtbaar blijven. Tenminste zo lijkt het. Het blijkt namelijk één van de bijeffecten van de Nectar te zijn. Lijken worden uit de perceptie van de soldaten weggedrukt zodat die niet worden afgeleid door stapels geëxecuteerde burgers en rebellen en dus zouden gaan twijfelen aan hun eigen handelen.

Bewustwording

Tijdens jouw bewustwording wordt je steeds vaker geconfronteerd met de verschrikkingen van Mantel en dus van jou zelf. Verdwenen de gevallen tegenstanders aanvankelijk, nu liggen ze creperend van de door jou veroorzaakte verwondingen voor je voeten terwijl de omgeving bijna helemaal zwart/wit is geworden. Dit is het werkelijke begin van de game. Jouw strijd tegen je oud-collega’s en het onthullen van de werkelijke motieven van Mantel.

Je manier van spelen en spelbeleving worden anders wanneer je van de Nectar af bent. Je krijgt nieuwe moves, ziet de wereld om je heen kleurrijker en moet zien te overleven zonder de ‘Nectar krachten’.Zo zul je voor dood kunnen spelen bij Mantel soldaten wanneer je in een hinderlaag loopt, ze zien immers geen lijken, of kun je hen een Nectar overdosis bezorgen zodat ze elkaar te lijf gaan.

Halo-stijl

Geheel in Halo-stijl kun je maar twee wapens tegelijk meenemen en de munitie van de betere wapens is schaars. Gelukkig kan je de kogels van vijandelijke wapens converteren naar de jouwe en boobytraps leggen voor Mantel-troepen. Waar de game het eerste uur vrij eendimensionaal overkomt, blijkt hij plotseling veel dieper te zijn dan gedacht. De wapens variëren van machinegeweren en vlammenwerpers tot messen.

Grappig is het gebruik van de Sixaxis-controller wanneer je bijvoorbeeld in brand staat. Wild schudden dooft het vuur! Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Zo ontbreekt het in de levels aan enige vrijheid om een specifiek niveau te doorkruizen. Iets wat de Haloserie zo sterk maakte. En biedt de game je een helpende hand wanneer jouw voertuig wordt vernietigd. Om de hoek zal namelijk een nieuw voertuig verschijnen wat de speelervaring minder prikkelend en intens maakt.

Met zijn allen

Haze zal co-op speelbaar zijn met vier man online. Zowel de co-op als de andere multiplayer modi zijn niet zomaar slagvelden die je in de singleplayer al hebt gespeeld. Nee, Free Radical wil dat de multiplayer meer uitlegt over de singleplayer. Dit doen ze door stukken die je mist of niet kunt bereiken speelbaar te maken in de singleplayer of waar je verhalen over hoort.

Door zijn volwassen en gewaagde thematiek en de manier hoe de verschillende realiteiten van de game in beeld worden gebracht zal de game niet voor iedereen zo toegankelijk zijn als bijvoorbeeld een Call of Duty, maar voor gamers die op zoek zijn naar een shooter die nieuwe paden verkent en een fascinerend verhaal voorschotelt lijkt Haze zeker potentie te hebben en is er na het spelen van deze preview zeker geen sprake van teleurstelling, maar eerder naar de behoefte aan het eindproduct.