Voordat je ook maar kan beginnen over The Sims 3 moet je wel even terug kijken. Deel 2 is de best verkochte pc-game ooit en in totaal zijn er al 100 miljoen Sims-games verkocht. Hoeveel miljoen keer gaat deel 3 verkopen?

Voordat je ook maar kan beginnen over The Sims 3 moet je wel even terug kijken. Deel 2 is de best verkochte pc-game ooit en in totaal zijn er al 100 miljoen Sims-games verkocht. Hoeveel miljoen keer gaat deel 3 verkopen?

De grootste verandering in vergelijking met The Sims 2 is dat je nu niet meer hoeft te laden zodra je ergens heen wilt gaan. In The Sims 3 is er gelijk een complete buurt beschikbaar vol met andere huizen, winkels, kantoren en vooral andere sims. Geen sims meer die verdwijnen als je even niet kijkt, maar een hele stad die leeft en constant aanwezig is. In The Sims 3 kan je uitzoomen totdat je de buurt overziet en weer inzoomen tot je kunt zien wat iemand op zijn bord heeft liggen zonder een laadscherm tegen te komen.

De kracht van de vorige The Sims-games was dat deze rond de releasedatum op bijna elke computer draaiden. Ook nu probeert Electronic Arts de systeemeisen laag te houden, maar gelukkig zijn tegenwoordig zelfs de matige computers vele malen sneller dan een paar jaar terug en The Sims 3 wil daar goed gebruik van maken. Verwacht echter niet Grand Theft Auto IV: The Sims qua grafische pracht en praal, maar meer een flinke update vergeleken met The Sims 2.

De echte kracht van deze game zit veel dieper dan dingen als graphics en geluid. EA heeft het simuleren van leven zo ver doorontwikkeld dat het bijna eng is. Een heel stadje vol mensen die allemaal een uniek leven leiden, kinderen die geboren worden, opgroeien, gaan werken, trouwen en zelf kinderen krijgen en uiteindelijk ook komen te overlijden. Als speler krijg je daar natuurlijk maar een gedeelte van mee, maar het gebeurt wel allemaal in de achtergrond en dat is een gave gedachte. Je sims leven nu in een omgeving die net echt is.

Replica

De manier waarop je een sim maakt, is flink aan geschroefd. Weg zijn de vijf schuifjes waar je kon instellen hoe je sim was. Nu kies je uit vijf eigenschappen uit een lijst van pak weg tachtig en die zorgen ervoor hoe je sim zich gedraagt. Als je bijvoorbeeld 'geniaal, dapper en womanizer' neemt, kom je al een aardig eind om de schrijver van deze special in een sim om te zetten. Vergeleken met The Sims 2 kan je nu veel meer toevoegen aan je sim en zo een nog betere replica van jezelf, je vrienden of je favoriete TV-show neerzetten.

Wat we vooral niet moeten vergeten zijn de ‘looks’ van je sim, want ook hier zijn de mogelijkheden behoorlijk uitgewerkt. Sterker nog, je kunt nu bijna een oneindig aantal verschillende sims creëren. Je kunt allerlei dingen aanpassen door het balkje te schuiven en EA is wel zo slim geweest om te voorkomen dat je echt bizarre dingen kan maken. Geen Shrek of Klingons in je huis helaas.

Racen tegen de klok

Voorbij zijn de tijden waar je alles moest doen voor je sims, van boterhammen smeren tot het toilet in duwen. Was je vroeger vooral bezig allerlei nutteloze kleine acties te plannen en was het elke ochtend racen tegen de klok, tegenwoordig gaat het er allemaal anders aan toe. Je sims weten zelf heel goed dat ze wat moeten eten en waar dat staat en ook het toilet is geen mysterie meer.

Je kunt in principe je sims aan hun lot overlaten, maar met de juiste leiding komen ze natuurlijk veel verder in het leven. Als je sim bijvoorbeeld afwasser is bij een restaurant kan je ervoor zorgen dat hij de baas uitnodigt voor een etentje thuis. Je koopt verse ingrediënten en als je dan een beetje kan koken, is er een kans dat de baas een promotie wel ziet zitten.

Geen gelukkigheidsmeter

Mocht je die promotie krijgt, is er geen bonusje op de gelukkigheidsmeter meer, want deze is eruit gehaald. Nu krijgt je sim een soort van ‘buff” onder de naam moodlet. Deze moodlets zijn allemaal afhankelijk van bepaalde situaties en zorgen er voor dat je sim een bepaalde tijd in een stemming zal verkeren die te maken heeft met de situatie.

Dus bij de promotie zal je sim zeker een week extra gelukkig zijn, maar het kan ook dat je een sim hebt die van het buitenleven houdt en een positieve moodlet krijgt zodra hij buiten is. Het kan echter ook negatieve effecten hebben als bijvoorbeeld je verkering uitgaat, als een dierbare overlijdt of je huis voor de zoveelste keer door een vlam in de pan afbrandt.

Opvallend is dat je in het spel vrij gemakkelijk heel veel dingen kan aanpassen. Kleren, meubels en huizen zijn compleet aan te passen. Je kunt stof van banken, stoelen en kleren voorzien van een patroon en een kleur door simpelweg te slepen. De bedoeling is dat spelers met ingebouwde mod tools ook eigen meubels kunnen maken en deze kunnen delen met andere spelers. Electronic Arts maakt zich geen zorgen over de mogelijke concurrentie die ze nu krijgen van de community zelf en zien het als een uitdaging.

Oppervlakkige multiplayer

Qua multiplayer houdt EA het allemaal vrij oppervlakkig. Volgens de ontwikkelaar willen Sim-spelers helemaal niet dat andere spelers in hun wereld kunnen komen. Er zal dus geen mogelijkheid komen om de stadjes van andere spelers te bezoeken, maar er komen wel andere online mogelijkheden. Denk hierbij aan het beschikbaar stellen van items, sim-personages en zelfs de lay-out van je stad. Daarnaast gaat Electronic Arts door met de immens succesvolle community site van The Sims. Deze trekt elke dag meer dan 4 miljoen bezoekers en er is al 60 miljoen maal user created content gedownload.

Er is iets met The Sims dat een zekere aantrekkingskracht heeft. Met The Sims 3 gaat alles groter, beter en mooier worden. De meest uitgebreide levenssimulator ooit. Succes is eigenlijk al gegarandeerd, maar het is nog de vraag of er genoeg diepgang is voor iedereen.