Nintendo’s WiiWare leunt sterk op de unieke inbreng van kleine ontwikkelaars. Dit moet vooral in Amerika worden gezocht en minder in Japan, aldus Shigeru Miyamoto van Nintendo.

Nintendo’s WiiWare leunt sterk op de unieke inbreng van kleine ontwikkelaars. Dit moet vooral in Amerika worden gezocht en minder in Japan, aldus Shigeru Miyamoto van Nintendo.

“Ik denk dat Amerika altijd beter is geweest in het maken van unieke producten”, aldus Shigeru Miyamoto, bedenker van onder meer Donkey Kong, Mario en Zelda. “In Japan zie je dat de technologie die nodig is om games te maken vaak bij de grotere bedrijven ligt.” Uitgevers zouden de neiging hebben om games te willen die behoudend zijn, om zeker te zijn dat ze winst opleveren.

Nieuw talent

Door hun neiging naar behoudende games zouden grote Japanse ontwikkelaars en uitgevers volgens Miyamoto weinig bereid zijn om risico’s te nemen en experimentele games te maken. Met WiiWare hoopt Nintendo deze situatie te veranderen, zo vertelt hij. Wiiware biedt kleine ontwikkelaars software om relatief goedkoop games te maken. De consument kan deze games vervolgens aanschaffen. Nintendo hoopt hiermee nieuw talent onder de ontwikkelaars te bereiken en daarmee meer innovatieve games op de markt te krijgen.

Volgens Miyamoto is Amerika, veel meer dan Japan, rijk aan zogenaamde “garage developers”. Dit zijn kleine ontwikkelstudio’s, vaak bestaande uit slechts een paar mensen, met de vaardigheden die benodigd zijn voor het maken van games. Gewapend met de hardware en software die hierbij nodig is, kunnen zij games gaan maken waar ze hun eigen personaliteit en interesses in kunnen verwerken.