Als voorbereiding op wat één van de belangrijkste titels op de PS3 gaat worden dit jaar, zette uitgever Konami en hardwaregigant Sony een tijdje terug de beta van Metal Gear Online op het PlayStation Network. Hoe was deze eerste kennismaking?

Als voorbereiding op wat één van de belangrijkste titels op de PS3 gaat worden dit jaar, zette uitgever Konami en hardwaregigant Sony een tijdje terug de beta van Metal Gear Online op het PlayStation Network. Hoe was deze eerste kennismaking?

12 juni wordt Metal Gear Solid 4 losgelaten op de wereld. Hoewel ik geen gekte verwacht zoals we die onlangs meemaakten met de release van Grand Theft Auto IV, mag duidelijk zijn dat deze vierde versie torenhoge verwachtingen heeft gewekt bij zowel de gamers als de media. Dit niet in de laatste plaats omdat de grote kleine man achter de Metal Gear-titels, Hideo Kojima, als een genie binnen de gamingwereld wordt gezien.

Het eerste wat je als speler na het aanmaken van jouw alter ego in de game opvalt, is dat de game een betrekkelijk lage snelheid heeft. Daar waar je in veel multiplayergames sneller dan het geluid lijkt te gaan en een nieuwe speler vaak geen enkele kans maakt, gaat dit niet op in Metal Gear Online. Je belangrijkste learning curve zit hem in de besturing die wel even wennen zal zijn, ook voor ervaren Metal Gear Solid-spelers. Maar eerlijk is eerlijk, de besturing zit goed in elkaar en wanneer je deze goed door hebt, moet je toegeven dat hij ook behoorlijk diep is.

Een mooi voorbeeld was toen ik vanuit een uitkijktoren in het level Grozny Grad met mijn Druganov sluipschuttergeweer een tegenstander onder vuur nam. Ik moest de goede man beschieten, die vervolgens direct dekking zocht door op zijn buik te gaan liggen. Hij tijgert naar een positie van waaruit hij ook op mij kan schieten. Hij draait zich om (gaat dus op zijn rug liggen) en begint vanuit die positie terug te schieten. Hij heeft helaas voor hem daar het leven gelaten, maar zijn actie biedt wel een blik in de keuken van de mogelijkheden die de besturing jou als speler biedt.

Paranoïde

Visueel stelt de game niet teleur al mag opgemerkt worden dat de game op sommige plekken iets te steriel oogt voor de rauwe oorlogssfeer die het wil neerzetten.. Nu geldt dit voornamelijk voor het level Blood Bath. Het Midden-Oosten level pakt deze sfeer veel sterker beet. Niet alleen het vuil dat door de straten dwarrelt en brandende gebouwen, maar ook de vele steegjes waardoor het mogelijk wordt om de vijand te flanken of de verdiepingen in gebouwen waar je uit de ramen kunt schieten, maken dat je heel paranoïde door het level zult bewegen.

Dit past ook perfect bij de tragere gameplay. Storm je zonder na te denken in de richting van de vijand, dan zul je snel geraakt worden door de eerste kogels om momenten later met een theatrale kreet ter aarde te vallen. Je sluipt, het liefst gedekt door je teamgenoten, door de straten en steegjes. Grozny Grad is grauw en het meest uitgestrekt. Je zult soms echt je best moeten doen om het gevecht te vinden. Je gaat op het geluid van het vuurgevecht af, maar vindt als je geluk hebt nog wat bloedvlekken van gevallen soldaten. Je kunt je afvragen of dit level niet te groot is voor ‘slechts’ zestien spelers.

Van de verschillende modi die Metal Gear Online ons voorschotelt, valt de ‘Deathmatch’-modus eigenlijk als enige uit de toon. De game is duidelijk gericht op teamplay en komt onvoldoende uit de verf wanneer je in het wilde weg het vuur moet gaan openen. ‘Team Deathmatch’ en ‘Capture‘ lijken de game veel beter te passen. In ‘Capture’ worden geen vlaggen gestolen van elkaar, maar rubberen eendjes die hierna boven je hoofd zweven, een typische knipoog van meester Kojima.

Old Snake

Hoe de singleplayer zal gaan spelen, kun je een beetje proeven wanneer twee teams het tegen elkaar opnemen en één persoon in de huid kruipt van de machtige Old Snake. Deze moet, terwijl zowel het rode als blauwe team elkaar overhoop knallen, tegenstanders verdoven en hun dog tags stelen. Je krijgt een eerste blik op hoe de Octosuit van onze oude held werkt en dat is geweldig. Het past zich constant aan aan de omgeving wat je een heel machtig gevoel geeft. Iets minder machtig, maar wel grappig, is de mogelijkheid om als speler de robot MK-II te besturen. Het is even wennen, maar ook hier krijg je alvast een gevoel hoe en wat je op 12 juni kunt gaan beleven in Metal Gear Solid 4.


De game is dusdanig tactisch dat als je hem goed wilt spelen, je toch echt samen zult moeten werken. Schiet niet samen je magazijn leeg richting de vijand, maar doe het om en om in salvo’s. Herladen kost namelijk tijd. Tijd waarin je plotseling beseft hoe kwetsbaar je bent. Zelfs het wisselen van wapen kan je dan al fataal worden. De multiplayer van Gears of War werd al vergeleken met de koning van de multiplayer-games, Counter-Strike. Hoewel de levels net iets te groot zijn en het tempo een stuk lager ligt, kun je ook hier iets van deze gigant terug zien. Is het niet in de benadering van realisme, dan is het wel de spanning en het genot van een kill.

Groot verschil met zowel Gears als Counter-Strike is dat je in Metal Gear Online zo vaak dood kunt gaan als je wilt. Je zult zolang er tijd is gewoon weer respawnen. Het is natuurlijk wel aan te raden dat je dit beperkt, want het spel houdt er uitgebreide statistieken op na die er een volgende keer voor moeten zorgen dat je niet tegen te grote noobs of juist experts wordt geplaatst en je de game als frustrerend zult gaan ervaren.

De eerste ervaringen met Metal Gear Online mogen bevredigend worden genoemd. Even wennen, maar sneller dan je aanvankelijk dacht sluip je over het slagveld op zoek naar je volgende kill. In de video’s die van de game zijn verschenen wordt een grote diversiteit aan levels duidelijk. De belofte dat de game constant nieuwe (betaalde) content zal krijgen via het PlayStation Network zorgt er ook nog voor dat de game een half jaar na zijn release voldoende vernieuwing en dus uitdaging zal bieden om de echte Metal Gear-fan scherp te houden.