De release van Age of Conan komt steeds dichter bij en beetje bij beetje komt er meer informatie vrij. GameZ heeft de MMORPG eindelijk uitgebreid gespeeld en vertelt jullie er meer over.

De release van Age of Conan komt steeds dichter bij en beetje bij beetje komt er meer informatie vrij. GameZ heeft de MMORPG eindelijk uitgebreid gespeeld en vertelt jullie er meer over.

De intro van Age of Conan is voor de vaste lezers inmiddels wel bekend. Je begint je gigantische avontuur op een slavenschip dat niet veel later op de klippen loopt. Je wordt wakker op het strand van Tortage Island, een tropisch eiland vol met piraten en ander gespuis. In mijn vorige special beschreef ik wat er gebeurde tot aan de poorten van Tortage City en daar pakken we het verhaal nu weer op.

Slaven niet toegestaan

Buiten de poort stond een bewaker die mij de toegang weigerde. Ik had mijn handboeien nog om en slaven zijn niet toegestaan in de stad. Hij wist mij echter wel te vertellen dat er niet ver buiten de stad een smid bezig was een dam te bouwen tegen de lavastroom die uit de vulkaan komt. Deze smid kon mijn boeien verwijderen als ik hem eerst een helpende hand bood.

Hij had stenen nodig uit de steengroeve een stukje verderop. Ik baande mij een weg naar de achterkant van de groeve waarbij ik enkele piratenschedels aan gruzelementen sloeg met mijn knots. Ik verzamelde wat stenen en de smid sloeg de handboeien van mijn polsen af. Ik liep naar de bewaker toe en liet hem mijn blote polsen zien en niet veel later stond ik op het marktplein van Tortage City.

Tortage City

Wat gelijk opvalt, is het enorme detail dat in de stad is gestoken. Tortage is een havenstadje en dat is aan alles af te zien. Er hangen overal visnetten, er zijn verschillende kraampjes aanwezig en je krijgt echt het idee dat je de set van Pirates of the Carribean op bent gelopen.

Tortage City wordt echter onderdrukt door de kwaadaardige Strom en zijn Red Hand-soldaten die het verkeer van en naar het eiland blokkeren. Dit is natuurlijk erg slecht voor de visserij op Tortage en de bevolking is dan ook erg arm en hangt grotendeels maar een beetje op straat rond.


In de Thirsty Dog Inn maak je kennis met Tina, een barvrouw die in het verzet zit (de Resistance) en van plan is Strom omver te werpen. Bij haar begint je lange reis om je geheugen terug te krijgen. Je draagt namelijk een vreemde tatoeage op je rechterschouder, maar je hebt geen idee waar je vandaan komt en hoe je aan die tatoeage gekomen bent.

Alhoewel het begin van de game direct indruk maakt, is het jammer dat Tortage Island erg lineair is. Er zijn weinig open gebieden gevuld met gespuis dat staat te wachten om flink in de pan gehakt te worden. Eigenlijk is het hele eiland een soort doolhof van smalle paadjes die afgeschermd worden door heuvels en bomen.

Dag en nacht

Je geschiedenis ontdek je door middel van Destiny Quests. Deze zijn voor elk archetype (soldier, rogue, priest en mage) anders, maar spelen wel allemaal rond dezelfde verhaallijn met Strom en de Resistance. Omdat het verzet natuurlijk verborgen moet blijven, spelen deze quests zich ’s nachts af. Je kunt met je opdrachtgever in de Thirsty Dog Inn praten om te wisselen tussen dag en nacht.

‘s Nachts speel je in je eentje, terwijl je overdag gewoon met andere spelers kunt samenwerken. In mijn speelsessies heb ik een aantal keer tussen dag en nacht moeten switchen omdat het te moeilijk werd. Dan werd het weer tijd om terug te gaan naar de dagmodus om wat kleinere losse quests te doen.

Moeilijk

Age of Conan is dan ook een stuk moeilijker dan veel andere MMO's. Het is vaak niet mogelijk om de aandacht te trekken van slechts één vijand, waardoor je al snel tegen meerdere tegenstanders tegelijk vecht. Gelukkig vangen de aanvallen, die vrijwel allemaal een groot bereik hebben, dit probleem voor een deel op. Ik ging echter alsnog erg vaak dood en ging daarom maar weer even grinden om wat krachtiger te worden.

Daarmee kwam dan ook mijn twijfel over het real time combat-systeem boven water. Het is namelijk erg gaaf om een paar mooie combo’s te maken en deze af te sluiten met een fatality, maar hoe lang blijft dat leuk? Af en toe is het namelijk ook lekker om gewoon achterover te leunen, je personage het vuile werk te laten doen en je even niet druk te maken over de verdediging van je tegenstander(s).

Vooral tijdens het grinden, waar je langere tijd dezelfde vijanden tegen de vloer beukt, verlang je af en toe terug naar de automatische aanvalsfunctie uit andere MMO’s. Ik vraag me dan ook af of het in level 80 nog steeds even fris en afwisselend werkt als in het begin. Ook zijn combo’s (skills) voor melee-personages niet altijd even nuttig. In sommige gevallen was het zelfs beter om gewoon door te gaan met mijn gewone aanvallen, omdat deze minder tijd kostten en evenveel damage deden.

Volwassen thema

Overigens wil dit niet zeggen dat ik niet enthousiast ben over de game. Het ziet er echt (zelfs op medium) prachtig uit, het combat-systeem werkt lekker, de quests zijn eens een keer geen onsamenhangende opdrachten en het verhaal eromheen is erg tof. Ook vind ik het volwassen thema erg verfrissend.

Het is eerlijk gezegd wel een verademing om even niks te maken te hebben met Orcs en Elven. De doelgroep is daarmee ook wat volwassener, want net als in GTA worden in Age of Conan onderwerpen als geweld, drank en seks niet vermeden. Eén van de eerste quests in Tortage City speelt zich af in de achtertuin van een hoerenhuis en de kroeg (vol met dakloze dronkaards) vormt bijvoorbeeld het uitgangspunt van een groot deel van je Destiny Quests.

Fatalities

De vorige keer kreeg ik niet veel tijd in de singleplayer en heb dus niet veel van de fatalities gemerkt. Nu heb ik er echter regelmatig één voorbij zien komen en ze zijn echt heel gaaf. Het geeft een heerlijk gevoel om de schedel van een piraat te verbrijzelen met een gigantische houten knots of enkele ledematen met chirurgische precisie van zijn lichaam te scheiden. Als je een fatality uitvoert, krijg je een 'buff' die je damage of bijvoorbeeld je dodge rating tijdelijk verhoogt. Erg nuttig als je tegen meerdere vijanden vecht dus.

De kans op een fatality is het grootste als je een tegenstander afmaakt met een combo op een plek die niet verdedigd wordt. Dit maakt het wel vrij moeilijk om een fatality uit te voeren, want zelfs als het je lukt om je combo's goed te timen, is het vrij zeldzaam dat dit resulteert in een fatality.

Hoewel ik denk dat er nog hard gewerkt moet worden om wat kleine fouten uit het spel te halen, heb ik veel vertrouwen in Age of Conan. Het combat-systeem werkt prima, de wereld ziet er prachtig uit en de quests zijn interessant en hangen ook echt met elkaar samen. De game is, tot je over wat meer combo’s en spells beschikt, echter vrij pittig. Heb je echter een systeem dat de game goed draait (de systeemeisen zijn vrij hoog) en de wil om even door te zetten, denk ik dat er veel speelplezier uit deze titel gehaald kan worden.