Naast Praag en goedkoop bier heeft Tsjechië ook nog wat anders te bieden, namelijk uitstekende games. Ontwikkelaar 2K Czech, vroeger Illusion Softworks, bekend van de Hidden & Dangerous-serie en een van de beste maffiagames ooit, is nu bezig met Mafia II.

Naast Praag en goedkoop bier heeft Tsjechië ook nog wat anders te bieden, namelijk uitstekende games. Ontwikkelaar 2K Czech, vroeger Illusion Softworks, bekend van de Hidden & Dangerous-serie en een van de beste maffiagames ooit, is nu bezig met Mafia II.

Een stomende locomotief tuft het Centraal Station binnen en komt met piepende remmen tot stilstand. Het hoofdpersonage van Mafia II stapt uit. Je naam is Vito en je bent net terug van de oorlog. Vito moest kiezen tussen meevechten of naar de gevangenis. Hij wordt opgewacht door zijn oude maat Joe.

Mafia II zal draaien rond de vriendschap en criminele carrière van Vito en Joe. De vorige Mafia-game gaf een bijna romantisch beeld, een ode aan gangsterfilms. Mafia II moet ons een donkere, realistische wereld voorschotelen. Het speelt zich af in de jaren 40 in een stad die erg lijkt op New York. In Mafia II draait alles om 'made' te worden. Niet het MTV-programma vol puisterige tieners die graag cheerleader/voetballer willen worden, maar het maken als gangster. Naast het maken, kan je het ook verprutsen. Er zullen meerdere momenten zijn in het verhaal waar je acties direct invloed hebben op het einde.

Manhattan

De spelwereld is losjes gebaseerd op Manhattan (van de jaren 40) en is ongeveer twee keer zo groot als in de vorige Mafia-game. Er is vooral veel aandacht besteed aan de inwoners van de stad. Grand Theft Auto IV heeft laten zien dat een stad er extra levendig uitziet als je ervoor zorgt dat de inwoners een beetje extra aandacht krijgen.

2K Czech wil hier nog een stap verder mee gaan en gaat ervoor zorgen dat elke inwoner van de stad zijn eigen routine volgt. Denk aan een inwoner die zijn huis verlaat, op de bus stapt, bij de winkelstraat uitstapt en een pak gaat kopen om daarna weer naar huis te gaan of nog wat andere boodschappen gaat doen. Daarnaast zijn er ook mensen die crimineel bezig zijn, de politie die ze probeert te pakken of mensen die een ongeluk veroorzaken met de auto.

Strenge politie

De politie in deze game is een stuk alerter dan in vergelijkbare games. Ze gaan namelijk al achter je aan zodra je de snelheidslimiet aan je laars lapt. Hier krijg je slechts een boete voor, maar als je een pistool laat zien, wordt het een ander verhaal. Als je eenmaal wordt gezocht, dan weten agenten niet instinctief dat jij de boef bent, maar herkennen ze je aan de auto of het pak dat je draagt.

Even een klerenzaak bezoeken is vaak genoeg om de politie af te schudden, maar mocht je flink huis houden in een bepaalde wijk van de stad, dan kan dat weleens de aandacht van de burgermeester krijgen. Deze weet dat criminaliteit slecht is voor zijn populariteit en zal ervoor zorgen dat er in die wijk extra blauw op straat komt.

Schietpartijen spelen zich niet alleen op straat af, maar ook in veel binnenlocaties. Het opvallende hieraan is dat vrijwel alles kapot geschoten kan worden. Als de kogels eenmaal beginnen te vliegen, dan is er een grote kans dat die mooie piano waar je achter schuilt langzaam uit elkaar valt.

Respectniveau

Een beetje gangster heeft natuurlijk een Tommy Gun of een dik pistool, maar volgens 2K is het ook mogelijk om de zaken van dichtbij te regelen, met bijvoorbeeld een kapot geslagen fles. Natuurlijk kan je hiermee dood en verderf zaaien onder de bevolking, maar dit zal een negatief effect hebben op je respectniveau en kan er zelfs voor zorgen dat de maffia achter je aan gaat.


Auto rijden speelt een grote rol in de game. Naast dat ze handig zijn om snel te reizen, is het stelen van auto’s een goede bron van inkomsten. De automodellen zijn voorzien van een uitgebreid schademodel. Stukken vliegen eraf als je wordt beschoten, verf en krassen zijn zichtbaar en onderdelen schuiven over de grond gevolgd door een regen van vonken. Dit moet ervoor zorgen dat achtervolgingen een stuk spectaculairder worden.

Het eerste deel was een sterke combinatie van verhaal, actie en vrijheid. Nu is datzelfde team bezig aan het tweede deel. Als zij een grotere wereld met meer realisme en veel actie kunnen waarmaken, dan kan deze game weleens zijn voorganger gaan overtreffen.