Nadat onze hersenen in tiptop conditie zijn gebracht door Brain Training vindt Nintendo het nu blijkbaar tijd om onze lichamelijke fitheid eens grondig onder handen te nemen. En daar mogen we best blij mee zijn, want door Wii Fit en het meegeleverde Balance Board wordt sporten leuker dan ooit tevoren.

Aanvankelijk was ik, net als vele anderen, zeer sceptisch over de komst van het Wii Balance Board dat samen met Wii Fit geleverd wordt. Dit niet alleen omdat een dergelijke controller staat of valt met de nauwkeurigheid van de besturing, maar vooral omdat tot voorkort niet alle bijgeleverde hardware van Nintendo even goed uit de verf is gekomen (laat je gedachten even terugdwalen naar de Wii Zapper bijvoorbeeld).

Toch zal bij de eerste ontmoeting met dit strak ontworpen Balance Board iedere vorm van twijfel als sneeuw voor de zon verdwijnen. Deze weegschaalachtige plaat blijkt namelijk een zeer vernuftig stukje hardware te zijn waarmee je met een ongekende nauwkeurigheid de oefeningen en minigames in Wii Fit kunt besturen.

Balance Board

Zodra je de nieuwe controller voorzichtig uit de doos hebt geschoven, wordt meteen duidelijk waarom je er de negentig euro voor hebt neergelegd. Het Balance Board is zwaar, voelt zeer degelijk aan en ziet er bovenal ontzettend strak uit. Tel daarbij op dat Nintendo al heeft aangekondigd meerdere games voor deze controller in ontwikkeling te hebben en je kan als Wii-bezitter eigenlijk niet anders dan het Balance Board zo snel mogelijk in huis halen.

Tijdens het spelen van Wii Fit zal je de meeste tijd staand op de witte plaat doorbrengen, waarbij het er altijd om draait dat je door middel van je balans de minigames en oefeningen bestuurt. Deze unieke besturing met je lichaam wordt mogelijk gemaakt door verschillende sensoren die zeer nauwkeurig meten hoe jij je gewicht verdeelt over het Balance Board.

Gevoel van schaamte

Als je het Balance Board op je Wii-systeem hebt aangemeld en jezelf in de sportkleding hebt gehesen, ben je bijna klaar om aan het sporten te gaan. Er rest alleen nog één zeer belangrijke stap. Voordat je volledig los kunt gaan, moet je namelijk eerst het onvermijdelijke gevoel van schaamte zien te overwinnen.

Vooral in het begin zal het best vreemd zijn wanneer je op het Balance Board staat en de opdracht krijgt je in een ogenschijnlijk onmogelijke yogabeweging te wringen. Maar ben je eenmaal door deze leercurve heen, of speel je alleen als er niemand thuis is, dan kun je je opmaken voor een toffe en zeer vernieuwende spelervaring.

Wii Fit

Wie aan Wii Fit begint, zal eerst aan een eenvoudige Body Test onderworpen worden. Nadat je een Mii hebt gekozen, wordt aan de hand van je lengte, leeftijd en kleding berekend wat jouw persoonlijke BMI is.

Als vervolgens na een paar simpele balansoefeningen je Wii Fit leeftijd is bepaald, is het mogelijk om een persoonlijk doel op te geven in de vorm van een aantal kilo’s dat je kwijt wilt raken. Net als bij Brain Training zullen al je vorderingen in overzichtelijke grafiekjes terug te vinden zijn en wordt op de kalender met een stempel bijgehouden of je ook daadwerkelijk iedere dag netjes traint.

Innerlijke rust

In Wii Fit zijn de oefeningen onderverdeeld in vier categorieën, te weten Yoga, Muscle Workouts, Aerobic Exercises en Balance Games. De Yoga-oefeningen zijn bedoeld om de houding van je lichaam te verbeteren en moeten voor innerlijke rust zorgen, de Muscle Workouts bestaan uit krachtoefeningen als opdrukken en sit-ups en bij de Aerobic Exercises draait het allemaal om vetverbranding. De laatste categorie is die van de Balance Game en dit is zonder twijfel de leukste speloptie. Minigames als Heading, Ski Jump, Snowboard Slalom en Table Tilt zijn zeer verslavend en zullen vooral met meerdere spelers voor veel fun zorgen.

Maar hoe hard je ook je best doet, echt zweten zal het nooit worden. En dat is jammer, want voor een beetje calorieverbranding is een dergelijke inspanning toch echt wel nodig. Wil je daadwerkelijk resultaat boeken met Wii Fit, dan zal je toch iedere dag netjes een half uur moeten trainen en dan nog mag je zeker niet de illusie hebben dat deze game een bezoekje aan de sportschool geheel kan vervangen.

FitPiggy

De bottle neck van Wii Fit is dezelfde waar iedere sportschool-ganger mee te kampen heeft, namelijk een zwaar gebrek aan motivatie. Om je als gamer toch extra gemotiveerd te houden, heeft Nintendo de FitPiggy in het leven geroepen. Dit is een spaarpot waarin je alle minuten opspaart die je in beweging bent geweest. Het doel hiervan is om je iedere dag minimaal 30 minuten aan het bewegen te krijgen en dat werkt bijzonder goed. Na dat half uurtje trainen, wordt je namelijk rijkelijk beloond met een nieuwe oefening, een verse Balance Game of een verrassende uitdaging.

Als je door hebt hoe de FitPiggy werkt, zal je iedere dag terug blijven komen totdat je werkelijk alles in Wii Fit hebt vrijgespeeld. Leuke bijkomstigheid is dat je op die manier dus ook nog eens je dagelijkse dosis beweging krijgt. Wii Fit is wederom een zeer verfrissende game van Nintendo geworden die ons op een zeer toffe manier van die luie bank weet te trekken en in beweging zet. Toch zal het lichamelijke effect van de game vooral voor de niet-sporter merkbaar zijn en is het dus vooral voor deze groep een uitstekende manier om nou eindelijk eens iets aan lichaamsbeweging te gaan doen.

Of je nou een fanatiek sporter bent of niet, door de unieke besturing met het Balance Board is Wii Fit voor iedere gamer absoluut verplichte kost om op zijn minst eens uit te proberen. De zeer nauwkeurige manier waarop je de oefeningen door middel van je balans kunt uitvoeren zijn zo verfrissend en leuk dat ik nog iedere ochtend met veel plezier mijn yoga-, kracht- en aerobic-oefeningen sta te doen. Of Wii Fit ook daadwerkelijk voor een betere conditie zal zorgen is echter geheel afhankelijk van de motivatie die jij als speler weet op te brengen. Door de lichte inspanning die de meeste oefeningen van je eisen zal Wii Fit vooral voor de niet-sporter een prima uitkomst zijn om nou eindelijk eens iets aan de lichamelijke conditie te doen. (80%)