S.T.A.L.K.E.R. was een van de meest ambitieuze shooters ooit, maar maakte niet alle beloftes waar. Met S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky wil ontwikkelaar GSC dit rechtzetten.

S.T.A.L.K.E.R. was een van de meest ambitieuze shooters ooit, maar maakte niet alle beloftes waar. Met S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky wil ontwikkelaar GSC dit rechtzetten.

Clear Sky speelt zich ongeveer een jaar voor de gebeurtenissen van S.T.A.L.K.E.R. af. Je bent een huurling die ingehuurd is om een stalker genaamd Strelok (het hoofdpersonage uit de vorige game) te vermoorden. Clear Sky is dus een prequel en speelt zich ook af rondom de beruchte centrale van Tsjernobyl.

In deze alternatieve wereld is de Tsjernobyl-reactor nog een keer ontploft en hierdoor is de realiteit rondom de centrale beschadigd. Met als gevolg dat het er nu stikt van gemuteerde beesten en mensen, hoge straling en daarbij wil er nog wel eens een ‘blow-out’ plaatsvinden. Deze golf van straling komt vanuit de centrale opzetten en verandert alles in zijn pad.

Facties

Volgens de ontwikkelaar, GSC Gameworld, krijg Clear Sky alle features die in 2003 beloofd waren voor S.T.A.L.K.E.R. zelf, maar toen door tijdnood eruit zijn gehaald. Zo kan je nu kiezen om voor verschillende facties te vechten. Iedere groepering heeft zijn eigen basis met eigen missies, personages, karakters, wapens en uitrusting. Je kunt kiezen uit de Bandits, Duty, Freedom, Clear Sky, Mercenaries, Military, Scientists en Lone Stalkers.

Deze groepen hebben allemaal hun eigen doel, strijden om territorium en zoeken naar artefacts. Als speler kan je grote invloed uitoefenen op de strijd tussen de facties en als je het goed doet, zal de factie waar je voor vecht je belonen. Zo kan het bijvoorbeeld dat je extra manschappen tot je beschikking krijgt. Deze kan je niet direct orders geven, maar gaan dankzij de kunstmatige intelligentie toch een grote rol spelen in gevechten tegen andere facties en gemuteerde ongein.

De grootste troef van Clear Sky moet de kunstmatige intelligentie worden. Iedereen in ‘The Zone’ is bezig met overleven. Gemuteerde beesten trekken rond in groepen of alleen, op zoek naar voedsel, andere stalkers jagen op artefacts en gaan voor het donker op zoek naar veilige slaapplaatsen.

Maar er gebeuren ook vreemde dingen, veroorzaakt door de blow-outs vanuit de centrale. Als speler moet je dus constant opletten, want wat eerst een veilige slaapplaats was, kan later opeens enkele zwaar radioactieve mutanten huisvesten.

Opgepoetst

Ook grafisch is er flink gesleuteld aan de game. Zo is de overgang van dag naar nacht nog beter uitgewerkt. De grootste veranderingen zitten nog wel in de verlichting en zorgen ervoor dat Clear Sky er uitziet als een game van deze tijd. Toch houden de jongens uit het Oostblok rekening met de minder bedeelden onder ons. Clear Sky ondersteunt namelijk naast DirectX9 en DirectX10 ook nog steeds DirectX8.

Naast het oppoetsen van de locaties die je al in Stalker zelf kon bewonderen, komen er ook nieuwe gebieden om doorheen te stalken. GSC Gameworld is gevestigd in Oekraïne, vroeger onderdeel van de Sovjet-Unie en tegenwoordig is het land bezaaid met herinneringen uit die tijd.

Naast de beruchte Tsjernobyl kerncentrale stikt het er ook van oude militaire basissen en laboratoria. De jongens van GSC gaan voor inspiratie regelmatig langs deze desolate plaatsen en veel elementen daarvan komen terug in de game. De nieuwe toevoegingen bestaan dan ook vaak echt.

Zo is er bijvoorbeeld de geheime stad Limansk. In de Sovjet-tijd was dit een compleet geïsoleerde en autonome stad voor wetenschappers met een immens ondergronds complex. In Clear Sky moet je deze plaats bezoeken en veroveren voor je factie.

Avondvierdaagse

Een groot punt van kritiek in S.T.A.L.K.E.R. was dat je vaak grote afstanden moest afleggen om ergens te komen. Oorspronkelijk was GSC van plan om dit op te lossen met voertuigen, maar dit is ze niet gelukt. In plaats van rondracen in een Lada zul je het nu moeten doen met gidsen. Geen Lonely Planet: Tsjernobyl, maar personen die allemaal snelle routes naar bepaalde plaatsen weten. Dit werkt een beetje zoals portals in World of Warcraft of Final Fantasy XII. Je ziet een gids, vraagt of hij je ergens naar toe wil brengen en voila.

Zombies, geweren en vodka. Het concept is briljant en GSC heeft al laten zien dat ze in staat zijn om een sfeervolle en spannende game te maken. Met Clear Sky gaan ze laten zien wat de S.T.A.L.K.E.R.-serie allemaal in huis heeft.