Uitgevers zien liever niet de naam van een ontwikkelaar verbonden met een game. Dit heeft Fable-ontwerper en baas van Lionhead Studios, Peter Molyneux, verteld in een interview.

Uitgevers zien liever niet de naam van een ontwikkelaar verbonden met een game. Dit heeft Fable-ontwerper en baas van Lionhead Studios, Peter Molyneux, verteld in een interview.

In een interview met The Guardian werd Peter Molyneux de vraag gesteld waarom er zo weinig namen van mensen uit de game-industrie bij het grote publiek bekend zijn. De reden hiervoor ligt volgens hem vooral bij de uitgevers. Volgens Molyneux willen uitgevers liever niet dat games aan bepaalde personen gerelateerd worden, omdat dit risico’s met zich meebrengt.

“Ik denk niet dat ze willen dat Peter Molyneux aan Fable gerelateerd wordt of dat een willekeurige andere persoon aan een serie gekoppeld wordt. Als die beroemde persoon weggaat, dan kan hij de franchise met zich meenemen namelijk”, aldus Molyneux.

Overschaduwd door de grote bedrijven

Een ander probleem waardoor mensen uit de game-industrie onbekend blijven, is volgens Molyneux dat veel ontwikkelaars worden overschaduwd door grote uitgevers. Onafhankelijke uitgevers geven individuen de kans om bekendheid te verwerven, maar de grote reuzen bieden deze ruimte niet. Zonde, zo meent hij, omdat het juist individuen zijn die momenteel de game-industrie de grootste impuls geven.

In hetzelfde interview laat Molyneux tot slot weten dat hij persoonlijk het gevoel heeft jaren lang juist te veel geëerd te zijn. “Lange tijd ben ik onterecht geëerd voor veel verschillende dingen”, zo vertelt hij. “Inmiddels is dat minder geworden, omdat men de rol van ontwerper beter is gaan begrijpen.”