Bij een normale first person shooter ben je altijd 'the best of the best' of degene die de wereld moet redden van een of andere invasie. In Bad Company ben je eigenlijk gewoon een egoïst.

Bij een normale first person shooter ben je altijd 'the best of the best' of degene die de wereld moet redden van een of andere invasie. In Bad Company ben je eigenlijk gewoon een egoïst.

In Bad Company behoor je tot de slechtste eenheid van het Amerikaanse leger. Bad Company, of eigenlijk B-company, is de eenheid waar je naar overgeplaatst wordt als je nergens tussen past, altijd voor problemen zorgt en nergens naar luistert. Kortom, degene die eigenlijk niet in het leger passen, komen terecht in deze eenheid. En na een ongeoorloofde helikoptervlucht die je uit verveling hebt gedaan, kom jij er ook terecht.

De eenheid hoort dat er wat huurlingen in hetzelfde gebied als hen op zoek is naar gestolen goud. En aangezien ze toch al niet de meest gehoorzame eenheid zijn die er bestaat, besluiten ze op zoek te gaan naar dat goud. Als je de film Three Kings uit 1999 kent, dan zul je vrij veel vergelijkbare situaties zien in het verhaal.

Niet schrikken

Niet schrikken, maar Bad Company is voor de verandering niet specifiek op multiplayer gericht. Ontwikkelaar DICE wilde bij deze game namelijk meer de nadruk leggen op de singleplayer-ervaring. Met het verhaal dat je hierboven hebt kunnen lezen en een echte missiestructuur, moet je eindelijk een goede gameplay-ervaring krijgen in je eentje. Niet het slappe aftreksel wat we vroeger voorgeschoteld kregen.

Het zal in ieder geval geen slap aftreksel zijn, want de gameplay is nogal explosief verbeterd. Dankzij de nieuwe Frostbite engine ziet niet alleen alles er beter uit, maar is al dat moois ook te slopen. Vrijwel alles wat je ziet op het slagveld kan opgeblazen worden. Dit geeft jou, maar ook de tegenstanders wat tactische voor- en nadelen

Schuilen? Waar?

Wegrennen en achter een muurtje schuilen is niet meer wat het geweest is. Als je achtervolger je weg ziet duiken achter het muurtje, dan zal hij deze opblazen, waardoor jij weer te zien bent. Even om een hoekje gluren om te kijken of de tank die er net stond al weg is, kan dodelijk zijn. Ziet de bestuurder van de tank je namelijk gluren, dan heeft hij de kracht om de muur met zwaar geschut weg te werken om jou vervolgens op te blazen.

Andersom geldt dit natuurlijk ook. Ligt er een sniper in een bunker ergens op een heuvel, dan hoef jij alleen maar een air strike op te roepen, die vervolgens de bunker in stof verandert. Als de sniper dan nog niet dood is, hoef je hem alleen maar af te schieten wanneer hij wegrent van zijn ex-schuilplaats.

Je kunt je aftocht ook verhullen door de omgeving achter je op te blazen. Denk aan bomen omschieten, waardoor je achtervolger door de omgevallen bomen het bos letterlijk niet meer kan zien en jou daardoor ook niet. Al dat slopen lijkt natuurlijk leuk, maar bij veel beta multiplayer games bleek al snel dat het na twee minuten afgelopen was met het kapot maken van de omgeving, omdat er simpelweg niets meer te slopen overeind stond.

Granaat in je gezicht

Misschien is het je opgevallen dat ik het vooral heb over muren en bunkers opblazen, maar dat er tijdens die explosies helemaal niemand dood lijkt te gaan. Dat klopt ook. DICE heeft de schade van granaten en ander explosief gereedschap bewust laag gehouden. Ze doen wel schade, maar een granaat in je gezicht zal je niet doden. Je houdt dan misschien net genoeg leven over om nog een kogel te vangen, maar daarna is het toch echt afgelopen.

De schade van de explosieven is expres laag gehouden, omdat de wereld te slopen is met deze dingen en dit ervoor zorgt dat de explosieven vaak gebruikt gaan worden. Zouden ze veel schade doen op afstand en je doden bij een 'direct hit', dan zou je constant dood gaan als je net gespawnd bent. En constant doodgaan vindt niemand leuk.

Dood

Spawnen is nogal beperkt. Je hebt twee spawn points waaruit je kunt kiezen. Eén van de twee is te vinden binnen de hoofdbasis. Daar heb je veel keuze uit voertuigen, maar het is dan vaak zo dat je even moet reizen om bij het gevecht te komen. Wil je gelijk schieten, dan kun je ervoor kiezen om naast een maat van je te spawnen. Pluspunt is dat je gelijk in het gevecht belandt, minpunt is dat je na drie seconden al weer dood op de grond kunt liggen, omdat je na twee stappen de eerste kogels al opgevangen hebt.

Doordat je nu zoveel kunt slopen, heeft de Battlefield-serie een nieuwe laag gameplay gekregen. De multiplayer-ervaring van de serie was altijd al een van de beste en door deze toevoeging kan dit alleen maar beter worden. Daar komt nog eens bij dat er nu tevens een volwaardige singleplayer in de game komt. De game zou nu zowel on- als offline speelbaar moeten zijn. Het lijkt er dus vooralsnog op dat DICE een goede beslissing heeft genomen en hiermee de serie naar een nieuw niveau zal tillen.