N'Gai Croal, een journalist bij Newsweek, stelt zich de vraag of er negroïde mensen werken bij de ontwikkeling van Resident Evil 5. Ze worden volgens hem namelijk vanaf het begin erg gevaarlijk neergezet in de game.

N'Gai Croal, een journalist bij Newsweek, stelt zich de vraag of er negroïde mensen werken bij de ontwikkeling van Resident Evil 5. Ze worden volgens hem namelijk vanaf het begin erg gevaarlijk neergezet in de game.

Croal wil niet zeggen dat er geen negroïde zombies in games mogen voorkomen, maar de mensen werden in de game al voor de besmetting, die centraal staat in de game, geprojecteerd als ‘anderen’. Je ziet in de trialer geen vrolijke kinderen en het lijkt er op dat de bevolking zelfs voor de besmetting erg vijandig overkomt.

“Ik keek naar de trailer van Resident Evil 5 en dacht 'wow, het is duidelijk dat er geen enkel zwart persoon aan deze game heeft gewerkt'”, aldus Croal. In de gehele trailer wordt volgens hem ook duidelijk benadrukt dat alle inwoners vermoord moeten worden. Volgens Croal draagt dat niet dezelfde lading als het neerschieten van Spaanse zombies, zoals in het vierde deel van de serie, omdat ze niet dezelfde geschiedenis dragen en dit dus niet hetzelfde gewicht heeft.

Stereotypes in games

Morgan Gray, senior producer bij Crystal Dynamics, heeft het ook gehad met de manier waarop negroïde personages in games verschijnen. Hij vindt bijvoorbeeld dat Cole Train, een belangrijk personage in Gears of War, weer het typisch urban stereotype personage is en ziet geen reden waarom Marcus Fenix geen negroïde kerel had kunnen zijn.

Hij snapt ook niet dat de makers van Gears of War gewerkt hebben aan een futuristische planeet en er een hele cultuur rondbouwen om er vervolgens een urban stereotype van een negroïde man in te verwerken. Verder vindt hij de game fantastisch, maar vindt dit soort zaken erg kortzichtig.