Tijdens de MI6-conferentie werd een panel aan kopstukken uit de game-industrie bij elkaar gezet om na te denken over wat de positie van games is over twaalf jaar.

Tijdens de jaarlijkse MI6 marketingconferentie, die dit jaar in San Francisco plaatsvond, heeft een panel aan kopstukken uit de game-industrie bij elkaar gezeten om na te denken over de positie van games over twaalf jaar.

Kathy Vrabeck, hoofd van de afdeling casual en mobiele games bij EA, stelt dat user generated content en personalisatie van games steeds belangrijker gaat worden in de toekomst. Vroeger was geen enkele console verbonden met het internet en tegenwoordig is dertig procent wel verbonden. De jongste consumenten weten niet beter en verwachten dan ook dat ze online worden geëntertaind.

Online is niet alles

Toch blijft gamen overwegend een eenzame ervaring volgens Michael Pachter, analist bij Wedbush Morgan Securities. “Er zullen altijd games zijn waarin mensen willen ontsnappen aan de werkelijkheid en een paar uur hersenloos plezier willen beleven.”

Ook multiplayer-games bevatten vaak een groot deel aan singleplayer-ervaring, aldus Alex St. John, maker van DirectX. “Iedereen die net als ik tijd heeft gestoken in het spelen van World of Warcraft weet dat een groot deel van de game gewoon een singleplayer-ervaring is.”

De nieuwe gamer gamet niet

Vrabeck stelt vervolgens wel dat de nieuwe gamers, zoals jonge meisjes, wel gamen omdat het om een sociale connectie gaat, maar dat ze zichzelf niet zien als een gamer. Ook Laurent Detoc, CEO van Ubisoft, merkt op dat het nieuwe aanbod aan games een nieuwe lading aan gamers brengt. Hij denkt ook dat dit slechts het begin is.

Nolan Bushnell, oprichter van Atari, denkt dat het komt omdat sociale bijeenkomsten altijd al spelelementen hebben gehad. Daardoor zal gamen in de toekomst ook een sociaal evenement worden dat steeds vaker voor zal komen tijdens het nuttigen van bier en pizza.

Online games gaan domineren

Alex St. John denkt dat uiteindelijk de gratis online games, gebaseerd op reclame, de markt zullen domineren, maar dat de retailgames waar je voor betaalt wel in de handel zullen blijven. Over consoles in de toekomst heeft hij ook een visie. “Een console is niet gemaakt om games op te spelen, maar is gemaakt om te voorkomen dat je er games op speelt waar je niet voor hebt betaald. Dat gaat allemaal veranderen.”

Peter Moore van EA denkt dat games uiteindelijk ook een hoofdrol gaan spelen bij de gezondheid van mensen. In plaats van dat mensen naar de sportschool gaan, zullen ze eerder work-outs thuis doen met games. Ook maken games mensen slimmer en gelukkiger volgens Moore.