Mario Kart Wii moest Nintendo’s eerste kroonjuweeltje worden van 2008 en de verwachtingen waren dan ook zeer hoog gespannen. Gelukkig voor ons weet deze jongste telg uit de serie de verwachtingen meer dan waar te maken want Mario Kart Wii is zonder twijfel de beste Mario Kart ooit gemaakt.

Platform: Wii | Releasedatum: tweede kwartaal 2008

Mario Kart Wii moest Nintendo’s eerste kroonjuweeltje worden van 2008 en de verwachtingen waren dan ook zeer hoog gespannen. Gelukkig voor ons weet deze jongste telg uit de serie de verwachtingen meer dan waar te maken, want Mario Kart Wii is zonder twijfel de beste Mario Kart ooit gemaakt.

Met vijf verschillende besturingsmogelijkheden, de toevoeging van motoren, nieuwe items en een shitload aan online opties is Mario Kart Wii een game geworden waar fans van de serie hun vingers bij af kunnen likken. Als je aan de game begint, zal het meteen duidelijk worden dat ‘snelheid’ het sleutelwoord is geweest bij de ontwikkeling.

SSX-achtige stunts

Zo zijn de nieuwe parcours bijvoorbeeld uitgerust met half pipes, ramps en kleine heuveltjes waarop je SSX-achtige stunts kunt uithalen door simpelweg een ruk aan je Wii Wheel te geven. Bij landing geeft dit je dan een kleine boost en door deze stunts te combineren met een goed getimede power slide, het meepakken van een zip-pad en het wegduiken in een slip stream kan je boost na boost na boost verdienen en schiet je sneller door een level als Bowser’s Castle dan ooit tevoren.

Vrijwel ieder nieuw parcours heeft wel een aantal van deze memorabele spelmomenten die na de eerste ontmoeting al meteen als een klassieke spelervaring in je geheugen gegrift staan.

Wii Wheel

De game wordt geleverd met het Wii Wheel. Hoewel het niet meer is dan een plastic omhulsel voor de WiiMote zal de eerste aanraking met het zeer mooi vormgegeven stuurtje tamelijk onwennig zijn. Door de gevoeligheid van het sturen en het vreemde gevoel van het vasthouden van een los stuurtje, duurt het toch zeker een uur voordat je de finesse ervan in de vingers krijgt.

Het kan misschien verleidelijk zijn om dan maar voor een van de vier andere besturingsmogelijkheden te kiezen, maar gooi het Wii Wheel zeker niet te snel aan de kant. Als je eenmaal aan deze gevoelige besturing gewend bent, biedt het je namelijk een precisie bij het aansnijden van de bochten die met een analoge stick nooit te bereiken is.

Voor iedereen die om welke reden dan ook tóch niet aan het stuurtje kan wennen, ondersteunt de game de vertrouwde GameCube-controller, de Classic Controller en de WiiMote-Nunchuck combinatie. Ben je een fervent Double Dash!!-speler dan zal het eerst genoemde alternatief het beste zijn, want de game voelt dan vrijwel hetzelfde aan als de GameCube-titel.

snaken

Met de release van Mario Kart Wii lijkt Nintendo eindelijk een oplossing gevonden te hebben voor de eeuwige strijd tussen voor- en tegenstanders van het snaken (gebruiken van de power slide op rechte stukken door een snelle stuurbeweging van links naar rechts te maken). De power slide wordt namelijk automatisch ingezet op het moment dat je gaat driften en verandert vervolgens ook vanzelf van blauw naar rood.

Hierdoor valt het 'probleem' dus weg van mensen die op rechte stukken constant bleven snaken en zo boost na boost konden krijgen. Vooral tijdens de online races in Mario Kart DS werd hier veelvuldig gebruikt van gemaakt en dit heeft hier en daar dan ook voor veel ergernis gezorgd. In Mario Kart Wii draait het er dus om dat je de bocht zo strak mogelijk aansnijdt en met veel souplesse de ideale lijn in die bocht probeert vast te houden door lichtjes tegen te sturen.

Grotere competitiviteit

Het lijkt een goede keuze te zijn geweest van Nintendo, want met name in de online races zorgt het wegvallen van het snaken voor een veel grotere competitiviteit. Je blijft constant op zoek naar ramps om een trucje uit te halen en probeert vanuit de slip stream je voorganger voorbij te schieten of je rijdt desnoods een stukje om voor die paar zip-pads die daar op je liggen te wachten.

Voor het eerst zal het in een Mario Kart-game niet alleen mogelijk zijn om met karts te racen, want we mogen nu ook met motoren aan de start verschijnen. Deze nieuwe voertuigen zijn veel beweeglijker en kwetsbaarder dan de karts, waardoor ze vooral in het begin nog best lastig te besturen zullen zijn.

Toch blijkt de balans tussen beide voertuigen zeer goed uitgewerkt, want ze hebben elk zo hun krachten en tekortkomingen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om met een motor een wheelie te maken waardoor je tijdelijk wat sneller gaat, maar daar tegenover staan de karts die op hun beurt een boost krijgen na het maken van een power slide.

Snelheidsklassen

De toevoeging van motoren heeft er ook voor gezorgd dat we te maken krijgen met een geheel nieuwe indeling van de snelheidsklassen. Weliswaar is er weer de bekende indeling van 50CC, 100CC en 150 CC, maar de manier waarop je aan de start verschijnt, verschilt per klasse. In de 50CC-klasse ben je namelijk verplicht om plaats te nemen in een kart en in de 100CC moet je juist weer met een motor racen.

In de hoogste moeilijkheidsgradatie 150CC mag je ieder voertuig kiezen dat je wilt. Dit zorgt er wel voor dat de 100CC-race een stuk lastiger is om uit te spelen, maar dit geeft je wel meteen de mogelijkheid om er achter te komen welk type voertuig je het prettigst vindt.

Verschillen en verbeteringen

De singleplayer bestaat verder uit alle elementen die je in een Mario Kart-game mag verwachten, met hier en daar kleine verschillen en verbeteringen. Zo neem je het tijdens de Grand Prix bijvoorbeeld niet langer op tegen zeven andere coureurs, maar moet je maar liefst elf andere Mushroom Kingdom-figuren achter je laten. Heb je uiteindelijk alle cups vrijgespeeld, dan zal je beschikken over een totaal van 32 tracks waarvan de helft uit gloednieuwe parcours bestaat en de andere zestien uit Mario Kart-klassiekers.

Maar het zijn hierbij vooral de nieuwe tracks die laten zien dat de Wii aardig wat grafische kracht in haar mars heeft. Parcours als Mapple Treeway en Bowser’s Castle zijn tot in de kleinste details uitgewerkt en het is een puur genot om op hoge snelheid door deze levendige werelden te scheuren. De Rainbow Road is uiteraard ook weer aanwezig, maar bevindt zich ditmaal een stuk dichter bij huis. Deze prachtig vormgegeven track hangt namelijk vlak buiten onze Aardse dampkring en het zal je dan ook regelmatig gebeuren dat je een bochtje mist, omdat je aandacht even afgleed naar die blauwe planeet onder je.

Sinds de franchise voor het eerst het levenslicht zag in 1992, zijn er vijf Mario Kart-games verschenen en bij elk van deze titels was het de multiplayer die de game maakte tot wat het was. Gelukkig wordt deze traditie met Mario Kart Wii gewoon voortgezet, want de lading multiplayer- en online-opties die deze game met zich meebrengt, zal iedere gamer doen watertanden.

Mario Kart online

Uiteraard kunnen we weer old school met twee tot vier spelers in split screen spelen, is er ditmaal de zeer toffe ondersteuning om met twee spelers op één Wii-systeem online te gaan, race je online met elf andere spelers en beschikken we over een compleet Mario Kart-kanaal waarin alle online opties en statistieken worden bijgehouden.

In dit kanaal vind je verder nog informatie over je Mario Kart-vrienden, check je de online rankinglijsten, kun je ghost data downloaden en vind je belachelijk veel statistieken terug. Via dit kanaal kan je ook deelnemen aan de tijdelijke challenges die worden aangeboden. Deze lijken erg op de missies uit Mario Kart DS en je strijdt hier dus om bijvoorbeeld een beste tijd of hoogste score in de op dat moment beschikbare challenge. Het is overduidelijk dat Nintendo haar pijlen vooral op deze online functies heeft gericht, want de mogelijkheden zijn werkelijk indrukwekkend.

Battle Mode

De Battle Mode is voorzien van een aantal zeer creatieve nieuwe arena’s waarin je zowel offline als online de bekende Balloon Battle kunt spelen of het nieuwe en erg toffe Coin Runner. Hoewel we het natuurlijk niet verwacht hadden van een Wii-titel is het ontbreken van een voice-chat toch een lichte smet op de verder geweldige online ervaring.

Voordat je aan een race begint, is het mogelijk om in een lobby fixed text-berichten te versturen, maar het uitwisselen van berichten als “good luck” en “let’s play” wegen natuurlijk niet op tegen het werkelijk praten met je tegenstanders. Helaas is het uitwisselen van friend codes via deze weg dan ook niet mogelijk.

Mario Kart Wii is simpelweg een briljante game geworden en weet de franchise naar een hoger niveau te tillen. Als je eenmaal gewend bent aan de gevoelige besturing van het Wii Wheel, dan wil je nooit meer terug naar de beperkingen van een analoge stick. Naast het feit dat je er veel genuanceerder mee kunt sturen, is het ook nog eens veel leuker om een party racer te spelen met een echt stuurtje in je handen.

De mogelijkheid om met twee spelers op één Wii-systeem online te gaan, de ondersteuning voor twaalf gamers per race en de vele extra’s die het Mario Kart-kanaal te bieden heeft, zullen er voor zorgen dat je Wii de komende maanden ernstige overuren gaat draaien. Tel dit alles op bij de snelle gameplay, de toevoeging van stunts en de mogelijkheid om met motoren te rijden en je hebt met deze titel veruit de beste en meest complete Mario Kart-ervaring ooit te pakken.