Meer dan de helft van de leerlingen aan het basisonderwijs denkt dat leren via games goed werkt. Dit blijkt uit een grote enquête in Amerika.

Meer dan de helft van de leerlingen aan het basisonderwijs denkt dat leren via games goed werkt. Dit blijkt uit een grote enquête in Amerika.

De enquête ondervroeg leerlingen, ouders en leraren naar wat zij dachten dat de mogelijkheden waren van leren via games. Uit het onderzoek bleek dat meer dan de helft van de kinderen dat wel zag zitten maar dat slechts 16% van de leraren en 19% van de ouders het met ze eens was. Toch had 11% van de leraren al ervaring met educatieve games en zei hier ook vooruitgang mee geboekt te hebben.

Ook bleek dat 3% van alle basisschool leerlingen in de Verenigde Staten nog nooit een game gespeeld heeft. Volgens de leerlingen kunnen zij met educatieve games makkelijker moeilijke dingen begrijpen en voelen zij zich meer geïnteresseerd.

Wiskunde competitie in games

DimensionM, een ontwikkelaar van educatieve games, heeft al een succesvolle wiskunde game uitgebracht. In dit spel moeten leerlingen wiskundige opdrachten oplossen om de missies te halen. Wat vooral erg aansloeg was de mogelijkheid om niet alleen singleplayer te spelen maar ook een toernooi met medeleerlingen aan te gaan.

"Het ging allemaal vrij snel bij ons op school", zegt Melissa Young, hoofd van de wiskunde-afdeling in het Orange County district. "Wij zien nu studenten die speciaal voor de les langs komen om extra uitleg te krijgen over wiskunde om hun vrienden te kunnen verslaan. Dit zorgt niet alleen voor meer interesse in het vak maar de cijfers gaan ook omhoog."