In een overleg op de MI6 Game Marketing Conference in San Francisco, hebben leden van verschillende bedrijven in de game-industrie gepraat over het toezicht op user created content in games.

In een overleg op de MI6 Game Marketing Conference in San Francisco, hebben leden van verschillende bedrijven in de game-industrie gepraat over het toezicht op user created content in games.

Aanwezig waren de president van Entertainment Software Ratings Board, Patricia Vance, Microsoft XNA Community Game Platform manager Boyd Multerer en Sony Computer Entertainment America marketing woordvoerder Tony Jussman. N’Gai Croal van Newsweek was de voorzitter van het debat.

De moeilijkheid van het in de gaten houden van online content was het hoofdthema van de discussie. Vance merkte op dat online en user created content nog steeds een gevoelig onderwerp is. “Als we ons op het gebied van user created content en viral marketing begeven, wordt het moeilijk voor ons als onafhankelijk bedrijf. Dus wat wij vaak doen, is dit onder de aandacht brengen bij de leiders van de industrie, zodat zij ons kunnen adviseren en ons kunnen helpen om tactieken voor toezicht te kunnen bedenken.”

Toezicht over online games

Croal benadrukte het verschil tussen zelfschikking en zelftoezicht en vroeg zich af hoe de industrie dat laatste voor elkaar gaat krijgen. Momenteel geeft de ESRB een waarschuwing wanneer de speler online gaat dat de inhoud van de multiplayer niet beoordeeld is door de ESRB.

“Wij zijn veel meer gefocust op het voorlichten van de klant dan het voorschrijven”, voegde Vance toe. “De standaard ESRB-regels gelden echter wel voor downloadbare content die door de ontwikkelaar wordt gemaakt. Deze moet voldoen aan de beoordeling van de originele game.”

Systemen om toch controle uit te voeren

Multerer merkte op dat bedrijven weinig controle hebben over de inhoud als de gamers eenmaal de vrijheid krijgen dingen te creëren. “Wat betekent het voor ons als iemand een game maakt met XNA met daarin bedenkelijke content? Hoe zorgen we ervoor dat kinderen en ouders krijgen wat ze verwachten en wat doen wij als dat niet zo is? Op dit moment hopen we dat de gebruikers voor zichzelf regels opleggen.”

Hij beschreef een systeem voor de XNA Community Game Platform waarmee amateurontwikkelaars de inhoud van hun eigen games beoordelen. “Er zijn sliders waarmee ze kunnen laten zien hoeveel geweld en grof taalgebruik er in hun game zit”, legde hij uit. “

Andere ontwikkelaars doen hetzelfde voor de game en kijken of de ontwikkelaar gelijk heeft. Als het niet klopt moet de ontwikkelaar de game opnieuw beoordelen. We kunnen niet iedereen vertrouwen, maar door meerdere mensen erbij te betrekken, krijgen we een goed beeld van de inhoud van een game.”

Verschillen in user generated content

Jussman benadrukte dat er veel verschillende soorten user created content zijn, sommige meer kneedbaar dan andere. Hij noemde twee PlayStation Network games als voorbeeld. LittleBigPlanet laat, in tegenstelling tot Echochrome, een wijziging van de code toe, wat volgens hem een uitdaging is. Hierna noemde hij problemen die veroorzaakt worden door de verschillen in cultuur. “In Amerika zijn seks, taalgebruik en geweld de grote problemen, in die volgorde. In Europa is het precies andersom. Daardoor is het moeilijk om een gezamelijke oplossing te vinden voor een wereldwijd bedrijf als Sony.”

Vance zei dat bijvoorbeeld een knop waar je op kan klikken als je online gepest, beledigd of lastig gevallen wordt, een waardevolle toevoeging zou zijn voor spelers. “Ik denk dat veel bedrijven, zoals Microsoft en Sony, goed hun best doen dit soort problemen tegen te gaan. Ik denk dat het belangrijk is om individuele personen uit de industrie het belang van internetveiligheid te laten benadrukken”, aldus Vance.

Oplossingen door de community

“Hoe ga je mensen tegen die bijvoorbeeld een penis tekenen in Echochrome en LittleBigPlanet?” informeerde Croal.
“Dat weet ik niet zeker”, gaf Jussman toe. “Ik denk dat de helft van het werk bij de ontwikkelaar vandaan moet komen.

De community, de andere helft, is wat de spelers vasthoudt, dus als de community iets maakt waarmee ze zelf toezicht houden en dit is effectief, is dat geweldig. Dit is bijvoorbeeld mogelijk met Home. Hier zal een systeem in zitten die voorkomt dat er aanstootgevend materiaal wordt verspreid.”

Croal ging door op zijn eerdere hypothese en schetste een situatie waarbij makers hun game alleen willen delen met vrienden. “Als ik bij de XNA Creators Club zit en ik wil mijn game alleen delen met vrienden en niet met het grote publiek, kan ik dan mijn Mickey Mouse Penis Game delen?" Multerer reageerde daarop dat de beoordelingsprocedure enkel van toepassing is op creaties die met iedereen deelbaar is.

De wet helpt mee

Als laatste zei Jussman vertrouwen te hebben in de kracht van het wettelijk systeem om de kinken uit de kabel te krijgen. Als antwoord op een vraag van Croal over vloeken in SingStar zei hij: “Gelukkig is dat het probleem van iemand anders op mijn afdeling, Maar met een paar goed georganiseerde rechtzaken komen we zo weer op het juiste spoor. We leren van onze fouten.”