De eerste Ninja Gaiden was een zinderende verrassing op de originele Xbox. Vier jaar en een PS3-versie verder komt het vervolg in zicht. GameZ.nl kreeg de kans om de game alvast te spelen.

De eerste Ninja Gaiden was een zinderende verrassing op de originele Xbox. Vier jaar en een PS3-versie verder komt het vervolg in zicht. GameZ.nl kreeg de kans om de game alvast te spelen.

Als je er goed over nadenkt, was de eerste Ninja Gaiden eigenlijk een wereldprestatie. De spelserie stamde uit het tijdperk van de NES en maakte meteen een werelddebuut op de toen gloednieuwe Xbox-console. De combinatie van snelle actie, acrobatische toeren en prachtige graphics zou vervolgens niet meer overtroffen worden. Het was tevens één van de allereerste games met downloadbare content. Kortom, een baanbrekende game. Het zal dus niet meevallen voor Tecmo en ontwikkelstudio Team Ninja om met Ninja Gaiden II net zo’n revolutionaire game neer te zetten.


Dat moet ook niet, want er was al ontzettend veel goed aan het origineel, maar de verwachtingen op de Xbox 360 liggen uiteraard wel hoger. Eerder gaf hoofdontwerper Tomonobu Itagaki al aan dat er kritisch gekeken is naar wat het origineel allemaal goed en fout deed. Als er één groot kritiekpunt was op de originele game, dan was het wel de wel erg pittige moeilijkheidsgraad die op sommige punten in het spel echt bizar kon pieken (met name in het begin).

Verschillende moeilijkheidsgraden

Leuk voor de hardcore spelers met veel doorzettingsvermogen, maar voor een grote groep gamers toch echt een tikje aan de te hoge kant. Ik ken meer dan genoeg mensen die het originele Ninja Gaiden ontzettend gaaf vonden, maar er gewoon niet aan begonnen omdat het spel zo moeilijk was. Het is dan ook een slimme zet om Ninja Gaiden II uit te rusten met meer verschillende moeilijkheidsgraden, waaronder dus het Path of the Acolyte voor de beginnende spelers. In deze stand krijg je meer gezondheid van dode tegenstanders en zijn de confrontaties met de verschillende bazen wat makkelijker gemaakt.


In Ninja Gaiden II zijn er wel meer confrontaties met krachtige monsters. Voor je echter het gevecht aan kan gaan, zal je door heel wat levels heen moeten vechten. Zoals gewoonlijk zijn de omgevingen in Ninja Gaiden II zeer divers, van het traditionele Hayabusa Village (je thuisbasis), klassieke tempels, tot high tech flatgebouwen en beroemde steden (New York, Venetië). Dit alles ziet er zeer gelikt uit, al is het verschil met het recente Ninja Gaiden Sigma voor de PS3 niet zo heel groot.

Extra training

Het spel schotelt je een gevarieerde mix aan levels voor, die zich perfect lenen voor zowel het leveren van gevechten als de hoognodige acrobatische hoogstandjes. Ryu Hayabusa heeft duidelijk extra getraind, want de mogelijkheden zijn alleen maar groter geworden. Wat dacht je van rennen (en vechten) op water? Het is maar één van de manieren waarop het speltempo weer ouderwets hoog wordt gehouden. Overigens zijn niet alle moves meteen beschikbaar, maar speel je die in de loop van de game vrij.

Dat geldt uiteraard ook voor de verschillende aanvallen die je als ninja uit kan voeren. Het vechten in het originele Ninja Gaiden was goed, maar in dit vervolg nog veel beter. Het is snel, intens en keihard. Je staat nooit stil en het voelt ook echt aan als een gevecht. Je tegenstanders halen werkelijk alles uit de kast om jou schade toe te dienen. Zelf haal je uiteraard ook flink uit. Armen en benen worden zonder pardon afgehakt. Het zal je dus niet verbazen dat de nieuwe Ninja Gaiden II behoorlijk bloederig is.

Bloederige taferelen

Het ziet er gelukkig naar uit dat Ninja Gaiden een gewoon 18+ label zal krijgen, zonder enige aanpassingen. Dat is maar goed ook, want al die bloederige taferelen hebben zeker invloed op het gedrag van je tegenstanders. Invalide vijanden zijn namelijk gevaarlijker dan je denkt. Ze proberen zo dicht mogelijk bij je te komen en wagen dan een alles-of-niets-aanval. Als je dus niet oplet, dan springt opeens een ninja op je rug en blaast zich op met jou erbij.

Om al dat gespuis van je af te slaan, beschik je uiteraard over je trouwe Dragon Sword. Er zijn echter meer wapens te vinden. Ook hier is een stuk beter over nagedacht. Zo is de speer ideaal om meerdere monsters op afstand te houden. Een paar messcherpe klauwen werkt beter als je lekker dichtbij staat. Al dit wapentuig kan je uiteraard upgraden voor nog meer schade. En om dat te kunnen betalen, moet je vooral heel veel tegenstanders slopen. Op die manier blijf je dus heerlijk bezig.

Tijdens het spelen van Ninja Gaiden II stroomt de adrenaline gewoon door je lichaam. De actie is heerlijk snel en de vechtstijl van Ryu Hayabusa is het best te omschrijven als meedogenloos. In de twee dagen die ik het spel heb kunnen spelen, kon ik me met moeite van de game losrukken. Je loopt, springt en knokt jezelf door de verschillende levels heen, die er grafisch zeer gelikt uitzien. Met een betere opbouw en toegankelijkere moeilijkheidsgraad heeft Ninja Gaiden II alles in zich om de Xbox 360-gamer te bekoren. De game wordt op 6 juni verwacht. Een demoversie is vanaf half mei te downloaden van de Xbox Live Marketplace.