Na het immense succes van de eerste Gears of War op de Xbox 360 was een tweede deel natuurlijk onvermijdelijk. Inmiddels zijn er meer details van Gears or War 2 verschenen.

Na het immense succes van de eerste Gears of War op de Xbox 360 was een tweede deel natuurlijk onvermijdelijk. Inmiddels zijn er meer details van Gears or War 2 verschenen.

De game zal zich zes maanden na de gebeurtenissen van het eerste deel afspelen. “We willen de naam eer aan doen, het is echt een oorlog. Het is meer dan gewoon vier kerels. Het eerste deel voelde erg persoonlijk aan en dat was in meerdere opzichten erg goed”, aldus senior producer Rod Fergusson. “Het is echter duidelijk dat Gears of War 2 om een veel groter conflict zal gaan. Om Jacinto, de laatste overlevingsplaats van de mensheid, te redden zullen ze echt de oorlog moeten verklaren aan de Locust. Ze zullen ze terugdringen en ondergronds de oorlog uitvechten.”

Nieuwe gezichten

Verder zijn er ook nieuwe personen bekend gemaakt voor het tweede deel. Cole en Baird, die we al kennen uit het vorige deel, zullen in het begin van Gears of War 2 niet meer in de Delta Squad zitten, maar blijven wel heel belangrijk voor het verhaal. Uiteindelijk zul je ze terug tegenkomen, maar tot dan heb je je handen vol met de nieuwe gezichten. Zo zullen we in Gears of War 2 Maria Santiago tegenkomen, de vrouw van Dom, die sinds Emergency Day doelloos ronddwaalt. Dom zal alles doen om haar terug te vinden en dit heeft enorm veel invloed op het verhaal in Gears 2. Verder zullen we ook Dizzy leren kennen. Deze soldaat zal de Delta Squad in zijn enorme Derrick, die hij Betty noemt, naar de bergen brengen en is onderdeel van Operation Lifeboat.

Verder zullen we ook te maken krijgen met de baas van Hoffman, Chairman Prescott. Deze bijna dictatoriale leider neemt alle harde beslissingen om de mensheid bestaande te houden en we zullen hem kort na de start van de game al te zien krijgen. Tai Kaliso is momenteel de laatste van de nieuwelingen in Gears 2. Deze spirituele man vecht alleen met eer en houdt van meditatie. Ook hij zal de Delta Squad komen versterken.

Nieuwe techniek

Qua gameplay en verhaallijn wordt een enorme sprong voorwaarts gemaakt, maar ook achter de schermen verandert het een en ander. Gears of War 2 moet net zoveel indruk maken als het eerste deel deed bij zijn release. Er wordt gebruik gemaakt van een nieuwe lichttechniek die constant verandert om personages op te laten vallen in hun omgeving.

Ambient occlusion, een techniek waarbij er realistisch gebruik wordt gemaakt van licht en schaduw, zal ook aanwezig zijn. De Unreal Engine 3 is ook in staat honderden individuele Locust-troepen op het beeld te toveren die allemaal onafhankelijk van elkaar bewegen.

Vertrouwde gameplay

“De gameplay van Gears of War 2 zal de fans van het eerste deel bekend voorkomen, maar er zijn een paar kleine verschillen. De kern van het cover/shoot-systeem zal grotendeels hetzelfde blijven, maar het gebruik ervan is een klein beetje veranderd. Je personage zal meer naar achter leunen zodat het moeilijker is om geraakt te worden.

Het herladen zal niet drastisch worden veranderd, vooral niet met wapens die ook in het eerste deel zaten. De nieuwe wapens hebben wellicht meer variatie in de manier van herladen. Boss battles zijn ook weer terug, maar deze zullen leuker zijn om te spelen en met een meer epische schaal.” Cliff Bleszinski (CliffyB) liet zich hier ook nog even over uit: “We hebben monsters gecreëerd die Brumak op een baby panda laten lijken.”

Nieuwe moeilijkheidsgraden

Ook dit deel zal weer een drop in co-op modus bevatten. Een vriend zal dus op elk moment zijn controller kunnen aansluiten om mee te spelen. Als deze vriend nog niet zo ervaren is kan hij kiezen om op een andere moeilijkheidsgraad te spelen. Zodra de spelers zich opsplitsen zal elke speler in andere situaties terecht komen. Hoe dit precies gaat werken is nog niet duidelijk.

Sowieso worden de moeilijkheidsgraden onder de loep genomen. Er wordt een vierde moeilijkheidsgraad toegevoegd waardoor ‘casual’ wat meer casual wordt. Op deze manier zal iedereen de controller op kunnen pakken en van de game kunnen genieten.

Meer drama

Er wordt ook veel gewerkt aan level design. Zo is er een ondergrondse grot getoond waarin Marcus met zijn teamgenoten de Locust bevecht. Waar het eerste game nog wel eens een lineair pad kende met weinig keuzemogelijkheden, was dit een complex stelsel waar de spelers meerdere malen voor een keuze werden gesteld.

Vanuit de community kwam ook de vraag naar een dieper en meer betrokken verhaallijn. Daarom heeft Epic een schrijver, Joshua Ortega, aangenomen om aan het script mee te werken. Er wordt veel werk in het uitdiepen van personages gestoken.

Onderdeel hiervan zijn betere cutscenes. Er zitten close-ups in en andere camerastandpunten, maar de speler heeft nog steeds de controle. Zo werd er gesproken over een ‘shut up’-knop waarmee je Marcus het gesprek meteen laat beëindigen. “Sommige gamers willen geen dramatische scènes, ze willen gewoon knallen. Wij willen daar wel voor zorgen”, aldus CliffyB.