Peter Molyneux, hoofd van Lionhead Studios, vraagt zich af of games met grote budgetten nog wel financieel haalbaar zijn.

Peter Molyneux, hoofd van Lionhead Studios, vraagt zich af of games met grote budgetten nog wel financieel haalbaar zijn.

Molyneux vergelijkt het ontwikkelen van big budget games met de filmwereld van vroeger. “Er zijn een hoop dingen waar over gesproken moeten worden, zoals de trend om steeds grotere en duurdere titels uit te brengen. In de filmwereld gebeurde dit ook, met als gevolg dat een heel hoop kleine studio’s ten onder gingen.”

Vroeger

De games ontwikkelaar vraagt zich af hoelang deze trend nog kan worden vast gehouden. “Vroeger maakte je een game voor een half miljoen euro en als deze goed verkocht gaf je en feestje. Met de budgetten van tegenwoordig is het vaak alles of niets. Als een grote titel flopt, kan dat zo maar het einde betekenen van een ontwikkelaar.”

Peter Molyneux vergelijkt ook nog even Fable met Populous. “Populous 1 kostte mij 9000 dollar om te maken, eigenlijk gewoon eten, drinken en mijn woning. Fable verkocht net zo vaak als Populous maar er was nogal een verschil in de productie kosten.” Hoeveel precies wil hij niet kwijt. Lionhead’s huidige project, Fable 2, heeft een budget van enkele tientallen miljoenen.