De wereld van Conan staat bol van allerlei mannelijke behoeftes. Veel vrouwelijk schoon, drank en vooral een overkill aan geweld. Tijd om wat dieper in de grote veldslagen te duiken. We spraken met Erling Ellingsen, product manager voor Age of Conan, en vroegen hem naar de siege combat in de MMO Age of Conan.

De wereld van Conan staat bol van allerlei mannelijke behoeftes. Veel vrouwelijk schoon, drank en vooral een overkill aan geweld. Tijd om wat dieper in de grote veldslagen te duiken. We spraken met Erling Ellingsen, product manager voor Age of Conan, en vroegen hem naar de siege combat in de MMO Age of Conan.

Als de guild waar je in speelt een aanzienlijke grootte behaald, krijg je de kans om een battlekeep op te richten in The Border Kingdoms. Er zijn echter maar een aantal plekken per server beschikbaar, dus guilds zullen het tegen elkaar op moeten gaan nemen als ze een plekje willen veroveren. Een guild zal een groot aantal members moeten hebben om een kans te maken op de plek. Er is geen specifiek aantal, maar zoals Ellingsen zegt: ‘vele handen maken licht werk’ en als je veel leden hebt, is het natuurlijk makkelijker om hout en steen te verzamelen. Een vereiste is wel dat de guild een dorp bezit in één van landen buiten The Border Kingdom (Cimmeria, Aquilonia or Stygia).

De grote vraag is natuurlijk, waarom zou je de moeite doen? Een dergelijke battlekeep bouwen kost volgens Ellingson erg veel tijd, inspanning en coördinatie, dus het moet natuurlijk wel wat opleveren. Gelukkig heeft Funcom er voor gezorgd dat het de moeite waard is. Naast de onvermijdelijke status die jouw guild krijgt als je een kasteel bezit, is het ook een groot voordeel voor je leden. Binnen het kasteel kan je namelijk verschillende gebouwen neerzetten, zoals een laboratorium of een tempel. Een tempel kan bijvoorbeeld voordelen bieden voor healende classes, terwijl het laboratorium nieuwe potions biedt aan mensen die zich specialiseren in alchemie. Een guild zal goed moeten nadenken over welke gebouwen ze binnen hun muren plaatsen, want er is niet genoeg plaats om alles neer te zetten.

Reputatieladder

Klinkt goed, maar wat moeten de spelers dan die niet in een grote guild zitten? Voor deze (wat minder fanatieke) spelers wordt het Mercenary-systeem geïntroduceerd. Spelers kunnen zich hiermee laten inhuren door grotere guilds en op die manier toch aan de actie meedoen. Hiervoor zullen ze uiteraard wat geld ontvangen en Ellingsen laat weten te hopen op een echte reputatieladder. Hij hoopt dat spelers een reputatie op gaan bouwen en dat spelers met een hoge reputatie dus ook duurder zullen zijn om te huren. Kleinere guilds zullen ook torens en resources kunnen veroveren om toch nog wat geld te verdienen.


Funcom wil dat er zo veel mogelijk mensen kunnen genieten van de grote veldslagen, dus is er geen minimum level requirement. In principe kan iedereen meedoen, maar Ellingsen verwacht dat spelers pas na level 40 betrokken zullen raken bij de eeuwige strijd rond de battlekeeps.

Natuurlijk is het erg moeilijk om je kasteel midden in de nacht te verdedigen, als er weinig mensen uit je guild online zijn. Daarom kan de guild-leider zelf kiezen wanneer zijn battlekeep aan te vallen is. Dit doe je door een soort kalender te openen en hier tijdvakken aan te klikken wanneer het kasteel open is. Een battlekeep moet een bepaalde periode per week beschikbaar zijn om over te nemen, dus je zult met je guild af moeten spreken wanneer iedereen online is om datgene waar jullie zo hard voor hebben gewerkt te verdedigen.

Battlekeep bestormen

Als de battlekeep open is, zal iedereen in The Border Kingdoms dit te horen krijgen en gelijk aan kunnen vallen. Je kunt er natuurlijk in je eentje op afstormen en er het beste van hopen, maar het beste is om een tactiek te bedenken. Waar zet je de boogschutters neer, stuur je de mammoeten er eerst op af of juist de voetsoldaten? Door slim te spelen en verschillende dingen te doen om je tegenstander dwars te zitten, verdien je punten. Je kunt bijvoorbeeld gebouwen verwoesten of tegenstanders verslaan en wie aan het einde van de veldslag de meeste punten heeft verdiend, is de winnaar.

Erling Ellingsen benadrukt ook het belang van teamwork. “Een goede guild zal zijn leden slim gebruiken en ze vertellen bepaalde punten in de verdediging van de tegenstander aan te vallen. Er komt een hoop tactiek bij kijken, zoals het plaatsen van boogschutters op muren of een toren zodat ze verder kunnen schieten. Ik kijk er naar uit om te zien hoe guilds commandanten en andere rangen benoemen en te zien hoe guilds op een server bekend raken vanwege hun militaire expertise.”

Goede balans

Wat ik zelf tijdens grote veldslagen in World of Warcraft vaak merk, is dat mages en warlocks erg in het voordeel zijn. Ze gaan tussen de bomen staan om niet op te vallen en laten een regen van vuur neerdalen op een grote groep vijanden en veroorzaken zodoende enorm veel schade bij hun tegenstanders. Ik vroeg Ellingsen of dit ook zo is in Age of Conan. “We hebben een volledig team wiens enige taak is dit soort dingen te balanceren. We zijn ook constant aan het werk met onze beta-testers om de perfecte balans te vinden tussen magie, melee en ranged personages.

Al met al wordt siege combat dus een erg uitgebreid onderdeel binnen Age of Conan. Daarom is het goed om te zien dat dit niet de enige PvP-mogelijkheid is. Als je geen zin hebt in de diepe strategische veldslagen kan je op elk moment een PvP mini-game spelen. “Deze fun-for-all mini-games zijn er in twee varianten, namelijk capture the skull (capture the flag maar dan met een schedel) of team annihilation. Deze kan je op elk moment vanuit elk punt in de wereld betreden voor wat snelle actie. En uiteraard is er nog het ‘drunken brawling’ waar je flink bezopen in een kroeg tegen andere spelers kunt vechten. Hierbij hoef je je geen zorgen te maken over levels of equipment. Het enige wat uitmaakt is wat en in welke mate je drinkt!”