Tim Sweeney, oprichter van Epic, vertelt in een interview over de mogelijkheden van de Unreal engine 3 in toekomstige games. Ook gaat de Engine gebruikt worden in steeds meer verschillende genres.

Tim Sweeney, oprichter van Epic, vertelt in een interview over de mogelijkheden van de Unreal engine 3 in toekomstige games. Ook gaat de Engine gebruikt worden in steeds meer verschillende genres.

“Gears of War was de eerste game die wij ontwikkelde met de Unreal Engine 3. Gears zette dus het fundament, maar nu kunnen we al veel meer. Zo hebben we met Unreal Tournament III vehicle combat en multiplayer flink verbeterd. Daarnaast is de engine nu ook geoptimaliseerd voor de Playstation 3.”

Sweeney vertelt ook over nieuwe genres waar de Unreal Engine 3 ingezet gaat worden. Zo hebben 38 studios, waaronder Sony Online Entertainment en NcSoft, een licentie gekocht om MMO’s te ontwikkelen. Volgens Sweeney is dit geen probleem omdat de engine is gemaakt om veel spelers te ondersteunen dankzij Unreal Tournament III.

“In Gears of War kan je uren achter elkaar spelen zonder een laadscherm tegen te komen,” zegt Sweeney. “Hierdoor zijn grote open stadslandschappen mogelijk. Iets wat vroeger ondenkbaar was.” Volgens Sweeney is Epic nog niet klaar met de Unreal 3 Engine en ook met Gears of War 2 gaan ze nieuwe dingen toevoegen. “De volgende Gears game zal verbeterde physics, lightning en rendering hebben. Maar ook na Gears of War 2 zullen we niet stil gaan zitten, er zijn altijd dingen die verbeterd kunnen worden.”

“Zo kunnen wij de netwerk code verbeteren zodat er meer spelers online kunnen in onze games,” zegt Tim Sweeney. “We hebben nu al best ver ontwikkelde voertuigen maar ook hier kan nog een hoop verbeterd worden. Waar we echt nog aan willen werken zijn de physics. Deze moeten beter samen werken met de animatie van de characters. Vooral de interactie tussen de characters en de omgeving is iets wat wij graag willen verbeteren.”

De Epic oprichter kijkt uit naar de toekomst. “Er zijn nog zoveel dingen die wij kunnen doen, zelfs dingen waar we nu nog niets eens over hebben nagedacht. Aan de Unreal Engine 3 wordt continu gewerkt door een team van veertig tot vijftig man. Dit is naast de teams die echt games aan het ontwikkelen zijn. Het grote voordeel van deze engine is dat hij heel gemakkelijk te modden is. Dit maakt het aantrekkelijk voor andere ontwikkelaars maar ook voor de gamers thuis. Sterker nog, een groot deel van onze medewerkers kom uit de ‘mod wereld’, echt games maken is niet iets wat je kunt studeren. Daarom is het maken van een mod één van de beste manieren om door te breken.”