Wie de naam Gran Turismo noemt, denkt automatisch aan PlayStation. Om alle fans tevreden te houden komt Sony uit met Gran Turismo Prologue, maar is het goed genoeg? Rogier neemt plaats achter het stuur voor een testrit.

Als een game echt goed is, dan vallen foutjes extra op. Dat geldt zeker voor de Gran Turismo-reeks. Geroemd om het enorme aanbod van wagens en circuits, de toegankelijke en toch diepgaande gameplay, bekritiseerd om het gebrek aan schademodel en goede kunstmatige intelligentie. Als kritische fan van de serie was ik dan ook zeer nieuwsgierig naar Gran Turismo 5: Prologue.

Auto’s staan uiteraard centraal in deze game. Als voorproefje bevat Gran Turismo 5: Prologue in totaal 71 wagens in alle soorten en maten. Zoals we gewend zijn komen alle grote merken voorbij. Het is één van de zaken die de raceserie zo aantrekkelijk maakt. Je kan rijden in de normale wagens die je hier ook op de snelweg ziet, maar ook met de onbereikbare superauto’s (zoals een Formule 1-wagen van Ferrari). Uiteindelijk wil je ze natuurlijk allemaal. Het verzamelen van al die bolides is echter behoorlijk tijdrovend. Qua opbouw is Gran Turismo 5: Prologue niet ideaal. Je hebt immers bepaalde auto’s nodig om verder te komen in het spel. De verdiensten bij het racen zijn echter alles behalve indrukwekkend. Hierdoor moet je wel erg veel races rijden om voldoende geld bij elkaar te krijgen, zeker als je in de volgende raceklasse aan de slag wil.

Heel veel rijden is natuurlijk geen probleem als het spannende races zijn. Dat varieert echter heel sterk. De grootste factor is natuurlijk je wagen en hoe je Gran Turismo hebt ingesteld. Ben je geen fan van te veel realisme dan laat je de hulpmiddelen gewoon lekker aanstaan. Wie echter meer van simulatie houdt, kan deze natuurlijk altijd uitschakelen. Toch is Gran Turismo 5: Prologue niet enorm uitdagend. Pas laat in het spel wordt je geconfronteerd met races waarbij je echt tot het uiterste moet gaan. Tijdens het racen vallen een aantal dingen op. Ten eerste natuurlijk de graphics. Zoals verwacht zien de wagens in Gran Turismo 5: Prologue er weer waanzinnig uit. Het lijkt wel of de bolides rechtstreeks vanuit de showroom de game zijn ingereden.

Niet alles is perfect aan de wagens. Qua detail onovertroffen, maar het gebrek aan een schademodel is in 2008 natuurlijk erg slap. Zeker als je ziet dat je in concurrerende racegames wel schade kan rijden. Daarnaast is Gran Turismo 5: Prologue wel enorm statisch. Uit niets blijkt dat je bolide tot het maximum aan het gaan is. Geen trillende uitlaten of rokende banden wanneer je door een heftige bocht accelereert.

Het camerastandpunt achter de auto kan je het beste vermijden, aangezien het gevoel van snelheid hier een stuk minder is. Het dashboard- of motorkapcamerastandpunt zorgt voor veel intensere beleving. Want ondanks eerdere minpunten rijdt Gran Turismo 5: Prologue wel als een zonnetje. De verslavende gameplay is er nog steeds. Het racegevoel als je in de wagen zit, is gewoon indrukwekkend. Wanneer je na een reeks snelle bochten een auto inhaalt, dan geeft dat gewoon een kick. De AI van de computertegenstanders is beter dan in vorige delen. Er wordt iets meer geracet, maar je ziet de computer nog steeds niet een gat dichtrijden. Wel zijn er meer uitremacties. Wie liever het opneemt tegen slimme, snelle, menselijke tegenstanders kan ook terecht bij Gran Turismo 5: Prologue. Het spel is zowel splitscreen als online te spelen. Dat is voor het eerst mogelijk in de spelserie. Online wordt er flink hard gereden en je zal van goeden huize moeten komen om een overwinning te behalen. Gebrek aan online races is er niet. Wel zal je spelervaring sterk afhangen van de rest van het deelnemersveld.

Gamers met een lage internetsnelheid kunnen een race namelijk zeer negatief beïnvloeden. Je ziet die wagens dan over de baan schokken. Bots je met zo’n persoon dan krijg jij straf opgelegd. Het idee dat je niet straffeloos op iemand kan inrijden, is prima maar werkt dus niet goed onder alle omstandigheden. Tref je echter een groep met een lekkere internetverbinding, dan kan je online heerlijk racen in Gran Turismo 5: Prologue.

Gran Turismo 5: Prologue is een redelijk uitgebreide racegame geworden en geeft een goede indicatie wat we in de toekomst kunnen verwachten van een ‘echt’ nieuw deel in de Gran Turismo-reeks. De wagens en circuits zien er waanzinnig uit, maar het mag allemaal wel wat levendiger. Het ontbreken van een schademodel blijft echter wel een zwaktebod. Het verzamelaspect en de lekkere gameplay zorgen er echter weer voor dat je door blijft racen. Toch is de opbouw niet ideaal. Je moet eigenlijk iets te veel races rijden om de juiste auto’s aan te kunnen schaffen. Dat zorgt wel voor een langere spelduur, maar gaat op den duur wel irriteren. Het online racen doet eindelijk zijn intrede met Prologue en is goed uitgewerkt. De online ervaring is wel zeer afhankelijk van de internetverbinding van je medespelers. Uiteindelijk is Gran Turismo 5: Prologue een lekker racepakket geworden, met de nodige ruimte voor verbetering. (80%)