Hideo Kojima, de man achter Metal Gear Solid, vindt dat geweld in games realistischer moet zijn. Hierdoor, zo claimt hij, worden gamers geconfronteerd met de gevolgen van de dingen die ze doen.

Hideo Kojima, de man achter Metal Gear Solid, vindt dat geweld in games realistischer moet zijn. Hierdoor, zo claimt hij, worden gamers geconfronteerd met de gevolgen van de dingen die ze doen.

Kojima was voor het Japanse gamestijdschrift Famitsu in gesprek met verschillende mensen die werkzaam zijn in de gamesindustrie, waaronder Ubisoft's Jade Raymond. "Naar mijn gevoel zijn er niet veel games die geweld op een goede manier weergeven", zo vertelt hij.

"Wanneer je iemand slaat of pijn doet, raken bijvoorbeeld gezichten misvormd en ik wil games maken waarin je zoiets ziet. Als je de pijn niet ziet kan je ook niet begrijpen wat je net hebt gedaan en zal je door gevechten komen zonder verantwoordelijkheid te nemen voor je daden. Ik wil dat niet negeren. Ik wil dat spelers denken over wat geweld of oorlog voorstelt, ook al is het maar een beetje." We stellen ons zo voor dat Metal Gear Solid 4 misschien wel van deze filosofie gebruik maakt.