Met The Eye of Judgment verscheen het eerste volwaardige spel voor de PlayStation Eye, de opvolger van de EyeToy voor de PlayStation 3. Iedereen die nu wel uitgekaart is, wil misschien meer software om het apparaatje mee te gebruiken. Gelukkig is de PlayStation Store heden ten dage gevuld met een handjevol PS Eye-titels. Wij speelden ze en vertellen je er meer over.

Trials of Topoq

Een ‘ballenrolspelletje’, dat is wat Trials of Topoq is, net als bijvoorbeeld Monkey Ball en Kororinpa. Er zit nog een of ander episch verhaal achter, maar dat komt een beetje vreemd over als je puur en alleen bezig bent om je balletje door de levels te leiden. Deze levels bestaan uit grote kastelen, waarbij je de bal van trappen en langs torens laat rollen, af en toe draken ontwijkend of kisten vernietigend.

De besturing zit best wel geinig in elkaar. Je begeeft je bal telkens op een vierkant vlak, dat uit een groot aantal blokjes bestaat. Elk vlak laat jou, de speler, zien en is manipuleerbaar. Door bewegingen te maken laat je de blokjes van het vlak ophogen, zodat je als het ware hellingen kunt maken, waardoor het balletje een bepaalde kant op rolt. Het is dan ook slim om met twee handen te werken, waardoor je het balletje in kunt sluiten en makkelijker een bepaalde richting op kunt laten rollen.

Jammer genoeg werkt de besturing in veel gevallen nogal stroef. Door de tijdslimiet moet je goed doorspelen om de (meestal korte) levels door te spelen, maar vaak genoeg ben je als een gek aan het bewegen, terwijl de blokjes niet doen wat je wilt. En met een licht tikje gaat de bal dan plots wél rollen. Je hebt niet zoveel precisie dat je de bal echt vloeiend door het level kan rollen, iets dat wel zou moeten. Want je moet bijvoorbeeld draken ontwijken, kisten slopen en over bewegende vlakken rollen, waarbij je de precisie die bijvoorbeeld een Wii-besturing biedt, heel erg mist.

“Trials of Topoq zit redelijk goed in elkaar en heeft aardig wat levels te bieden, maar het geheel wordt veel te veel gehinderd door de besturing, waardoor je veel te moeilijk zit te doen om iets dat makkelijker zou moeten zijn.”