Bijna iedereen op deze hele aardkloot is wel bekend met Lord of the Rings. Tolkien bleek een waar genie, want niet alleen zijn zijn boeken meer dan 50 jaar na dato nog razenpopulair, ook Peter Jackson's films hebben daar een schepje bovenop gedaan. Ineens was iedereen in de ban van Lord of the Rings. Uiteraard konden games over Midden-Aarde niet uitblijven en daar zijn er dan ook een flink aantal van verschenen. Fans bleven roepen om een MMORPG en met Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar is dit nu eindelijk een feit.

De game speelt zich af na de Fellowship of the Ring. Frodo en kornuiten hebben de Shire verlaten maar je zult nog wel bekende personage uit de boeken tegenkomen zoals Gandalf, Gimli en Legolas. In deze eerste uitgave van de game kun je diverse gebieden aandoen waaronder Eriador (waaronder de Blue Mountains), de Shire met de Old Forest, South Downs (oostelijk van Old Forest en ten zuiden van Bree), Breeland, North Downs met Fornost, Trollshaws (de bossen rondom Rivendell) en Angmar. In uitbreidingspacks zal het gebied worden uitgebreid met Rhovanion, Rohan, Gondor en Mordor.

Er is zelfs al een content update aangekondigd voor LOTRO die in juni zou moeten uitkomen. Deze houdt in:
  • het nieuwe gebied Evendim
  • meer dan 60 nieuwe quests
  • een raid gebied genaamd Battle of Helegrod
  • 9 nieuwe monsters
  • geupgrade muzieksysteem
  • verzamelbare armor-sets
De kracht van de game ligt hem natuurlijk in het feit dat er maar weinig mensen niet houden van Lord of the Rings. Maar toch is er meer. De game is goed omdat de verhaallijn en quests heel erg goed zijn uitgewerkt. Je wordt echt in het verhaal meegezogen, en soms lijkt het net of je in een nieuw verhaal van Tolkien bent beland. Turbine is er ontzettend goed in geslaagd Eriaror levendig en geloofwaardig te maken. En dat is knap!

Rassen, klassen, werken...

Rassen, klassen, werken
Zoals hoort bij een MMO kun je kiezen met welk ras je wilt spelen: mens, elf, dwerg of hobbit. En voor elk ras zijn er uiteraard ook klassen waaruit je kunt kiezen, zeven in totaal. Met de burglar kun je goed tegen 1 vijand vechten, maar zijn zij met meer dan heb je een probleem. De burglar kan vergeleken worden met een rogue, een sneaky bastard die sluw is en op die manier ver in de game kan komen. De captain kan zowel solo als groepsmissies prima aan. Hij geeft extra kracht aan de teamleden. De champion kan gezien worden als een goede off-tank terwijl de guardian de echte tank van het gezelschap is. De hunter kan goed van veraf aanvallen en goede vallen zetten. De lore-master is de buffer/de-buffer en kan dieren voor zich winnen die handig zijn in gevechten. De minstrel is de healer, met zijn gezang wordt iedereen weer beter en anders worden ze wel uit de dood opgeroepen.

In tegenstelling tot andere MMO's zoals World of Warcraft, kunnen spelers niet slechts 1 beroep kiezen. In LOTRO krijgen ze een zogenoemde vocation die bestaat uit drie beroepen die onderling samenhangen. Ze zijn echter niet compleet dus samenwerken met mensen met een andere vocation is noodzakelijk. Doordat je anderen nodig hebt groeit de economie en wordt er flink geruild in de auction house. Turbine heeft dit goed uitgedacht en heeft gelukkig ingezien dat heel veel spelers het ontzettend tof vinden om bij zo'n ruilhandel betrokken te zijn en dat het extra diepte aan de game geeft. Er zijn zeven verschillende vocations:

* Armorer: Prospector, Metalsmith, Tailor
* Armsman: Prospector, Weaponsmith, Woodworker
* Explorer: Forester, Tailor, Prospector
* Historian: Farmer, Scholar, Weaponsmith
* Tinker: Prospector, Jeweller, Cook
* Woodsman: Forester, Woodworker, Farmer
* Yeoman: Farmer, Cook, Tailor

LOTRO heb je heel makkelijk onder de knie. Persoonlijk vind ik het erg fijn dat de game veel wegheeft van World of Wacraft qua controls, want mijn vingers kunnen de toetsen zo'n beetje dromen. De game is dus snel te snappen, maar bevat heel veel diepte waardoor je niet het gevoel krijgt dat het spel te makkelijk is. Dit is namelijk ook niet het geval, maar omdat alles zo intuitief en eigenlijk logisch ontwikkeld is, verwar je het soms met gemak.

Titels en traits
Geil je op titels en status, dan zal LOTRO je op je wenken bedienen. Wanneer je bepaalde hoeveelheden haalt binnen quests, zoals bijvoorbeeld het doden van een x aantal monsters, dan krijg je daar een titel voor. Alle titels die je behaalt worden opgeslagen en aan jou de keus om de meest passende voor jezelf te selecteren. Deze wordt dan achter je naam geplakt. Eigenlijk slaat het nergens op, maar het is stiekem wel heel erg leuk en het geeft een extra dimensie aan je quests. Naast de titels kun je nog meer veren in je reet steken door traits te verdienen. Dit zijn een soort extra krachten die je krijgt door in een bepaalde categorie quests te voltooien. Met deze traits kun je je voordeel doen. Zo kan je bijvoorbeeld sneller lopen of beter ontwijken. Het aanbod van traits is heel erg divers en zorgt ervoor dat geen enkel personage in de game in feite hetzelfde hoeft te zijn. Ben je toch een beetje uniek!

PvP vs PvE

Wel PvE, geen PvP
Voor alle PvP liefhebbers, LOTRO is dat niet!Over het algemeen is de game meer een player versus environment (PvE) genoemd. Het spel is meer gericht op computergestuurde monsters killen en het verzamelen van items. Toch is het een klein beetje mogelijk om tegen andere spelers te vechten. In LOTRO heet dit Player versus Monster-Player en dit houdt in dat spelers op level 10 Monster Play kunnen unlocken. Hierbij wordt je speler tijdelijk een monster van level 50 dat in een afgeschermd gebied quests kan voltooien maar ook andere player monsters kan aanvallen. Door middel van destiny points, die je krijgt door te levelen en door quests te volbrengen, kun je je monster pimpen.

Hoewel PvP niet het focuspunt is van het spel, is samenspelen dit juist wel. LOTRO heeft de erg leuke feature waarbij samenwerken in een groep beloond wordt. Net zoals in het verhaal, is ook in de game van belang om samen te vorderen in het spel. Zo zijn er bonussen voor verschillende klassen die samenwerken en ook kunnen er speciale moves gemaakt worden door de samenwerking van spelers in een groep, of Fellowship zoals het in het spel heet. Deze combo's zijn extra krachtig en bij flinke monsters ook hard nodig.

Ben je meer een solospeler? Dan kan LOTRO in de hogere levels misschien lastiger worden. De game legt namelijk erg de nadruk op samenspelen. De game schijnt echter een compleet ander soort spelers te hebben dan World of Warcraft die misschien vriendelijker en behulpzamer genoemd kunnen worden. Wellicht dat samenspelen dan een stukje aangenamer kan worden.

Heb je geen zin om samen te questen, dan kun je ook met zijn allen een beetje jammen. Jep, in LOTRO krijg je op level 5 de mogelijkheid om een muziekinstrument te komen en de muziekskills aan te schaffen. Turbine doet er goed aan dit soort dingen in de game te stoppen, want vaak dient een MMO als sociale ontmoetingsplek voor gamers en is het dan extra leuk als je ook iets grappigs of leuks kunt doen.

Move over WoW?

Mooi
Daar waar veel MMORPG's het van de sfeer en niet zozeer van de graphics moet hebben, biedt LOTRO een combinatie van beiden. De game is grafisch een lust voor het oog en het universum eert Tolkiens fantasiewereld. Turbine is erin geslaagd om een omgeving te maken die zo uit de boeken van Tolkien zou kunnen komen. De monsters die door de wereld rondlopen en die je moet verslaan passen echt bij de sfeer. Hoewel deze vaak compleet verzonnen zijn, zou niemand raar opkijken als ze ook in de film of boeken langs hobbelen. Niet alleen de omgevingen zijn adembenemend, zo zijn de besneeuwde bergtoppen en rondvliegende vogels supermooi, maar ook zie je er als speler helemaal top uit. Niet in het begin, maar ja, dat kan ook niet anders want dan heb je ook nog geen stoere armor verdiend. Hoe verder je in de game vordert, des te mooie je outfit wordt en deze zul je ook echt in de zon zien glanzen. Ook de wapens zijn bijzonder gedetailleerd en eigenlijk heb ik ze in geen enkele MMO game zo mooi gezien.

WoW
Uiteraard maakt iedereen direct de vergelijking met World of Warcraft. Logisch, want Turbine heeft goed gekeken naar 's werelds grootste MMO. Wanneer je WoW-fan bent zul je of heel veel herkennen in LOTRO en dit kunnen waarderen. Maar ook zal het gevoel je bekruipen dat het misschien ergens een World of Wacraft in een Lord of the Rings jasje is. Ik vind dat niet erg. Het zal nog wel even duren voordat we een exhte vernieuwende MMO voor onze kiezen zullen krijgen, en tot die tijd ben ik blij en onder de indruk dat LOTRO mij heeft weten weg te slepen bij WoW. Dan doe je toch iets goed.

Codemasters gaat zonnige maanden tegemoet met Lord of the Rings Online. De game zit bijzonder sterk in elkaar en is grafisch wel een 10 waard! Hoewel niet origineel, het universum is al perfect, is het wel allemaal prima uitgewerkt. Er is voldoende te doen, samenwerken heeft een extra dimentie gekregen door de combo's en de uibreidingen die eraan komen beloven heel veel goeds.