Review: Tony Hawk's Project 8 (PS3)

Misschien ben je skateboarden in een game wel spuugzat en misschien wil je het liefst zoveel mogelijk skateboardgames zien verschijnen. Als je dat eerste vindt, dan ga je een andere game spelen en als je het tweede vindt, dan kun je Tony Hawk’s Project 8 kopen. Tenminste, als je een PlayStation 3 hebt en geen Xbox 360. Want als je de console van Microsoft wel hebt, kun je beter voor die versie gaan.


Misschien ben je skateboarden in een game wel spuugzat en misschien wil je het liefst zoveel mogelijk skateboardgames zien verschijnen. Als je dat eerste vindt, dan ga je een andere game spelen en als je het tweede vindt, dan kun je Tony Hawk’s Project 8 kopen. Tenminste, als je een PlayStation 3 hebt en geen Xbox 360. Want als je de console van Microsoft wel hebt, kun je beter voor die versie gaan.

In Tony Hawk’s Project 8 moet je als beginneling bij de beste acht skateboarders uit de stad, aangevoerd door Tony Hawk, zien te horen. Dit doe je door opdrachten te vervullen in een vrij te verkennen omgeving met allerlei uiteenlopende gebieden. Bovendien kun je je statistieken verhogen op een RPG-achtige manier. Het skateboarden vergt behoorlijk wat concentratie en precisie, en Project 8 is dan ook niet voor de gemakzuchtige gamertjes onder ons weggelegd. Het Nail the Trick-mechanisme, waarbij je in slow-motion en close-up trucjes kunt doen, is heel erg tof. Het zou verspilling van ruimte zijn om hier nog verder alle gameplay-elementen uit te leggen die Tony Hawk’s Project 8 bevat, want dat hebben we al uitgebreid gedaan in de review van de Xbox 360-versie. Dat verhaal kun je hier lezen.

Veel interessanter is om de verschillen tussen deze versie en zijn next-gen broertje op de Xbox 360 erbij te pakken. Want ja, verschillen zijn er zeker. Ten eerst is er, je raadt het al, de SIXAXIS-besturing. Met deze controller kun je sturen, balanceren en trucjes doen. Je kunt elk van deze drie besturingsmogelijkheden afzonderlijk aan- of uitzetten. Het is op zich wel leuk om lekker actief rond te skateboarden, maar echt voordeel heb je er niet mee. Zo steekt het balanceren bijvoorbeeld erg nauw, waardoor het nauwkeurige pookje beter werkt. De SIXAXIS-besturing is vermakelijk, maar niet beter of leuker dan een pookje.

Een tweede verschil betreft het online-gedeelte. De PlayStation 3-versie heeft namelijk helemaal geen online ondersteuning. Dit is nogal schandalig als je in ogenschouw neemt dat de Xbox 360-versie wel een hele toffe online modus heeft. En aangezien we op de PlayStation 3 al enkele online toppers de revue hebben zien passeren, ligt het daar ook niet aan. Waarom er dan geen online modus in de game zit, is een compleet raadsel. En het is niet alleen een raadsel, het is ook nog eens een complete schande. Je voelt je flink bekocht als PlayStation 3-bezitter wanneer je een inferieure port voorgeschoteld krijgt zonder enige logische verklaring.

De verklaring voor het ontbreken van de online multiplayer is in ieder geval niet de perfecte optimalisatie voor de PlayStation 3. De game oogt zeker ook op Sony’s console leuk, maar de framerate wil alleen niet meewerken. Bij offline multiplayer zijn framedrops haast zo normaal dat je eraan went en in de singleplayer zijn er ook genoeg momenten waarbij de game duidelijk zichtbaar niet lekker loopt. Dat ligt niet aan de PlayStation 3, maar aan de ontwikkelaars die kennelijk met de haren in het hoofd zaten tijdens het maken van deze port.

Die laatste zin is misschien nogal overdreven, want op deze problemen na hebben we gewoon de heerlijke Tony Hawk’s Project 8 van de Xbox 360 in onze handen. De open wereld is groot, de opdrachten zijn leuk, de gameplay is uitdagend en alles valt mooi in elkaar. Op het gebied van gameplay is Tony Hawk’s Project 8 dan ook ijzersterk en nog steeds aan te raden aan fans van de serie met een PlayStation 3. Maar als je in de luxepositie verkeert dat je een Xbox 360 en een PlayStation 3 bezit, ga dan met volle overtuiging voor de Xbox 360-versie, want die is gewoon beter. Een heel punt beter, welteverstaan.

Tip de redactie