Astonishia Story

Japanse rollenspellen zijn nooit erg interactief, de speler loopt van dorpje naar dorpje, gaat gevechten aan en ontdekt hoe het verhaal verder gaan. Maar ze bieden van tijd tot tijd wel een bijzondere ervaring, met waanzinnige gebeurtenissen en personages die je wat doen. Althans, als het goed gaat. Astonishia Story op de draagbare PSP is helaas een minder goed voorbeeld van dit bijzondere genre.

Astonishia Story maakt zich vooral schuldig aan een oninteressant verhaal en personages die er niet toe doen. Hier loopt de speler écht van dorpje naar dorpje en lijkt er verder weinig aan de hand te zijn. Dat de personages nooit echt gaan leven komt ook door de Amerikaanse nabewerking, waardoor de Japanse stemmen verloren zijn gegaan en alles erg nep klinkt.

Mislukte gevechten

Op het eerste gezicht zijn de gevechten in dit rollenspel interessanter dan die in de gemiddelde (Japanse) RPG, maar schijn bedriegt. De speler beweegt zijn personages om beurten over een soort schaakbord en moet zo vijanden uitschakelen. Klinkt tactisch, als in 'schaakbord'.

Maar waar vergelijkbare spellen, zoals Fire Emblem (Game Boy Advance) en Vandal Hearts (PlayStation) allerlei vernuftige strategische systemen hebben ingebouwd (staat je personage hoger, dan is hij sterker; dat soort dingen), blijft het gevecht hier altijd oppervlakkig. Het resultaat is dat de gevechten, net als de verhaalontwikkeling, het spel vooral ophouden en er nooit iets interessants ontstaat. Jammer.

Power Unlimited: "Een rechttoe rechtaan rollenspel, zonder enige vorm van structuur of tactische mogelijkheden." 40/100

Ontwikkelaar: Ubisoft
Platform: PSP

Tip de redactie